יום אוריינטציה

מפגש אוריינטציה למרצים חדשים לשנת הלימודים תשע"ט

 

גם השנה קיימנו מפגש אוריינטציה למרצים חדשים. להלן סיכום של עיקרי הסדנה שעסקה ב"עקרונות של הוראה אפקטיבית:

כיצד לפתוח את השיעור הראשון? דילמות טיפוסיות בהוראה וטיפים לניהול כיתה" שהנחה ד"ר רונן המר

 

התחלנו את הסדנה בהצגה של הממדים של הוראה אפקטיבית, ממדים שנכללים גם בסקרי ההוראה של המכון: בהירות של הסברים, הצגת מעניינת של תכנים, הצגה מאורגנת של תכנים, עידוד אינטראקציה ולמידה פעילה, וכיו"ב. 

 

במשך זיהינו 6 עקרונות המקדמים הוראה אפקטיבית, החשוב מבניהם, בעיניי, הוא העיקרון התכנוני של יצירת הלימה (alignment) בין 4 גורמים - במהלך בנייה של קורס או של מערכי שיעור: 

  1. מטרות הלמידה של הקורס/שיעור
  2. פעילויות ההוראה/למידה  בקורס/שיעור (למשל, עבודה בקבוצות קטנות, ניתוח מקרים, תרגולים מקוונים, פתרון בעיות, הוראת עמיתים, וכיו"ב) 
  3. דרכי ההערכה 
  4. גורמים מצביים: אילוצי חדר/גודל קבוצה/טכנולוגיה/צורת ישיבה, מאפיינים של הלומדים, מאפיינים של המרצה.


לבסוף שוחחנו ועשינו סימולציות של סגנונות שונים של הצגה עצמית בשיעור הראשון - והמטרות אותן נרצה להשיג בשיעור זה. מבין 7 היעדים אותם הצגתי, היעד שהכי מדבר אלי הוא 'עורר/י את התיאבון של הסטודנטים לתכני הקורס'. כאמור, ההעדפה האישית שלי היא להתחיל את הקורס במשהו מעניין, הקשור לתכני הקורס, מיד על ההתחלה. הרעיון הוא לשדר מיד בהתחלה, כשהקשב של הלומדים בשיאו, והם מנסים לתהות על קנקנכם -  את התשוקה שלכם לתכנים שלכם ואת הרלוונטיות של תכני הקורס לסטודנטים. לטעמי, הדיון ב'מנהלות' (ציפיות, סילבוס, כללים, היכרות) יכול לחכות להמשך השיעור. 

 

 

אנחנו מזמינים אתכם להתעדכן ולהירשם לסדנאות נוספות של המרכז לקידום ההוראה.
כמו כן, נשמח להמשיך ולהיות אתכם בקשר. אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר בתחומים השונים.
 

 

מצגות של המציגים ביום האוריינטציה 

 

 

תמונות שצולמו ביום האוריינטציה

 

 

 

 

 

 

פורסם: 18/10/2018