חדשות ואירועים

אני שמח להיות חלק מהתוכנית החדשה 'מהנדסים 2020'

 

ערן הובר, סטודנט שנה ד' במחלקה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה, עובד בימים אלו על פרויקט גמר בתחום עיבוד אותות הדיבור במסגרת התוכנית המיוחדת "מהנדסים 2020" המתקיימת במכון. כחלק מהתוכנית הוא נמצא בקשרי עבודה, כבר בתקופת הלימודים, עם חברות מסחריות מובילות בתחום. על הדרך הרוויח ערן ניסיון מעשי בניהול פרויקט.
 
ערן הובר
 
מדוע בחרת ללמוד הנדסת חשמל?
בצעירותי גיליתי התעניינות באלקטרוניקה ובמחשבים, אך זה נשאר נשאר בגדר תחביב. מעולם לא למדתי או עסקתי בתחום. כשניגשתי לבחור מקצוע ולימודים התייעצתי עם אנשי מקצוע מתחום הנדסת החשמל ואלקטרוניקה. תחילה לא היה ברור לי במה עוסקת פרקטיקת התואר, אך עם הזמן הובן לי עד כמה התחום רחב ומאפשר המון אופציות להתקדם ולעסוק במגוון נושאים. למרות שתת התמחות שלי היא תקשורת, במידה ואדרש לעשות הסבה אל תת התמחות אחרת ,לא צפויה להיות בעיה.
 
למה בחרת ללמוד במכון?
שמעתי המון חוות דעת טובות על HIT. תחילה התלבטתי בין לימודים במכון לבין מכללה מוכרת נוספת, אך לאחר פגישה אחת עם מרכז הייעוץ התרשמתי מאוד ונרשמתי. התרשמתי כי קיים רצון אמיתי של הסגל לתמוך ולעזור לסטודנטים, ושכל מטרתם היא שהסטודנטים יצליחו בלימודים. לפני תחילת הלימודים נרשמתי למכינה בפיזיקה המתקיימת במכון. חשוב לי לשבח את מערך המכינות במכון.
 
רמת ההוראה במכינה היתה מעולה וזה הקנה לי את הידע הבסיסי המקדים אליו נדרשתי. הלימודים במכינה עזרו לי לצלוח קורסים מתקדמים יותר בתואר. כ"טיפ" אציע לאלו שעתידים להתחיל את התואר אך זקוקים ל"חיזוק" במתמטיקה לעשות מכינה בנושא. המכינה במתמטיקה תאפשר לאותם התלמידים נקודת פתיחה טובה לשנתיים ראשונות בתואר בהן יש עיסוק נרחב בנושא.
 
אילו סטיגמות נופצו לך על הפקולטה להנדסה?
עבורי, הלימודים במכון התגלו כחוויה. ניתנת פה ההרגשה כי למערך המנהלי והאקדמי באמת אכפת מצרכי הסטודנטים. האכפתיות באה לידי ביטוי בנגישות לשעות למידה גמישות, מרצים המאפשרים שעות תגבור נרחבות וכאשר ביקשנו להרחיב את שעות פעילותה של הספרייה הן הוארכו עבורנו עד שעות הלילה המאוחרות.

בפקולטה להנדסה לא מתעלמים מהשינויים הנוצרים בתעשייה ומגיבים באמצעות תוכניות לימודים מיוחדות. אחת מהתוכניות המיוחדות היא "מהנדסים 2020", בה אני לוקח חלק. התוכנית מקנה לסטודנטים מגוון כלים מותאמים לשוק עבודה דינמי וקצב רענון היצע הקורסים בה בהתאם. לדוגמא, קורס נוסף שהתווסף בעקבות דרישות התעשייה הוא קורס בסייבר.
 
מאוד התרשמתי מהקמפוס. הספרייה מחולקת למספר תחומים, כך שנשמר השקט וניתן להתרכז. אני וחברי לכיתה נוהגים להיפגש בחדרי הלימוד שבספרייה ולקיים בהם סיעור מוחות בנושאי שיעורי הבית. כמו כן, קיימות מספר כיתות מחשבים במכון אשר פתוחות לשימוש הסטודנטים. יש הרגשה שכל משאב שיש במכון מופנה לשימושנו ותמיד יש אוזן קשבת אם נדרש משהו נוסף.
 
ערן (בתמונה משמאל) וחבריו ללימודים באירועי פתיחת השנה האקדמית
ערן (בתמונה משמאל) וחבריו ללימודים באירועי פתיחת השנה האקדמית 2012-2013
 
ואיך החיים הסטודנטיאליים?
עם השנים התגבשנו כקבוצת חברים. זה התחיל עם ישיבות משותפות אל תוך הלילה בספרייה לאחר שעות הלימודים, המשיך בפעילויות משותפות מחוץ ללימודים ולבסוף התגבשנו כ'חבורה'. את אחד מחברי הטובים, אביב מידן, הכרתי במכון, ביחד צלחנו את כל הקורסים והפרויקטים. כעת אנו עובדים יחדיו על פרויקט הגמר.
 
במה עוסק פרויקט הגמר שלך?
פרויקט הגמר שלי ושל אביב מידן עוסק באנליזה פרוזודית (אקוסטיקת הדיבור) של אותות דיבור. במהלך הפרויקט נחשפתי למגוון כלי מחקר מובילים בתחום עיבוד האותות, זיהוי דיבור וחילוץ מרכיבי האות בפרט. כמו כן, פרויקט הגמר שלי הוא חלק מתוכנית "מהנדסים 2020" כך שאנו מבצעים את הפרויקט בהנחיית יורי יורצ'נקו ומקבלים מעטפת של שני קורסים תומכים המועברים על ידי דאקן הפקולטה להנדסה ד"ר יוסף בן-עזרא ואחראי תחום התקשורת פרופ' אורי מחלב.
 
לשם קידום הפרויקט אנו עובדים בשיתוף חברה חיצונית המובילה בתחום עיבוד אותות הדיבור, וכך אנו מרוויחים נסיון וידע מן התעשייה. אנו רוכשים ניסיון בניהול פרויקט הדורש עמידה בלוחות זמנים, פרזנטציה, עדכונים, וביסוס כל צעד וכיוון חשיבה.
 
צילום מסך מתוך פרויקט הגמר ניסוי בזיהוי תדר בסיסי של שני קולות במערכת MATLAB
צילום מסך מתוך פרויקט הגמר: בתמונה, ניסוי בזיהוי תדר בסיסי של שני קולות במערכת MATLAB. בניסוי על המערכת לזהות אם מדובר בקול גבר או אישה.
 
האם השתלבת בשוק העבודה?
ממש לאחרונה התחלתי לחפש עבודה בתחום. אני מקווה שהציונים, הידע שרכשתי במכון ויישום פרויקט הגמר שלי יאפשרו לי להתבלט ולהוכיח את יכולתי בראיונות. המכון מעודד ותומך בסטודנטים עובדים, אשר יכולים ללמוד במסלול הגמיש. כמו כן, יש ניסיון לשלב את הסטודנטים בתעשייה באופן שוטף עוד בזמן הלימודים דרך יחידת ההכוונה. פעם בשנה מתקיים יריד תעסוקה במכון המושך אליו מגוון חברות המובילות בשוק המעוניינות לגייס את הסטודנטים.
 
שאיפה מקצועית לעתיד?
להמשיך ולהתפתח בתחום התקשורת, הן בהרחבת והעשרת הידע והן במישור התעסוקתי.