חדשות ואירועים

"רכבות וטכנולוגיה בראי בין דיסציפלינרי"

 
יום עיון של הפקולטה לניהול טכנולוגיה נערך ב HIT. בכנס השתתפו סטודנטים לתואר ראשון ושני בניהול טכנולוגיה, ומתעניינים בתחבורה ציבורית בכלל וברכבות בפרט, ובהשפעת ושילוב הטכנולוגיה בחיינו.
 
ד"ר אלברט ראש החוג לתואר שני בניהול
ד"ר גילה אלברט ראש החוג לתואר שני בניהול . צילום: מאיה נקר

הכנס אורגן על ידי ד"ר גילה אלברט ראש החוג לתואר שני בניהול טכנולוגיה וד"ר ליאורה ביגון מהמחלקה ללימודים כלליים  ובמסגרתו  הרצו  גם ד"ר משה גבעוני, ראש היחידה למחקר תחבורה, החוג לגיאוגרפיה וסביבת האדם, אוניברסיטת תל אביב  וד"ר אלכס דן – מנהל אגף אסטרטגיה, רכבת ישראל.

ד"ר ליאורה ביגון : נושא מערכות התחבורה והתשתיות  הוא בעל פוטנציאל אדיר כי הוא משלב תחומים ושדות רבים, למשל הנדסה ומדעים מדוייקים, מדעי ההתנהגות, כלכלה, בטחון, תכנון ומדיניות ציבורית. באמצעות נושא החתך של הרכבת, רצינו לבנות ערב עיון שיהיה רלוונטי לתלמידי ניהול הטכנולוגיה דרך הבאת מומחים ואנשי מפתח מהאקדמיה ומהתעשייה.
 
לצד נושאי ההיי-טק והאסטרטגיה, היה חשוב לנו לתת גם זווית מבט איכותנית של מדעי הרוח והחברה כדי להעשיר את הסטודנטים -- הרכבות היו נושא שלאורך ההיסטוריה תמיד הצית את הדמיון -- ולהדק את שיתוף הפעולה הבין-מחלקתי בתוך המכון. הטריגר שהצית את הדמיון שלי היה הוצאת ספר בעריכתה של גילה אלברט (יחד עם פרופ' שמעון חכים מארה"ב ופרופ' יורם שיפטן מהטכניון) בנושא אבטחת מערכות הסעה המונית -- זה יצר בסיס לשיח ראשוני בינינו, שהיה מוצלח והוליד את הכנס.    

ד"ר משה גבעוני  :הצורך לקדם תחבורה ציבורית על פני תחבורה פרטית הוא כיום ברור לכל. כחלק מכך, מאמצים רבים מושקעים בקידום ופיתוח תחבורה מסילתית. מאמצים אלו קיבלו תנופה משמעותית בעולם עם ההצלחה של הרכבות המהירות, שבאופן מסורתי הוגדרו כרכבות המסוגלות להגיע למהירות של מעל 200 קמ"ש.
 
ד"ר ביגון מהמחלקה ללימודים כלליים
ד"ר ליאורה ביגון מהמחלקה ללימודים כלליים . צילום: מאיה נקר
 
למרות השם שלה  – רכבת מהירה (High-Speed Rail) – הרצאה זאת באה לטעון שדווקא המהירות אינה החלק החשוב והמשמעותי בפיתוח רשת הרכבות המהירות בארצות בהן רכבות אלו פועלות. יותר מכך, ייתכן שההתמקדות במהירות אפילו פוגעת בהצלחתה של הרכבת בארצות אלו. הדברים נכונים גם לרכבות שאינם נקראות "מהירות" מכאן שפיתוח רשת הרכבות צריך להתבסס על מרכיבים אחרים מאשר מהירות על מנת להגדיל את הנתח של הרכבת בפיצול הנסיעות.

ד"ר אלכס דן :האסטרטגיה של רכבת ישראל לחומש הקרוב  מצביעה על שילוב טכנולוגיות מתקדמות ברכבת – החל מחשמול קווים דרך מערכות  איתות מתקדמות (לשיפור הקיבולת בקווים). כמון כן משלבת רכבת ישראל מיזמים חדשניים. מטרת ההרצאה הנה לחשוף את ציבור הסטודנטים לכוונים אלו ולאתגרים נוספים המחכים ליוזמה של סטודנטים וחוקרים.
 
 
 
פורסם: 28.5.2017