שיחות קמפוס

"פשוט תושיט את היד ותיקח"

"אין גבול לעניין ולידע שצברתי במהלך הלימודים ב-H.I.T מכון טכנולוגי חולון", אומר דוד רפאל (21) מחולון. רפאל הוא סטודנט שנה ג' לתואר ראשון נוסף בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה ובמתמטיקה שימושית.
לפני הכול, הייתי חייבת לברר אתו את נושא הגיל. התברר כי רפאל הוא עתודאי. "היה לי ברור שאני רוצה שירות צבאי משמעותי ושהצבא יוכל להשתמש בי באופן מקסימאלי", אומר רפאל על הבחירה בעתודה. "הייתי גם במיונים לקורס טייס, אבל מה שהכריע בסופו של דבר הוא פציעה בברך שאני סוחב מימיי כשחקן כדורעף בתיכון ויש גם את המשיכה ללימודים", הוא מסביר. 
קשה להיות עתודאי ב-H.I.T  מכון טכנולוגי חולון?
"הגיל הוא לא פקטור בעיניי. אני לא מתבייש לפנות למרצים כי אני צעיר וגם מטבע הדברים הכרתי חברים חדשים בגילאים שונים. בנוסף, יש במכון טווח גילאים רחב, מתיכוניסטים מחוננים ועד אנשים מבוגרים שמגיעים ללימודים מטעם מקום העבודה שלהם. יש אווירה מאוד חמה ומשפחתית במכון, וגם אם יש תחרות היא לא מוחצנת. לא מסתירים אחד מהשני ספרים או מחברות".  
כאמור, רפאל לומד לתואר נוסף, למרות גילו הצעיר. הוא אומר כי חשב על תואר נוסף עוד לפני שנרשם ללימודים, "אבל כשנרשמתי, למרות שהיו לי נתוני קבלה גבוהים יחסית, המליצו לי לסיים קודם את שנה א' ולראות איך אני מסתדר. בסוף שנה א' הממוצע שלי היה מספק ואחרי שיחה עם כמה אנשי מקצוע ואחרי חשיבה, החלטתי לעשות את הצעד ולהתחיל בלימודים לתואר נוסף".
כשרפאל מדבר על השילוב של שני התארים, נראה כאילו אי אפשר אחרת, "התואר במתמטיקה שימושית הוא מבחינתי תואר משלים לתואר בהנדסת חשמל, ממש תמונת ראי".  לדבריו, יש מעט חפיפה בין התארים בתחומים מסוימים, אך השילוב ביניהם מאפשר בעיקר העמקה ועושר מחשבתי. "מהנדס חשמל הוא בעיניי מישהו שיודע להשתמש בידע שלו על מנת לברוא עולם. לא פעם, צריך לחשוב מחוץ לקופסה וזה דבר שהמתמטיקה השימושית מאוד תורמת בו".
אם בכל זאת מנסים למצוא את ההבדל בין התארים, רפאל אומר כי "בלימודי ההנדסה המטרה יותר ברורה. במתמטיקה רמת היישום אמנם חשובה, אבל יש ערך לא מבוטל גם לדרך, לפעמים אף יותר". חשוב לו לציין שגם אם נראה שהלימודים לתואר במתמטיקה מעט עיוניים יותר, עדיין מדובר במתמטיקה שימושית.
למה בחרת ללמוד דווקא ב-H.I.T  מכון טכנולוגי חולון?
"כשנדרשתי לבחור מוסד אקדמי, ראיתי שהצבא שולח עתודאים למכון, מה שמאוד הרשים אותי. הקרבה לבית הייתה גם היא חשובה, בגלל הנוחות. התייעצתי גם עם סטודנטים שלמדו במכון וגם עם כאלה שלומדים במקומות אחרים. דבר נוסף שמאוד הרשים אותי הוא שביום הפתוח ראיתי שמציעים מלגות למצטיינים, כך שהבנתי שזה דבר חשוב במכון".  
רפאל נתקל בשאיפה למצוינות אקדמית ב H.I.T מכון טכנולוגי חולון לכל אורך לימודיו. "אני מרגיש שקיבלתי פלטפורמה מצוינת. המטרה במכון היא לספק לך כמה שיותר ידע וזאת גישה שאני מאוד אוהב". הוא מספר בהתלהבות כי "המרצים נותנים לך את התחושה ש'פשוט תושיט את היד ותיקח'". פרופ' גדי גולן למשל, לפי רפאל, מספק לסטודנטים קורס ב'מבוא לאקדמיה', במסגרת הקורס 'מיתוג ותכנון לוגי', הנלמד בשנה א'. "הוא נותן לך גישה מעשית. הוא חושף בפנייך את הידע שלו, ידע שאתה לא יכול לקרוא עליו בספרים. בנוסף, הוא מרצה בחסד. בכלל, כשאני חושב על מהנדס, אני חושב עליו", הוא אומר.  
בנוסף, רפאל משבח את מדיניות הדלת הפתוחה של המרצים. הוא לא מתכוון רק לכך שניתן לגשת אליהם עם כל מיני בקשות סטודנטיאליות נפוצות, כמו בקשה לדחיית הגשה, אלא לכך שאם אתה מתעניין בנושא מסוים, גם מעבר לגבולות הסילבוס או הקורס הספציפי, המרצים יעשו הכול כדי לספק את מבוקשך. הוא שוטח בפניי שלל דוגמאות, אחת מהן, אף נוגעת לנשיא המכון, פרופ' גדעון לנגהולץ. "במסגרת אחת העבודות שהיינו צריכים להגיש, מצאתי מאמר שראיתי בין הכותבים שלו את פרופ' לנגהולץ. אני ובת הזוג שלי לעבודה ניגשנו אליו מתוך מחשבה שאולי ייתן לנו קצה חוט, שיקל עלינו את הבנת העבודה. העברנו אליו מכתב והוא אכן סייע". רפאל מוסיף כי "אם מרצה רואה שאתה מתעניין בתחום מסוים שגם אחד המאסטרנטים או הדוקטורנטים שלו עוסקים בו, הוא יקשר אותך איתו". 
המצוינות לא פסחה על רפאל ברמה האישית. לאחרונה הוא זכה בפרס אינטל היוקרתי – מלגה לסטודנטים מצטיינים מטעם חברת אינטל, בה זוכים ארבעה סטודנטים בלבד מדי שנה. בנוסף, הוא השתתף בפרויקט למצטיינים, בו זכה לקבל טיפים מאנשי מפתח בתעשייה. למרות העומס הלימודי בו הוא נמצא, בסמסטר א' של שנת הלימודים הנוכחית רפאל אף שימש כמתרגל של ד"ר אנטולי גולברג בקורס "חשבון אינפי" למדעי המחשב. הוא מברך על ההזדמנות שניתנה לו ומתאר את התרגול כ"חוויה מדהימה".
רפאל צפוי להתגייס בתום השנה הרביעית ללימודיו, כלומר, עוד קצת יותר משנה. הוא עוד לא יודע לאן, הוא רק יודע שישרת כמהנדס. בינתיים הוא מתכונן לקראת פרויקט הסיום שלו בשנה הבאה. "ארצה לעשות פרויקט מעניין בחשמל ולכן 'ניקיתי' את שנה ד' מקורסים בשביל זה. בהמשך, אני בהחלט רואה את עצמי לומד לתארים מתקדמים. הלימודים ב-  H.I.Tמכון טכנולוגי חולון מאוד אתגרו ועניינו אותי".