חדשות ואירועים

הרכבים חשמליים יהפכו את המוסכניקים למחוסרי עבודה

ההתקדמות הטכנולוגית והטמעת פיתוחים חדשים בתוך תעשיות ותיקות יוצרת שינויים בשוק העבודה. על כן יש צורך דחוף וחיוני, להקים תכנית אב אסטרטגית כדי למפות את הטכנולוגיות והמיומנויות הדרושות ולגבשן לכדי תוכניות לימוד שתכלולנה קורסים, הכשרות והשתלמויות, שיבטיחו שעובדי ענף מכונאות הרכב, כמו גם ענפים נוספים, לא יהפכו למובטלים.

 


 רכבים חשמליים אילוסטרציה (צילום pixbay pexels)


בישראל פועלים למעלה מ-5,000 מוסכים מורשים המעסיקים יותר מ-60,000 ישראלים האחראים לתחזוקתו התקינה של צי הרכב בישראל, המונה יותר מ-2.5 מיליון כלי רכב. כיום רוב ההכנסות של מוסך הן מטיפולים במערכות מכניות, כגון מנועים, תיבות הילוכים ועוד.
עולם הרכב, המתקדם לכיוון הרכבים האוטונומיים, מבוססי חיישנים רבים כגון: מצלמות, מכמי"ם, מערכות לייזר ומערכות אלקטרוניות ואלקטרו אופטיות רבות לטובת ניטור הנהג והנוסעים, יישומים מגוונים ליצירת חווית משתמש, קישור לענן, מערכות תקשורת רבות בין רכב לרכב, בין רכב לתשתית, מערכות מחשוב ליישום בינה מלאכותית, ישנו באופן מוחלט את המיומנויות הנדרשות לטיפול ברכבים ויצריכו שינוי בצורת ההכשרה לציבור עובדים זה. ללא התערבות של המדינה וללא תכנית אסטרטגית סדורה בנושא - בעתיד הלא רחוק חלק גדול מעובדי ענף המוסכים עלולים למצוא עצמם מחוסרי עבודה.


המהפכה הדיגיטלית וההתקדמות הטכנולוגית שמאפיינת את עשרות השנים האחרונות, דורשת מתעשיות מסורתיות ומגופי מסחר רבים להמציא את עצמם מחדש על מנת להישאר תחרותיים ורווחיים ולא להישאר מאחור במרוץ אחר הקידמה. לכן, יש להבטיח שדיגיטליזציה תועיל לרוב האוכלוסייה, תעודד חדשנות ופיתוח ותסייע להתמודד עם האתגרים הגלובליים.


יש צורך דחוף וחיוני של המדינה לקחת פיקוד על הנושא, להקים תכנית אב אסטרטגית של משרד הכלכלה, שלה יהיו שותפים האקדמיה, התעשייה הטכנולוגית, רשות החדשנות ואיגוד המוסכים. על תכנית שכזו למפות את הטכנולוגיות והמיומנויות הדרושות ולגבשן לכדי תוכניות לימוד שתכלולנה קורסים, הכשרות והשתלמויות, שיבטיחו שעובדי המוסכים של היום, לא יהפכו למובטלים של המחר.


לצורך הכשרת כוח האדם הקיים יש לבנות תוכניות לימוד ייעודיות שיקבלו את ברכתה של המועצה להשכלה גבוהה, אשר השכילה להבין כי התהליך של המהפכה הדיגיטלית צובר תאוצה ושאין להקל ראש בנושא שמא נמצא עצמנו בפער מול כל העולם.


ענף הרכב, שנכון להיום רוב רובו מכני ולא טכנולוגי - עתיד להשתנות וחשוב להכיר בכך. בנוסף ענף המוסכים בישראל, מורכב מאלפי עסקים קטנים ועצמאיים. כאן על המדינה לייצר מודעות לנושא בקרב ציבור עובדי המוסכים כדי לעודד אותם לרכוש ידע במסגרת התוכניות השונות שיבנו.
על המדינה לסייע לארגונים לפתח תשתיות המתאימות בעלויות סבירות מחד ומאידך למנוע שחיקה של כוח אדם איכותי. בשנים האחרונות, רשות החדשנות מעודדת פיתוח טכנולוגיות דיגיטליות מתוך מטרה להטמיען בתעשיות מסורתיות, גם מתוך מטרה ליעלן אבל גם מתוך דאגה שלא תשארנה מאחור.


כמובן ששילוב  מסוג זה של אקדמיה ביחד עם תעשיות מסורתיות, בתמיכה של רשות החדשנות וכן גורמים נוספים, יכולה להאיץ את המהפכה הדיגיטלית ולתרום לחיזוקה של הכלכלה הישראלית וסגירת פערים חברתיים וסוציו אקונומיים.



מאת: פרופ' יוסף בן עזרא

דקאן הפקולטה להנדסה ב-HIT מכון טכנולוגי חולון

 

       צילום: סיון פרג'

 

 

פורסם: 27/06/2021