יעד 9

הרחבת תרומת המכון לחברה בישראל, בהנגשת ההשכלה הגבוהה

כחלק מתוכנית מל"ג/ות"ת להרחבת נגישות האקדמיה למגזרים שונים באוכלוסייה הישראלית (חרדים, דרוזים, צ'רקסים, ערבים, יוצאי אתיופיה, ועולים חדשים), המכון ייזום את הקמתן של מסגרות לימוד אקדמיות וקדם-אקדמיות עבור המגזרים. זאת, מתוך כוונה לתת כתף בהגשמת משימה לאומית נעלה זו.
המכון מעניק מעטפת תמיכה לימודית וחברתית, כדי לסייע לסטודנטים לסיים את לימודיהם בהצלחה ובהנאה. מעטפת זו כוללת, בין היתר: שיעורי תגבור, ייעוץ והכוון תעסוקתי.

המגזר הדרוזי

בקרב העדה הדרוזית ישנם כ-5,000 סטודנטים. מדובר באוכלוסייה, המחפשת להשתלב ולהשפיע על שוק העבודה, באותה מידה שבה משפיעה העדה על צה"ל.
פרויקט היעד במכון:
  • לימודי תואר בהנדסה/מדעים.
  • לימודי מכינה קדם-אקדמית, שיבוצעו בצפון הארץ (ליד ריכוז האוכלוסיה).
  • לימודי תעודה שיבוצעו בצפון הארץ.
תקצוב: המשרד לשיתוף פעולה אזורי, וקרנות פרטיות.
להלן הפעילויות שהתקיימו:
  • פגישות עם השר לשיתוף פעולה אזורי, ח"כ איוב קרא, ועם מנכ"ל משרדו. בעקבותיהן הוקמו צוותי עבודה.
  • פגישה עם סגן השר וח"כ לשעבר, מגלי והבה.
  • פגישות עם נציגי ציבור ושטח, עמותות ופעילי חינוך, כדי לסייע בגיוס סטונדטים.
  • בוצע סיור שטח במכללת ארז, ביישוב שלומי, בהשתתפות סגן הנשיא, פרופ' מוטי חרדים; ראש מועצת שלומי; מנכ"ל המשרד לשת"פ אזורי; ומנכ"ל מכללת ארז. סוכם על שימוש במתקני המכללה בצפון לטובת שלוחה של המכון ללימודי מכינה.
  • מפגש עם רכזי חינוך קהילתיים דרוזים של המל"ג, כדי לקדם את תוכניות הלימוד של המכון ולפרסמן בקהילות ובכפרים השונים.
  • השתתפות של הנהלת המכון באירועים של מגזר ומערכת הביטחון
  • ביקורי הנהלת המכון בבתי ספר של המגזר והצגת המכון בפני התלמידים
  • פגישה עם מנהלי בתי ספר תיכוניים.
  • פגישה עם הממונים בצה"ל על החיילים מהמגזר.
  • אירוח ביקורים של רכזי השכלה גבוהה במגזר.
  • מפגשי מידע לתלמידי כיתות י"ב מהמגזר.
 
 

המגזר החרדי


פרויקט "נצח יהודה"
המכון נבחר להיות אחד משני מוסדות בארץ, אשר מאפשר לחיילים לוחמים, בחודשים האחרונים לקראת שחרורם, להשלים את זכאותם לתעודת בגרות, במסגרת המכינה הקדם-אקדמית. הפרויקט מתקיים בשיתוף עם צה"ל, משרד הביטחון ומשרד החינוך.
"נצח יהודה" הוא גדוד קרבי חרדי, לגילאי 19-21, המשרתים שלוש שנים בצה"ל ומתוכן המסגרת "שנת-משימה" - החיילים המשרתים בגדוד זכאים ללימודי מכינה קדם-אקדמית/מקצוע/ולימודי תעודה.
  • פרויקט היעד במכון: לימודי מכינה קדם-אקדמית ב"שנת-משימה".
  • תכנון להמשך: לאפשר לתלמידים לעיל, לאחר לימודי המכינה, להתחיל לימודי תואר ראשון במכון.
  • תקצוב: משרד החינוך וקרנות טורנטו וקמ"ח.
  • סטטוס: במחזור הראשון (בחודש מרס 2016) למדו 27 חיילים-סטודנטים, ובמחזור השני (בחודש אוגוסט 2016) - 27 חיילים.
הלומדים במחזור הראשון ניגשו לבגרויות קיץ במקצועות: מתמטיקה (3 יח"ל) ואזרחות (2 יח"ל), וכ-60% מהם עמדו בהצלחה בבחינות.

בעתיד...


פרויקט אקדמי "מקצוע לחיים" שח"ר (שילוב חרדים)
מסלול שירות צבאי לחרדים נשואים שמשרתים בצה"ל - לימודים לתואר ראשון בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה/מדעי המחשב. אופי הלימוד: לאחר הגיוס לצה"ל וסיום הטירונות, החרדים יגיעו ללימודי מכינה במשך שלושה חודשים מלאים, ולאחר מכן הם ילמדו, במהלך השירות
תקצוב: קרן טורנטו תממן את שכר הלימוד.

ישיבות הסדר חרדיות
כיום, ישיבות ההסדר החרדיות משלבות בין לימודי קודש ללימודי הנדסאי. המכון משתף פעולה עם ישיבות קיימות והופך אותן לישיבות, המספקות גם לימודי תואר בהנדסה.
תקצוב: משרד ממשלתי (נמצא במו"מ).

פרויקט מנהלי עבודה באתרי בנייה
בישראל קיים מחסור של כ-3,000 מנהלי עבודה באתרי בנייה. מצורך זה נולד פרויקט משולב של "התאחדות בוני הארץ", משרד הכלכלה והמכון. קורס ההכשרה ייערך במכון ו/או בצה"ל.
תקצוב: קרן קמ"ח.
סטטוס: המכון ממתין לאישורים סופיים של משרד הכלכלה.
 
 

מכינות קדם-אקדמיות

מערך המכינות של המכון מלווה את התלמידים, החל משלב הייעוץ ועד לסיום הלימודים במסגרות שבהן הם בחרו: השלמת תעודת בגרות או שיפורה, ריענון והשלמה חומר הלימוד, הכנה לבחינה הפסיכומטרית.
מספר הלומדים במכינות בגרות
שנה ספטמבר פברואר
תשע"ג 2012-2013 259 266
תשע"ד 2013-2014 230 258
תשע"ה 2014-2015 169 204
תשע"ו 2015-2016 229 232
תשע"ז 2016-2017 215  

מספר הלומדים במכינות הריענון וההשלמה (מיועדות למועמדים, אשר נרשמו ללימודי תואר ראשון במכון):
שנה מתמטיקה פיזיקה להנדסה פיזיקה לניהול יסודות המחשב סה"כ
תשע"ג 2012-2013 317 135 35 22 509
תשע"ד 2013-2014 313 198 79 45 635
תשע"ה 2014-2015 345 201 89 75 710
תשע"ו 2015-2016 474 224 76 75 849

המרכז לקידום הסטודנט

תפקיד דקאנט הסטודנטים הוא מתן מענה הולם לצרכים השונים של הסטודנטים. המענה כולל מיגוון רחב של שירותים לרווחת הסטודנטים:

המרכז לקידום הסטודנט
המרכז נחנך בשנת 2013, והוקם בסיוע המוסד לביטוח לאומי, כחלק ממיזם "המהפכה בהשכלה הגבוהה". מטרת המיזם הנגשת ההשכלה הגבוהה לאנשים עם מוגבלויות, והגברת סיכוייהם להשתלב בתעסוקה, בתפקידים ההולמים את יכולתם ואת הפוטנציאל שלהם.
המרכז במכון הוא אחד ממרכזי הנגישות הראשונים, שהוקמו במוסדות אקדמיים בארץ, והוא נחשב למוביל בתחומו. המרכז פעיל במשך כל ימות השבוע, שלושה סמסטרים בשנה, ומאז הקמתו יש עלייה מתמדת במספר הסטודנטים, הפונים אליו והנעזרים בשירותיו.
ישנה עלייה במספר הסטודנטים עם לקויות למידה ומוגבלויות פיזיות המשתתפים בתוכניות מיוחדות. השירות הניתן לסטודנטים אלה כולל: פיתוח טכנולוגיות ועזרים מסייעים, סדנאות ותגבורים וסדנאות רבים וייחודיים.
עוד עוסק הדקאנט בתחומים הבאים: סיוע תעסוקתי; סיוע בשיעורי עזר; עזרה לסטודנטים בשירות מילואים; סיוע לסטודנטים הורים בכלל ולסטודנטיות בהיריון בפרט; תמיכה וסיוע לסטודנטים, הזקוקים לסיוע נפשי; סיוע כלכלי (מלגות והלוואות); ומעורבות בקהילה (כדוגמת הפרויקטים החברתיים).
 
 
מלגות
הסטודנטים במכון זכאים למלגות משלושה סוגים:
  • מלגות הצטיינות (תנאי קבלה גבוהים, ציונים גבוהים במהלך הלימודים).
  • מלגות סיוע כלכלי לפי המצב הכלכלי של הסטודנט.
  • מלגות פרויקטים חברתיים-קהילתיים.
במהלך שלוש שנים האחרונות חלו שינויים משמעותיים במדור לרווחת הסטודנטים. שינויים אלה הובילו לגידול במספר הסטודנטים שקיבלו תמיכה כלכלית, לגידול היקפים ואופי הפעילות.

מלגות סיוע כלכלי
בשנת תשע"ו הושלם מחשוב תהליך הגשת בקשה למילגה, והסטודנטים ביצעו זאת בצורה מקוונת דרך אתר המכון. הביצוע איפשר:
  • טיפול מהיר יותר במענה בבקשות.
  • טיפול מדויק יותר בקבלת חומרים, בצורה דיגטלית וברורה.
המכון פועל בשיתוף פעולה מלאה עם ארגונים, חברות עסקיות, ותורמים פרטיים. כל זה למען עידוד הסטודנטים (על סמך תנאים חברתיים-כלכלים, הצטיינות ועוד) לסיים בהצלחה את הלימודים.
הארגונים השותפים: אימפקט, קרן קציר פר"ח, פר"ח חונכות, קרן גרוס, קרן רש"י, קרן רוטשילד, קרן יוצאי אירן ועוד.
החברות העסקיות: אג'ילנט, מוטורולה, בנק לאומי, IBM, צ'ק פוינט, מוטורולה, מרס אנטנות ועוד.
תורמים פרטיים: משפחות בן דרור, משפחת כהן, משפחת פרס, משפחת רובין, משפחת בר-נתן, משפחת מזרחי.