למידה סינכרונית

למידה סינכרונית היא שיטה בה הלמידה נעשית כולה אונליין כאשר הלומדים והמרצה נמצאים במקומות שונים, באותה נקודה זמן.

טיפים למבנה שיעור סינכרוני

  1. הכנות לפני השיעור

    1. צרו את המפגש הסינכרוני מראש וודאו שאתם שולטים בהיבטים הטכניים.
    2. העלו מראש למפגש את המצגת וכל שאר החומרים שישמשו אתכם בשיעור.
    3. בצעו התאמות במצגת השיעור שלכם:
      • הפחיתו טקסט
      • שלבו שאלות סקר (האם אתם מכירים את נושא השיעור? האם ההסבר היה ברור? וכו')
    4. הכינו שקפי סטאטוס לשיעור: שקף שער, שקף "מתחילים ב...", שקף "הפסקה", שקף "עבודה עצמית" וכו'.
      שקופית לדוגמא שקופית לדוגמא
    5. כאשר פותחים חדר סינכרוני לטובה שיעור ב-MOODLE, יש לתת לו שם המכיל את מס' השיעור, תאריך וכותרת השיעור על מנת שהסטודנטים יוכלו לנווט בתוכן בצורה פשוטה.
  2. מהלך השיעור

    1. כבדו את הסטודנטים שהתחברו והתחילו את השיעור בזמן.
    2. אם אתם מעוניינים להקליט את ההרצאות כדאי להגדיר תזכורת להקלטה ופרסום אוטומטי של ההקלטות. אנו ממליצים להקליט את השיעורים לטובת סטודנטים בעלי משפחות וכן סטודנטים שעבודתם חיונית.
    3. השתמשו בצ'אט ודעו כי לא לכל הסטודנטים נוח לשוחח במיקרופון או לפתוח מצלמה.
    4. השתמשו ברכיב "הרמת יד" ועודדו את הסטודנטים שכן מוכנים לפתוח מצלמה או\ו מיקרופון לעשות זאת בחלקים מסויימים בשיעור (לא מומלץ לאפשר זאת לאורך כל המפגש בשל רוחב הפס).
    5. הקפידו על הפסקות מרובות. אנו ממליצים להוציא להפסקה של 10 דק' כל 50 דק'.
    6. השתמשו באמצעים של למידה פעילה: הרצף של השיעור בלמידה מרחוק מקשה על הסטודנטים לשמור על קשב לאורך זמן. לכן, מומלץ להגביר את מעורבותם על ידי שילוב של למידה פעילה והתנסויות. מומלץ, כי בשיעור של שעתיים ישולבו לפחות שתי פעילויות. 
      הפעילויות עשויות להיות: סרטונים, תרגיל עצמי או בקבוצות, דיון עם מיקרופונים פתוחים, שימוש באמצעי למידה אינטראקטיביים כגון Kahhot או Socrative, שימוש בחדרים מפוצלים.
    7. שמרו על מבנה שיעור ברור ובצעו תיאום ציפיות. המלצה זו נכונה להוראה בכלל, אך מקבלת משנה תוקף בלמידה מרחוק. קיום שגרות מסייעות ליצירת וודאות, מומלץ להתחיל כל שיעור עם שקף המסביר מה יכלול השיעור הקרוב ולקשר אותו לחומר שנלמד בשיעור האחרון. כמו-כן מומלץ בסוף השיעור לסכם את החומר הנלמד בשיעור זה ולאמר מה צפוי בהמשך.
    8. שמרו על קשר עין על ידי מיקום הוידאו שלכם במרכז המסך. בצורה זו, העין שלכם תופנה לשם וכך גם תיישירו מבט לסטודנטים:
      המחשה למיקום המצלמה והוידאו
    9. בחרו להקפיד על תאורה, רקע ומיקום מצלמה נכונים:

      דגשים בנושא תאורה:

      • כאשר האור מגיע מאחורה, הפנים שלכם יהיו מוחשכים.
      • כאשר התאורה הינה תאורת צד- חלק מהפנים שלכם יראה אפלולי.
      • תאורה חזקה מלמעלה עשויה לייצר ריצודים על המסך.
      • מומלץ - אור טבעי או תאורה מלאכותית המגיעים מלפנים.

      דגשים בנושא רקע:

      רקע מבולגן מסיח את הדעת. מומלץ לבחור מיקום בו הרקע נקי המשדר מקצועיות, עם עומק מסוים.

      דגשים בנושא מיקום המצלמה:

      לעיתים המצלמה של המחשב לא ממוקמת באופן נכון. מומלץ למקם את המצלמה באופן שיראו את הפנים באופן מלא ובזוית שתאפשר להישיר מבט לצופים.
       

    10. הלמידה מרחוק במקרים רבים איטית יותר ודורשת משאבים קוגניטיביים רבים יותר. לכן, מומלץ להאט את קצב הדיבור והשיעור ולשקול לאוורר את תכני הקורס ולוותר על אילו שאינם נחוצים. 
      גם, במחיר שינוי מסוים בסילבוס (להחלטתכם אם לרשום זאת).

  3. לאחר השיעור

    1. שלחו לסטודנטים הודעה המסכמת את השיעור.
    2. בשיעורים הראשונים אנו ממליצים לשלוח סקר כדי להבין איך הסטודנטים חווים את השיעורים.
    3. פתחו בקורס פורום לשאלות ותשובות ודאגו להשיב לשאלות בתדירות גבוהה.
    4. הקליטו את השיעורים על מנת לאפשר לסטודנטים להשלים או לחזור לחומר הנלמד. לאחר קבלת ההקלטה, פרסמו אותה לסטודנטים.
    5. היו זמינים לסטודנטים ואפשרו להם לתקשר איתכם ועם הסטודנטים האחרים. חשוב לאפשר לסטודנטים ליצור איתכם קשר גם לאחר השיעור, וכן לאפשר תקשורת בינם לבין הסטודנטים האחרים בקורס, במיוחד לאור כך שהסטודנטים מגיעים מפקולטות שונות ולא נפגשים זה עם זה. לתקשורת עם המרצה: פרסמו שעות קבלה, השיבו למיילים, פתחו קבוצת ווטסאפ ייעודית, היכנסו למפגש הזום כמה דק' קודם והישארו כמה דק' בסופו.
      לתקשורת עם הסטודנטים: קבוצות ווטסאפ או פורום לדיון באתר הקורס.