שיחות קמפוס

עתיד מזהיר

במדינה בעלת תעשיית היי-טק מפותחת כמו ישראל ישנו ביקוש הולך וגובר לכוח אדם ניהולי, אשר בקיא בשני התחומים: גם בעולם הטכנולוגיה וגם בעולם הניהול. מתוך צורך זה נולד מקצוע חדש יחסית - ניהול טכנולוגיה.
"מנהל טכנולוגיה בארגון עתיר טכנולוגיה יכול לעסוק בתפקיד ניהולי בכל דרג. הוא יכול להיות מנהל השיווק, הכספים, התפעול, מנהל הפרויקט, מנהל המוצר, מנהל הלקוחות, מנהל משאבי האנוש, מנהל הרכש והלוגיסטיקה ואפילו המנכ"ל", מסביר ד"ר אמנון גונן, דקאן הפקולטה לניהול טכנולוגיה במכון הטכנולוגי בחולון, בעצמו מדען בעל רקורד בין-לאומי, לשעבר חוקר בכיר בחיל האוויר ומדען ראשי בחברה לסימולטורים ולמערכות תכנון. "המיוחד בבוגרים שלנו, שהם יודעים לדבר עם המהנדסים, כמו גם עם כל אנשי ההנהלה, משום שהם דוברים גם את שפת הניהול וגם את שפת ההנדסה. יכולות אלה הופכות אותם במהירות יחסית לאנשים החיוניים ביותר בתעשייה".

תואר שני בניהול טכנולוגיה
 המכון הטכנולוגי בחולון הוא מוסד עצמאי להשכלה גבוהה, השוקד על הוראת המדעים, ההנדסה והטכנולוגיה, וגם על מחקרים עיוניים. המכון פועל מתוך ראייה רחבה ורב-תחומית של הטכנולוגיה המתקדמת, מתוך הכרת חשיבותו של הקשר ההדוק בין האקדמיה לבין התעשייה עתירת הידע.
נאמן לדרך זו היה המכון חלוץ בלימודי ניהול טכנולוגיה כמקצוע אקדמי. הצלחת לימודי התואר הראשון בניהול טכנולוגיה במכון והדרישה בשוק לכוח האדם בעל ההכשרה המדוברת הובילו את המכון הטכנולוגי בחולון לפתוח מגמת לימודים חדשה: ניהול טכנולוגיה לתואר מוסמך .M.Sc (ללא תיזה). הלימודים נפרשים על פני ארבעה סמסטרים ומיועדים לבעלי תואר ראשון בניהול טכנולוגיה ובהנדסת תעשייה וניהול, וכמו כן גם לבוגרי לימודי תואר ראשון בתחומי ההנדסה, הכלכלה והמדעים (בכפוף לביצוע השלמות לימודיות מתאימות).
לימודים אלה כוללים קורסי חובה, קורסי בחירה ועבודת גמר. "בוגרי התארים הראשונים האלה, אשר שוקלים לימודי תואר שני במינהל עסקים – MBA, ורוצים לעבוד לאחר סיום לימודיהם בניהול עסקי ההיי-טק, רצוי בהחלט שישקלו ללמוד במכון הטכנולוגי בחולון, שיעניק להם, לצד הידע בניהול, גם את הידע הנדרש בתחומי המדעים והטכנולוגיה", אומר ד"ר גונן. "אני גם מבטיח לבוגרי לימודי הנדסה הרוצים להתקדם בתחום הניהול, שהם ירגישו אצלנו נוח מאוד, בזכות הגישה המדעית שלנו לתחומי הניהול", הוא מוסיף.

לימודי התואר השני בניהול טכנולוגיה במכון הטכנולוגי בחולון כוללים:
קורסים ניהוליים ברמה מדעית ותורות מתקדמות בתחומי הניהול והשיווק המודרניים; מודלים מתמטיים של שיווק טכנולוגיות עיליות; הנדסת מערכות עתירות טכנולוגיה; ניהול שרשרת אספקה; אסטרטגיה עסקת בין-לאומית; שיטות מחקר לניהול; שיווק הון, גיוס הון וניהול סיכונים; וכן, קורסי בחירה בתחומי ניהול מתקדם, אבטחת איכות ולוגיסטיקה, כלכלה, מימון ושיווק, מדעים ועוד.    

הדגש: יזמות עסקית
סגל המרצים שיעמוד לרשות הסטודנטים לתואר שני כולל מומחים בעלי רקורד מרשים בתעשייה כמו גם באקדמיה. ד"ר אבי מסיקה, בעל דוקטורט בפיזיקה ממכון ויצמן, שבעברו ניהל שלוש חברות היי-טק בתחומי המוליכים למחצה והביו-טכנולוגיה ואף ייעץ בנושאי יזמות עסקית ויזמות טכנולוגית לממשלות: פינלנד, מלטה, קפריסין ויוון, ילמד יזמות עסקית. "היזמות מהווה נדבך משמעותי בלימודי התואר השני בניהול טכנולוגיה", מסביר ד"ר מסיקה, "הדגש הזה בתחום היזמות ייחודי בעולם האקדמי בארץ וגם בעולם. כיום, אפילו בארה"ב, מולדת לימודי התואר השני הקלאסי במינהל עסקים, במיטב האוניברסיטאות כמו MIT'', 'הרווארד' ו'סטנפורד', מעדכנים את התואר במינהל עסקים, כך שיכלול הכשרה נרחבת ביזמות העסקית, בעיקר ביזמות בעולם הטכנולוגיה העילית, הכוללת את התעשיות המתוחכמות, בעלות מרכיב גבוה של הון אנושי, אשר נמצאות בסקטורים בעלי שיעורי הגידול השנתיים הגדולים בעולם. מובן הדבר, כי תעשיות מסוג זה דורשות ניהול ברמה הגבוהה ביותר, ולרמה זו אנו שואפים להכשיר את הבוגרים שלנו בלימודי התואר השני בניהול טכנולוגיה".

חשיבות הראייה המערכתית
פרופ' מוטי פרנק, בעל דוקטורט בהנדסת מערכות, איש סגל במכון הטכנולוגי בחולון וגם בטכניון, ילמד ראייה וחשיבה מערכתיות. "יש חשיבות רבה לראייה הוליסטית, הראייה הכללית של המערכת", מדגיש פרופ' פרנק. "כדי לנהל היטב, צריך לדעת להסתכל על המכלול השלם, אבל גם להיות בעל יכולת 'לצלול' לעומק הנתונים. השילוב הזה, של יכולת ראייה לעומק וגם לרוחב, מסייע למצוא את הפתרונות לבעיות הניהוליות בצורה הרבה יותר אפקטיבית. מי שעוסק בניהול פרויקטים, חייב שיהיו לו הידע הרחב במגוון תחומים והראייה הרחבה כדי להגיע לפתרון מתוך הבנה מלאה", הוא אומר.  
 
לומדים וגם משחקים
מי אמר שאם לומדים אז לא משחקים? בלימודי התואר השני בניהול טכנולוגיה הסטודנטים ישחקו, ועוד איך, במשחק העסקים "מקבלי החלטות", שפיתח ד"ר אייל בריל, בעל דוקטורט לכלכלה ובעל ניסיון רב בפיתוח תוכנות סימולציה ותוכנות מבוססות אינטרנט. "זהו משחק עסקים עברי-אינטרנטי ראשון מסוגו, המאפשר לתלמידים לתרגל קבלת החלטות עסקיות, טכנולוגיות וניהוליות במצבי הדמיית מציאות, בעודם ספונים בכורסתם האהובה או בפינת העבודה שלהם", מסביר ד"ר בריל.