שיחות קמפוס

מר לימודים

חורש הרבה שעות. דרור מלכהמה שבטוח, אחרי הלימודים ב-H.I.T מכון טכנולוגי חולון, דרור מלכה מנתניה יודע איך ללמוד. למעשה, הוא מעיד על עצמו כי "הפך למכונת למידה". לפני ארבע שנים החל מלכה לימודים לתואר ראשון בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה במכון. אולם בשונה מסטודנטים רבים אחרים,היום הוא נמצא במהלכם של לא פחות משני תארים נוספים במכון, תואר ראשון במתמטיקה שימושית ותואר שני בהנדסת אלקטרוניקה.
 
איך זה קרה?
 
"סיימתי לימודי שנה ראשונה בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה בהצטיינות, ובאמצע השנה השנייה הרגשתי שאני יכול ללמוד יותר. אהבתי מתמטיקה והחלטתי שאני רוצה ללמוד את זה. כך התחלתי ללמוד במקביל לשני תארים. יש מסלול מיוחד לכך, שמקבלים בו גם פטורים, כך שלא לומדים שני תארים שלמים. בשנה שלאחר מכן סיימתי בהצטיינות והציעו לי ללמוד לתואר שני במקביל. זה אומר בסך הכול עוד קורס או שניים בסמסטר, לא יותר. אפשר להגיד שהתאהבתי בלימודים".
 
מה זה אומר בפועל?
 
"אני לומד בערך עשרה קורסים בסמסטר, אחד או שניים מהם לתואר שני, שלושה במתמטיקה והשאר באלקטרוניקה. אני 'חורש' הרבה שעות, העומס קשה מאוד. היו גם מבחנים שלא יכולתי לגשת אליהם בכלל". 
 
מה היתרונות של לימודי שלושה תארים במקביל, אם בכלל?
 
"הכלים המתמטיים עוזרים לי בהנדסה ואני משתמש בהם. יש הרבה דברים חופפים שעוזרים אחד לשני ומחזקים את הידע שלי בהם".
 
אתה מצטער על משהו?
 
"החיסרון היחיד הוא שלא אהיה מצטיין נשיא, לא יהיה לי ממוצע מעל 95, אבל מה שחשוב באמת זה הידע".
 
אתה מכיר עוד "משוגעים" כמוך?
 
"אני מכיר עוד שלושה שלומדים כמוני".
 
הצלחת לעבוד בזמן הלימודים?
 
"בתחילת הלימודים עבדתי בחברת HP כטכנאי מדפסות. ידעתי לתקן הרבה דברים, כך שהעבירו אותי מחלקה מדי שלושה חודשים. אחרי שנה, כשהתחלתי גם את התואר במתמטיקה, העבודה ב-HP לא הסתדרה יותר עם הלימודים וחיפשתי משהו אחר. כך הצטרפתי לקרן אייסף, ארגון שתורם לקהילה בדרכים שונות. אני עושה כל שנה משהו אחר. שנה אחת, למשל, לימדתי מחשבים ילדים בכיתות ז'-ח'. השנה אני גם מתרגל בקורס במתמטיקה שימושית בסמסטר הראשון, זה נחמד להרגיש קצת כמו מרצה".
 
ומה עם דברים נוספים?
 
"אין זמן לבילויים. התחלתי גם לתרגל באגודת הסטודנטים, אני מעביר מרתונים. ככה שהוספתי עוד קצת לחץ".
 
למה בחרת ללמוד במכון?
 
"בצבא הייתי טכנאי תקשורת נתונים בחיל האוויר. כשהשתחררתי רציתי ללמוד ולא היה לי מספיק כסף. הלכתי לעבוד ובשנה השנייה ירדתי לחצי משרה, כך שיכולתי ללמוד במקביל. אני לא חושב שיכולתי להסתדר במקום אחר, המכון יותר גמיש".
 
כמי שגר בנתניה ונוסע למכון כמעט מדי יום, מלכה מעיד כי "זה קשה, אבל אני לא גר הכי רחוק, יש גם סטודנט ממגדל העמק. אני גם נוסע יחד עם חברים, וזה מקל". הוא בחן לימודי הנדסה במוסדות אקדמיים קרובים יותר למקום מגוריו, אך הגיע למסקנה שהרמה האקדמית בהם אינה מספקת מבחינתו. "הלכתי ליום פתוח במקום מסוים ושמעתי מישהי שיש לה בגרות חלקית שואלת אם היא יכולה להתקבל ללימודים לתואר בהנדסה. כששמעתי שענו לה שהיא יכולה ללמוד לתואר ולבגרות במקביל, הייתי בהלם". 
 
מה אתה אוהב במכון?
 
"קודם כל, המכון משקיע הרבה בסטודנטים שלו. אני לא מכיר מקום שהיה נותן לי ללמוד כל כך הרבה קורסים. בנוסף, יש מרצים מצוינים, צוות המרצים חזק מאוד. מעבר לכך, האווירה ידידותית מאוד, יש עם מי לדבר. מבחינה חברתית, בשנתיים הראשונות למדתי עם חבר'ה מנתניה ומאשדוד והיינו מאוד מגובשים. אני מרוצה גם מהפעילות החברתית הנפלאה באגודת הסטודנטים".
 
מה הקורס הכי מעניין שלמדת?
 
"זה היה הקורס הראשון שראיתי בו את השילוב בין התואר במתמטיקה לבין התואר בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה, 'גלים ומערכות מפולגות', עם ד"ר בוריס למבריקוב. הרגשתי איך הידיעה של שני התחומים תורמת להבנה שלי".
 
היו עבודות או פרויקטים מיוחדים שהשתתפת בהם?
 
"עזרתי לשתי בנות מעיצוב בנוגע לעיצוב של מכשיר רדיו מבחינה טכנולוגית. בקורס 'בניית מודלים א' לקחתי רעיון בהנדסה, מעגל חשמלי, והייתי צריך לשמור על יציבות במערכת. לא למדנו בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה איך להוכיח יציבות. זו מערכת שהיא משוואה דיפרנציאלית. השתמשתי במבחן שלמדתי במתמטיקה והמרצה קיבל את זה. היום אני עובד על פרויקט מחקר שאולי יאפשר יצירת קו תמסורת מקבילי".
 
תן טיפ לסטודנט המתחיל במכון.
 
"להשתמש באתרי האינטרנט של הקורסים, זה יעזור להבין טוב יותר את הקורסים. הספרים לא תמיד מספקים".  
 
השלם את המשפט "המכון הוא בשבילי..."

"הבית השני".