יעד 1

פיתוח תוכניות לימודים אטקטיביות, עדכניות ורלוונטיות

המכון ישאף לקדם מצוינות אקדמית וטכנולוגית ולהטמיע בקרב הסטודנטים הלומדים בין כתליו, יצייד אותם ב"ארגז כלים" ראוי ומקיף - תשתית תיאורטית מקיפה ומוצקה לצד ידע יישומי ועדכני בטכנולוגיות חדשניות, תוך מתן כלים לפיתוח חשיבה יצירתית וביקורתית, יכולת למידה עצמית, אחריות חברתית ומנהיגות טכנולוגית.

פיתוח אקדמי מואץ

  • הוקמה הפקולטה לטכנולוגיות למידה ונפתחה בה התוכנית לתואר שני. פקולטה זו היא הראשונה והיחידה מסוגה בארץ ומהווה מענה לצורך ההולך וגדל בהכשרת מומחים בתחום.
  • הוגשה בקשה למל"ג לפתיחת חמש תוכניות לימוד חדשות לתואר ראשון:
    • טכנולוגיות דיגיטליות ברפואה: תוכנית ייחודית תלת-שנתית לתואר B.Sc. בפקולטה למדעים, בעלת חשיבות לאומית בכל הקשור להכשרת מועמדים ללימודי רפואה במאה ה-21; הוקמה ועדת היגוי לתוכנית בראשות פרופ' דב ליכטנברג, לשעבר דקאן הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב, ומייסד התוכנית הארבע-שנתית ללימודי רפואה בה.
    • הנדסה אזרחית וסביבתית: תוכנית ארבע-שנתית לתואר B.Sc. בפקולטה להנדסה, אשר תנצל את התשתיות הקיימות בפקולטות להנדסה, לעיצוב ולניהול טכנולוגיה.
    • מדעי החומרים: תוכנית ייחודית תלת-שנתית לתואר B.Sc. בפקולטה למדעים, אשר תנצל את תשתיות ההוראה והמחקר, בתחומי הננו-חומרים והננו-טכנולוגיה, הקיימות במכון, בפקולטות למדעים ולהנדסה.
    • כלכלה יישומית: תוכנית תלת-שנתית לתואר B.A. בפקולטה לניהול טכנולוגיה.
    • מערכות מידע: תוכנית תלת-שנתית לתואר B.Sc. בפקולטה לניהול טכנולוגיה.
  • קודמו לדיון במל"ג שתי תוכניות לימוד לתואר שני M.Sc. (עם תזה) בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה, במדעי המחשב ומתמטיקה שימושית.


ריענון תוכניות הלימוד וחיזוק בסיסן היישומי

בוצע ריענון נרחב של תוכניות הלימוד לתארים ראשון ושני בפקולטות השונות, וחוזקו האלמנטים היישומיים שלהן באמצעות הידוק הקשר בין המכון לתעשיות השונות, ובעיקר, בסביבת העיר חולון. גויסו מרצים מתעשיית ההיי-טק, לפקולטות השונות, בתחומי ידע חדשניים (כגון: אבטחת מידע, אלגו-טריידינג, חוויית משתמש - UI ו-UX ועוד), נבנו קורסים חדשים בתחומי סייבר, למידה חישובית וננו טכנולוגיה וכן שודרגו קורסים קיימים בהוראת התכנות (שפת Python).

פעילות רשות המו"פ וקשרי חוץ

במהלך השנה האחרונה נחתמו ועודכנו, באמצעות הרשות למו"פ וקשרי חוץ, עשרות הסכמי שיתוף פעולה בין מחלקות לימוד שונות במכון לבין חברות תעשייה שונות (מקצתן חברות סטארט אפ) בתחומי ההיי-טק (צ'ק-פוינט, מוטורולה, HP, טלדור); תשתיות ביטחוניות ואזרחיות (חברת החשמל, מקורות, אלביט מערכות); ארגוני ממשל, בריאות וחברה (שירותי בריאות כללית, מכבי שירותי בריאות, מרכזים רפואיים שונים, משרדי ממשלה, עמותות חברתיות); חברות עיצוב וייצור (Tiny Love, מילב"ת, פוליכד); חברות פיננסים, ביטוח ופינטק (כדוגמת חברת הראל ובית ההשקעות הלמן-אלדובי), ועוד.

קידום קשרים עם התעשייה בעיר חולון

הושם דגש על יסוד הקשר והידוקו בין המכון לבין חברות הפועלות בסביבת העיר חולון. לצורך זה הוקם פורום "אקדמיה-תעשייה-קהילה" בהובלת יו"ר הוועד המנהל של המכון (מר צבי טרופ), ראש הרשות למו"פ וקשרי חוץ (ד"ר רפאל ברכאן), נציג עיריית חולון (מר חיים כץ) ובעידודו הנמרץ של נשיא המכון. הפורום נועד להדק את הקשר בין המכון לתעשייה בעיר חולון, בעידודה של עיריית חולון ובתמיכתה. הפורום קיים כמה פגישות וסלל את הדרך לביסוס שיתופי פעולה בין המכון לבין מרכז עזריאלי לעסקים בחולון, המהווה בית לעשרות חברות העוסקות בתחומי ידע הרלוונטיים למכון.


הקמת בית ספר לתארים מתקדמים

בשנת תשע"ו התקבל האישור מהמל"ג לפתיחת התוכנית לתואר שני בטכנולוגיות למידה. זאת התוכנית הרביעית ללימודי תואר שני (תוכנית נוספת ללימודי תואר שני במדעי המחשב ומתמטיקה שימושית בשלבי אישור), שמאפשרת למכון להקים בית ספר לתארים מתקדמים.
מעבר לעשייה האקדמית, מטרת בית הספר הנחלת תחושת גאווה שתסייע בגיוס סטודנטים וסגל לתוכניות.
במסגרת זו נפתח מסלול ישיר לתארים ראשון ושני לסטודנטים מצטיינים.
בית ספר זה יהווה תשתית לתוכניות מתקדמות לתואר שלישי במכון.

קידום לימודים רב-תחומיים בהיבט יישומי

במהלך השנה האחרונה פותחו קורסים מולטי-דיסציפלינריים (תשתיתיים) בתחומים חדשניים כגון: מחשוב לביש, הרשת האפלה (Darknet), טכנולוגיות מסייעות ועוד. קורסים אלו מועבירים על ידי אנשי סגל מהמכון עם מרצים מהתעשייה. החל משנת תשע"ז, קורסים אלה יסתיימו בפרויקטי גמר מעשיים.
במקביל, מתוכנן לקום מרכז מולטי-דיסציפלינרי על-פקולטתי בשם: MIC – Multidisciplinary Innovation Center, שינוהל על ידי רשות המו"פ וקשרי החוץ. המרכז יכלול את כל המעבדות ומרכזי המחקר המולטי-דיסציפלינריים במכון, כגון: CARE ו-MADE, ומעבדות כדוגמת: M3IC, רובוטיקה, סייבר ועוד, אשר משמשים את הקורסים לעיל וקורסים חדשים.


פיתוח קורסים בטכנולוגיות הוראה ולמידה חדשניות

המכון שוקד במרץ על פיתוח קורסים מקוונים, הן בפן האקדמי (לסטודנטים לתארים ראשון ושני), והן בפן המקצועי (במסגרת בית הספר ללימודי תעודה והשתלמויות).
בד בבד, המכון זכה עם עוד שמונה מוסדות להשכלה גבוהה בארץ במענק, בסך 550,000 ש"ח, להפקת קורס MOOC (Massive Open Online Course), מטעם הוועדה לתיכנון ותקצוב ו"ישראל הדיגיטלית". קורס זה יועלה לפלטפורמה היוקרתית edX.org בארה"ב. הקורס, העוסק ב-System Development Using Visual Formalisms ייבנה בשיתוף על ידי ד"ר מיכל גורדון מהמחלקה למדעי המחשב ב-HIT, ופרופ' דוד הראל, ראש המחלקה למתמטיקה ומדעי המחשב במכון וייצמן, וסגן ראש האקדמיה הלאומית למדעים בארץ.
במקביל, נחתם הסכם בין חברת ע.י.י.ט (חברת היישום של המכון) לבין גורמים מקצועיים בתחומי ההוראה המקוונת, לבניית קורסי MOOC לפלטפורמת UDEMY, שיבנו ויועברו על ידי מיטב המרצים במכון.

הרחבת התוכנית לתלמידי תיכון מצטיינים "מצוינוער"

התוכנית האקדמית לנוער - "מצוינוער" מתקיימת במכון יותר מעשור. במהלך שנים אלה הוכשרו עשרות בוגרים, שסיימו בהצלחה את לימודי התואר הראשון, ושעשו זאת במקביל ללימודיהם התיכוניים.
  • לראשונה, בשנת הלימודים תשע"ו הוחלט, כי סטודנטים המעוניינים בלימודי הנדסה ועומדים בתנאי הקבלה של הפקולטה, יוכלו להתחיל ישירות את לימודיהם בפקולטה זו.
  • לראשונה בשנה החולפת הוענקו מלגות סיוע כלכלי ומלגות הצטיינות לסטודנטים בתוכנית. חלוקת המלגות התאפשרה בזכות תרומתו הנדיבה של מר יוסף בר נתן.
  • בשנתיים האחרונות, סטודנטים מ"מצוינוער" השתתפו בפרויקטי מחקר ופיתוח שנתיים, במסגרת פרויקטי גמר בתוך המכון ובתעשייה. בין הפרויקטים אפשר למנות את הקמת אתר הקורס המקוון באלגברה לינארית, פרויקטים בחברת צ'ק פוינט, שני פרויקטים בבית החולים איכילוב, בתחומי עיבוד אותות ומציאות מדומה, פרויקטים המבוצעים במרכז למיפוי ישראל ועוד.