תש"ף

תש"ף

חיזוי להצלחת פרויקט והשקעה בחברות קיקסטרטר

חברי צוות:
אור מאובר  ♦  דור עזר  ♦  אור שרעבי

מנחה:
מר אוריאל ישראלי

בעיה במצב הקיים

הבעיה בה נתקלים היום מרבית התורמים הפוטנציאלים באתר לגיוס המונים כדוגמת Kickstarter היא האם כדאי להשקיע את הכסף הפרטי ברעיון מסוים. אצל רוב התורמים המתעניינים בהשקעה מסיבות שונות, קיימת תחושת חוסר אמון הנובעת מהחשש כי היזמים יעשו שימוש שונה מזה שציינו בכספים הנתרמים, אך במידה והם מבצעים את התרומה, התורמים מקווים כי הפרויקט יצליח ואי הצלחתו יגרום להם לירידה במוטיבציה ויקטין את סיכוייהם להשקיע פעם נוספת בעתיד. קיימים מספר רב של משתנים זמינים לכל דורש באתר זה, אשר בעזרתם אפשר לחזות את סיכוייו של פרויקט להצלחה או כישלון. נתונים אלה הם לדוגמה שפת המקור של הפרויקט, מדינת מקור, מטבע , הסכום המבוקש, תאריכי התחלה וסיום ועוד.

נתונים טכניים אלה אמנם זמינים ונגישים לכל גולש, אך ללא ניתוח מקדים אינם מספקים ערך מוסף.

עיקרי סקר הספרות

סקירת הספרות מקיפה ארבעה נושאים:

  1. מימון המונים – חקר התופעה, התפתחותה, סקירת מגמות עולמיות. התמקדות בפלטפורמת Kickstarter המייחדת עצמה משאר הפלטפורמות על-ידי שימוש בשיטת "הכל-או-כלום". הצלחה של פרויקט היא הצלחת מימונו ואין התייחסות בפרויקט זה להצלחתו של פרויקט בפועל.
  2. ניהול סיכונים בפרויקטים של מימון המונים – אין לתורמים ערובה לכך שהכסף שתרמו אכן יניב להם תמורה. כאשר תורמים בפלטפורמות מימון המונים, הצלחת הפרויקט היא שאלת הצלחת המימון ולא הצלחתו האמיתית של הפרויקט בפועל.
  3. כריית מידע – על מנת לחזות את סיכויי ההצלחה, נעשה שימוש בטכניקת כריית מידע. 
  4. מבחנים סטטיסטיים – סקירת המבחנים הסטטיסטיים בהם נעשה שימוש בפרויקט.

שיטת העבודה (מתודולוגיה)

ליבו של הפרויקט מבוצע בטכניקה של כריית מידע הכולל, בין היתר: טיוב נתונים, המרה לשלושה סוגי קבצים: נומרי-נומרי, נומרי-נומינלי ונומינלי-נומינלי. השוואת מודלים על-ידי שימוש במבחנים סטטיסטיים.

ממצאים

המודל המנצח, בעל אחוזי הדיוק הגבוהים ביותר לחיזוי הצלחה של פרויקט הוא מודל J48. חשוב לציין שמודל זה ניצח בקובץ שהומר לסוג נתונים בתצורת נומרי-נומינלי.

סיכום

על מנת להגיע לחיזוי ברמת דיוק של 85.1%, יש לעשות שימוש במודל J48 לאחר המרת הנתונים.