כתבות ואירועים

פרויקט עיצובי מרגש לעולי ארצות המזרח

 

במסגרת סדרת הכתבות שלנו על פרויקטים מיוחדים בתחומי העיצוב, אנו מביאים את סיפורו של המעצב מייקל דיניץ, מרצה למיתוג ברשת במסגרת לימודי עיצוב תקשורת חזותית בבית הספר ללימודי תעודה של HIT, מכון טכנולוגי חולון.

 

מייקל עבד בעולם הפרסום כארט דירקטור ומנהל קריאטיב בשנות ה90. הוא הבעלים של סטודיו דיניץ במהלך 20 השנים האחרונות. הסטודיו עוסק במיתוג, עיצוב, פרסום ודיגיטל. הסטודיו מתמחה ביצירת מסרים שיווקיים אפקטיביים והצגתם בצורה קריאטיבית בדפוס ובאינטרנט. הסטודיו נותן שירותי עיצוב לחברות הי-טק, אקדמיות, מגזר ציבורי, נדל"ן ומשרדי עורכי דין.

 

אחת העבודות המרגשות והאמוציונאליות הזכורות למייקל הוא הפרויקט עבור חברת Sephardi Voices (או בעברית "קולות המזרח"). Sephardi Voices הוא הארכיון הדיגיטלי המקיף הראשון המתעד ומשמר את סיפור חייהם של יהודים שחיו בארצות האסלאם באמצעות קטעי וידאו, אודיו וצילומים.

 

בעשורים שחלפו מאז הקמת מדינת ישראל, מיליון יהודים בקירוב נמלטו מארצות ערב שבהן נולדו. עוינות וגירוש הביאו לקצן של קהילות משגשגות, אנשיהן נפוצו ברחבי העולם וכך למעשה נוצרה פזורה על-לאומית. עד לפני זמן לא רב, תולדותיהם וחוויותיהם של יהודי ספרד והמזרח תועדו אך בקושי, וסיפוריהם ומורשתם נותרו עלומים.

 

מטרות הארגון הם:

  • תיעוד תרבותם ומורשתם של יהודים שעלו מארצות המזרח התיכון וצפון אפריקה. 
  • יצירת מקורות ראשוניים שיתרמו למחקר האקדמי ולחשיפת המורשת של יהודים מארצות האסלאם בארצות השונות.
  • העשרת העממיות היהודית בישראל באמצעות הוספת הקול המזרחי.

 

 

 

מייקל מספר "במסגרת עבודתנו עם הארגון חידדנו בין היתר את מטרות הארגון, קהלי היעד השונים, דרכי הפעולה שניתן להגיע אליהן וערכי המותג. הערכים המרכזים שהנחו אותנו: אפוליטי, אקדמאי, אישי, רגשי, אושר ויזואלי. חקרנו את השפה הוויזואלית של האזורים בהם גרו היהודים וניסינו למצוא שפה ויזואלית שתעביר את ההוויה ה"ביתית", זה היה הקו המנחה בכל החומרים שיצרנו. הרעיון היה להעביר חוויה של זיכרונות של מקום רחוק, מקום שיש אליו רגשות מעורבים מנוסטלגיה וגעגוע עד לתסכול, אובדן וכאב.

 

"ביצירת הלוגו פיתחנו כמה כיוונים מרכזים: לוגו "אישי" שמציג גבר ואשה טיפוסי שיכולים להיראות מהיום וגם מהעבר, לוגו "טיפוגרפי" המתייחס להשפעות הטיפוגרפיה מהאיסלם, לוגו "אורנמנטלי" המתייחס לשפה הארכיטקטונית וציורית של האזור. בכל הכיוונים האושר הצבעוני והגוון האתני שיחקו מקום מרכזי".
 



בסופו של תהליך, הלוגו הנבחר הוא:

 

 

 

 

 

"אחת המטרות החשובות שהיו לארגון בעת ההיא הייתה גיוס תרומות. לשם כך, פיתחנו מגוון חומרים שיווקיים שיעזרו לארגון במטרה. המוצר העיקרי הייתה חוברת שתחולק בפגישות אישיות עם התורמים הפוטנציאלים. רצינו שמעבר למידע על הארגון ומטרותיו, תעבור תחושה של מסע בזמן, תחושה של זיכרונות אבודים, סיפורים אישיים, אושר אסתטי של תקופה אבודה.

 

אפשר לראות את הדברים בשימוש בנייר הפרגמנט שבו מופיעים צילומים של האנשים שחיו באותה תקופה, התחושה שמקבלים היא של זיכרונות שנעלמים, מראות שדועכים. 

 

השימוש בנייר הממוחזר והתפירה הידנית של החוברת מעבירה את החוויה של יומן אישי וישן.

 

המעטפת שעוטפת את החוברת גם היא מעבירה את החוויה האישית של פתיחה של "אוצר" אבוד.

 

 

 

 

 

 


"מטרת אתר האינטרנט, מעבר לתיאור ומידע על הארגון, הייתה פלטפורמה להעלאת קטעי תיעוד ווידיאו שתשמש ארכיון עבור אותה אוכלוסייה, ממש בדומה לארכיון הווידיאו של סטיבן שפילברג על ניצולי השואה".

 

 

 


"העבודה עם Sephardi Voices היא דוגמא לעבודה מול לקוח שמייצג ארגון עם ערכים ומטרות נעלות. מטרות כאלה שתמיד נותנות מימד נוסף וייחודי לעבודה".

 

 

פורסם: 02/01/2020

 

 

 

 

הרשמתך התקבלה!

 

יועץ לימודים יחזור אליך בהקדם

 


שדות המסומנים ב (*) הם שדות חובה