חדשות ואירועים

מעבדה "ללא נייר"

בכנס INTED2016 - 10th International Technology, Education and Development Conference שהתקיים לאחרונה, הוצגה שיטת ההוראה החדשנית של "מעבדה ללא נייר" שפותחה ומיושמת בפקולטה להנדסת חשמל במכון טכנולוגי חולון, במעבדה ל"אנרגיות חלופיות" ע"י ד"ר יובל בק, ד"ר חן פרימן ומהנדס המעבדה מר נצר מצליח.
 
תחום ה"אנרגיה החלופית" עוסק בלימוד ומחקר מקורות האנרגיה של העתיד, כולל מגוון היבטים של המחקר העכשווי בתחומיי הנדסה ואנרגיה, ומהווה את הבסיס למדע, ההנדסה והטכנולוגיה של מחר.
 
ביוני 2011, לאחר זכייה במחקר יוקרתי הממומן על ידי המדען הראשי ובתמיכה של דיקאן הפקולטה ד"ר יוסף בן עזרא, נפתח במכון מרכז המצוינות וקבוצת המחקר "אנרגיה חלופית ורשת חכמה" בראשותו של ד"ר יובל בק. מטרות הקבוצה הן לעודד את המחקר והיצירה בתחום האנרגיה. כמו כן, לקרבבין אנשי הסגל מהדיסציפלינות והפקולטות השונות לתחום האנרגיה.
 
 
המעבדה מקנה לסטודנט את הכלים הבסיסיים להכיר, להבין ולתכנן מערכות אנרגיה חלופית. כמו כן, היכרות עם הבסיס הכימי והפיזיקאלי לפעולת מנגנוני הפקת האנרגיה. בין הנושאים הנלמדים במעבדה: היכרות עם פנל פוטו-וולטאי ועם מערך פוטו-וולטאי ואף תכנון מערכת מסחרית המנצלת את אנרגיית השמש לצורך ייצור אנרגיה חשמלית. הכרות בסיסית עם אנרגיית רוח ואנרגיה הידרואלקטרית (מים).
 
ההוראה במעבדה ל"אנרגיה חלופית" היא חדשה וייחודית ונעשית כ"הוראה מתוקשבת" - מעבדה "ללא נייר". למעבדה אין חוברת מעבדה, כל הרקע המדעי הדרוש לסטודנט טרם ביצוע הניסוי ומהלכי הניסוי מצויים במערכת ה"מודל". הסטודנטים קוראים ב"מודל" את הרקע התאורטי הקשור בניסוי אותם מבצעים, רק לאחר השלמת הקריאה והבנת הרקע נפתח לסטודנטים קובץ המסביר את מהלך הניסוי. מהלך הניסוי מורכב ממספר שלבים, סיום שלב אחד יפתח את השלב הבא. כך שכל זוג סטודנטים יבצעו ניסוי בקצב "מותאם אישית". לאחר סיום הניסוי מתקבלים גרפים דינאמיים אשר המדריך יכול לצפות בהם בזמן אמת. לאחר השלמת איסוף וניתוח תוצאות הניסוי ישנו בוחן ממוחשב על מסקנות הניסוי והתוצאות שהתקבלו. הסטודנטים מקבלים ציון על הניסוי אותו ביצוע מיד ביום הבוחן ואינם נדרשים להגיש דו"ח מעבדה נוסף. בסיום הסמסטר הסטודנטים נדרשים למלא משוב על שיטת הוראה חדשנית זו.
 
בכנס הציג ד"ר חן פרימן, את תוצאות המשוב שנאספו במשך 4 השנים האחרונות, התוצאות מראות כי הסטודנטים נהנים במעבדה, מפיקים ממנה תועלת רבה יותר ואף היו מעדיפים כי צורת ההוראה הזו תורחב ותיושם גם במעבדות אחרות.