יעד 6

הקמת מרכזים חדשניים למחקר יישומי רב תחומי בשיתוף האקדמיה, התעשייה, וארגונים אחרים

כאקדמיה, אשר חרתה על דגלה את קידום המחקר היישומי בארץ, המכון החל לאחרונה בהקמת מרכזי מחקר יישומי רב-תחומיים ייחודיים, בשיתוף גורמי אקדמיה, תעשייה, ממשל וארגונים שונים. מרכזי מחקר אלה יפעלו לקדם תחומי ידע ומחקר חדשניים, אשר טרם זכו למענה הולם בעולם האקדמיה בישראל, ויאגדו סביבם חוקרים מדיסציפלינות שונות וסטודנטים מצטיינים מן המכון ומחוצה לו.

מרכזי מחקר מולטי-דיסציפלינריים

בשנת תשע"ו הושקו שיתופי פעולה עם התעשייה ועם ארגוני בריאות וחברה
  • CARE (Center for Applied Technological Research and Development for the Elderly)
    מרכז מו"פ בין-לאומי, שהקימו HIT ומכבי שירותי בריאות באמצעות חברות היישום שלהם. מטרת המרכז היא לגבש פתרונות טכנולוגיים מהיבטים מולטי-דיסציפלינריים לאתגרים העומדים בפני אוכלוסיית הגיל השלישי. המרכז הוקם בהתבסס על שיתוף הפעולה בשלוש השנים האחרונות, בין המכון למכבי שירותי בריאות, בהגשות ובזכיות במענקי מחקר אירופיים ולאומיים בתחומים אלה.
    המרכז משתף פעולה עם אקדמיות בארץ ובחו"ל, עם תעשיות טכנולוגיה עילית, מרכזים רפואיים, איגודים שונים (כדוגמת IBT - Israeli Brain Technology Association) ועם חברות הזנק.
    במהלך השנה האחרונה, המרכז ביסס פעילות בבריטניה, תוך שיתוף פעולה הדוק עם אוניברסיטת Warwick (המדורגת שישית בין מוסדות האקדמיה בבריטניה), וכן עם האוניברסיטאות: Coventry, Oxford Brooks, Kent ו-UCL. בנוסף, בימים אלה, שוקד המרכז על ניסוח הסכם שיתוף פעולה עםDHI - Digital Health Institute הסקוטי, מהמוסדות הנחשבים בעולם, בתחום הרפואה הדיגיטלית.
    CARE מתבסס בקהילה האקדמית, המחקרית והיזמית, תוך יצירת רשת מו"פ של מוסדות מובילים באירופה ובישראל.
  • MADE (Multidisciplinary Ability Design & Engineering)
    היא מעבדת מחקר רב-תחומית. המעבדה הוקמה במטרה לפתח פעילות אקדמית ומחקרית-פיתוחית, בתחומים: טכנולוגיה מסייעת, עיצוב מסייע ופיתוחים עם דגש רפואי. פעילותה מתמקדת בהמצאת פתרונות טכנולוגיים ועיצוביים חדשניים העוסקים, הן באתגרים פרקטיים, כמו: ניידות, ניווט, ארגונומיה ותקשורת, והן להעצמה של אוכלוסיות מיוחדות דרך פיתוח דרכי הבעה ויצירה. המעבדה מעבירה קורס סמסטריאלי בתחום עיצוב טכנולוגיות מסייעות, ובמסגרתו סטודנטים מהפקולטות להנדסה, למדעים ולעיצוב מתודדים עם אתגרים בתחום הטכנולוגיות המסייעות, ומפתחים פתרונות יצירתיים לשימוש אוכלוסיות היעד. המעבדה משתפת פעולה עם מרכזים רפואיים, ארגונים חברתיים, מוסדות חינוך מיוחד, מרכזים להתפתחות הילד ועוד. סטודנטים מהמעבדה זכו בשנה האחרונה, במקום השני, בתחרות הארצית של פיתוח טכנולוגיות מסייעות, שנערכה במרכז הבין-תחומי בהרצליה.


מרכז מעבדות

בשנת תשע"ו הושק המרכז לחדשנות, המאגד בתוכו מספר מעבדות מולטי-דיסציפלינריות: מדעים (רובוטיקה ומערכות נבונות, VLSI-SoC, מערכות משובצות מחשב, ראייה ממוחשבת, עיבוד קול ותמונות); הנדסה (M3IC - Multimodal Human Machine Interfaces); ניהול טכנולוגיה (המרכז לניהול משא ומתן וחדשנות עסקית).

קורסים רב-תחומיים

בשנת תשע"ו התקיים זו השנה השנייה הקורס הרב תחומי "ביומימיקרי כמודל לחדשנות", בו למדו סטודנטים מארבע פקולטות (מדעים, עיצוב, הנדסת חשמל וניהול טכנולוגיה) עם מרצים מהפקולטה לעיצוב והפקולטה למדעים.
במהלך הקורס, הסטודנטים ערכו במעבדה ניסויים על מורפולוגיה, תנועה וצמיחה של אורגניזמים שונים. ניסויים אלה אפשרו הבנה עמוקה של תנועה, תקשורת, ושל מבנים יעילים וחסכוניים בטבע. את העקרונות שנלמדו מהטבע, הסטודנטים יישמו בפרויקטי גמר, שכללו פיתוח מוצרים חדשים לחיסכון במים, ובאנרגיה, ושיפור דרכי תקשורת בין אנשים.


להלן דוגמאות לפרויקטים האלה:
  • חקירות מערכת פטריות הגדלה ביערות עבותים, והמאפשרת תקשורת בין העצים הגדולים לעצים הקטנים שביער. הפטרייה, הנקשרת לשורשי כלל העצים ביער, מאפשרת להעביר חומרי מזון מהעצים הגדולים, הנהנים מאור השמש, לעצים הצעירים הקטנים, המתקשים לצמוח בתחתית היער החשוכה. מתוך הבנת המערכת הביולוגית, הסטודנטים כתבו תוכנת מחשב, המאפשרת למחשבים הנמצאים באותה רשת להעביר חלק מעומס העבודה למחשבים סמוכים, וכך לאפשר עבודה אופטימלית ויעילה של המחשבים.
  • סטודנטית לתואר שני בעיצוב משולב בנתה מערכת השקיה בהשראת צמחי הברומיליה, המוכרים לנו כ"צמחי אוויר". צמחים אלה גדלים ללא שורשים - גורם, המחייב אותם להשיג את מזונם מהאוויר. הסטודנטית חקרה את הגיאומטריה, המאפשרת לצמחים אלה לאסוף מים והיא בנתה מוצר, המושתת על עקרונות אלה והמאפשר ניצול יעיל של מים בבית.
  • סטודנטית מהמכון הלאומי לעיצוב בהודו (במסגרת התוכנית לחילופי סטודנטים), התעניינה בקשר שבין תבניות בטבע למוזיקה כצורת תקשורת. היא מצאה דמיון רב בין תבניות בטבע לגלים פיזיקליים עומדים, ובפרויקט שלה "ניגנה" תבניות בטבע, בעזרת ההרמוניות שהיא יוצרת. בפרויקט הסיום עבדה על פיתוח של אמצעי לעיוורים, שיכול לאפשר להם לחוות את היופי שבטבע בעזרת חוש השמיעה.