עיצוב כיתה מחדש

עיצוב מחדש של כיתת התקשורת בבית ספר "התבור" בחולון הינו פרויקט של סטודנטים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי בשיתוף עם בית הספר "התבור"בחולון, בו הסטודנטים תכננו ועיצבו את הכיתה מחדש.

ברחבי הארץ קיימים כיום מספר רב של בתי ספר בהם משולבות כיתות לילדים על הרצף האוטיסטי. הכיתות הן כיתות קטנות, עד 8 תלמידים בכל כיתה. שילובם של תלמידים אלו במערכת החינוך הרגילה מבוססת על זכותם הבסיסית ללמוד במערכת החינוך הרגילה יחד עם עמיתיהם ומתוקף חוק החינוך המיוחד. התלמידים לומדים במערכת שעות מיוחדת לפי תכנית לימודים אישית המותאמת לצרכיהם. עם זאת, הלימודים במסגרת בי"ס רגיל על התנאים המתקיימים בו יוצרים לעיתים קרובות אתגרים נלווים לצוות המורים והתלמידים לאור המאפיינים הייחודיים של האוכלוסייה המשתלבת. רגישות לרעש, לאור, לריחות, קשיי התארגנות, הם רק חלק מרשימה של מאפיינים תחושתיים המלווים את התלמידים בשגרת יומם בביה"ס.

מטרת הפרויקט הינו עיצוב חלל כיתה וסביבות למידה תואמות לצרכיהם ושגרת ימיהם של תלמידים על הרצף האוטיסיטי. בין הצרכים הקיימים - ארגון סביבת למידה מובנית ומסודרת עם כמה שפחות גירויים. התייחסות לוויסות חושי לתלמידים אשר מגיבים באופנים שונים לרעש, מראות, טעמים וריחות, כמו גם לתחושת הגוף והצורך המשתנה במגע וצורך לרגיעה במהלך השיעור.

לקראת ה-1 בספטמבר שיפצו הסטודנטים את הכיתה והתלמידים לומדים בה מתחילת שנת הלימודים.

הפרויקט בוצע בהנחייתם האקדמית של יעל אבני, מנהלת מעבדת MADEומרצה במחלקה לעיצוב תעשייתי, ושחף אשל זמיר, אדריכלית ומרצה במחלקה לעיצוב פנים