שיחות קמפוס

בגלל הרמה הגבוהה

לימודי הנדסת החשמל  ב-H.I.T  מכון טכנולוגי חולון היו אמורים "לסדר" ליובל קוט מנס ציונה חופש מהצבא, שם שירת כקצין אלקטרוניקה בחיל הים. אולם קוט, סטודנט שנה ד', הוא אבא גאה מזה שנה וחודשיים לעמרי ויואב, תאומים זהים, שלדבריו, דומים לו "בצורה יוצאת דופן". קוט אומר שהם "כיפיים מאוד ואני נהנה מאוד להיות איתם". העובדה שמדובר בתאומים גורמת לכך שקוט ואשתו לא ישנים טוב בלילה, אבל הוא לא מתלונן, "אין שינוי לרעה בציונים, האמת שהם רק עלו. כנראה ככל שאני ישן פחות, הציונים יותר גבוהים".
 
בחזרה לתחילת לימודיו, קוט מספר כי "בשנה הראשונה הייתי בהלם, ורק למדתי איך ללמוד. פתאום, אחרי שיש עליך המון אחריות, אתה לא אחראי לאף אחד, לא צריך לדאוג שמישהו בגימלים. הכול יחסי, כמובן, ואחרי כמה זמן הלימודים כבר נהיים מרכז העולם".
 
כקצין בחיל הים, למה בחרת ללמוד הנדסה?
 
"היתה לי התלבטות אם להישאר בצבא או בכוחות הביטחון, והתלבטתי בין לימודי הנדסה ומשפטים. בסופו של דבר, בגלל שאני אוהב את החיל ומסלול הקידום בו נראה לי מעניין, החלטתי להישאר בצבא ולצאת ללימודים".  
 
הפעם הראשונה שקוט שמע על המכון היתה מד"ר אורי מחלב, מרצה בפקולטה להנדסה במכון. "פרופ' מחלב לימד אותי בקורס בצבא וסיפר לי שהמקום ידידותי לסטודנט, יש עם מי לדבר ושומעים אותך".
 
אילו סיבות נוספות גרמו לך ללמוד במכון?
 
"היתה לי תעודת בגרות סבירה והייתי הנדסאי מצטיין. כדי ללמוד באוניברסיטת תל אביב הייתי צריך לשפר כל מיני מקצועות הומאניים שלא התחשק לי לשפר. לאוניברסיטת בן גוריון יכולתי להתקבל, אבל רציתי להישאר במרכז. אני חושב שמה ששכנע אותי היה שכמה חבר'ה ששירתו איתי למדו במכון ואמרו שהלימודים ברמה גבוהה. תנאי הקבלה נראו לי גבוהים יותר מכל מכללה אחרת. בכלל, אם לא ללמוד באוניברסיטה, ללמוד במכון".
 
מה אתה אוהב במכון?
 
"יש המון מגמות של התמחות. בלימודי הנדסה באשר הם, השנתיים הראשונות דומות. יש הרבה מתמטיקה ופיזיקה, לימודים קשים, שלא תמיד הכי מעניינים. אגב, ראינו מבחנים של מכללות אחרות במתמטיקה ובפיזיקה ואין מה להשוות, המבחנים במכון ברמה הרבה יותר גבוהה. בכל אופן, בשנתיים האחרונות, כשמתחילים את ההתמחות, יש הרבה אפשרויות, שנוגעות כמעט בכל התחומים. למשל, מיקרו-אלקטרוניקה, זרם חזק או תקשורת ועיבוד איתות. אני מתמחה בתקשורת, אבל בזכות המבחר, יכולתי לקחת כמה קורסים בחשמל. זה מפתח אותך ומאוד מעשיר. בנוסף, המרצים מאוד מעודכנים, לא מלמדים מספרים ישנים. מלמדים מה שסיפרו לי ששואלים בראיונות עבודה. עוד דבר שחשוב להגיד, אסתי, רכזת המחלקה, מאוד עוזרת".
 
ספר על קורסים שאהבת במיוחד.
 
"אחד הקורסים הקשים, DSP, של ד"ר אורי מחלב, היה מאוד לא קל, אבל מעניין. אהבתי גם את הקורס 'מערכות תקשורת', שמלמד דרור לדרמן. אפשר להגיד על שניהם וגם על ד"ר חיים מצנר, שצורת ההוראה שלהם מאוד עכשווית. הם מכינים אותך למה שאתה צריך לדעת. אם הייתי צריך להגיע לעבודה בשוק החופשי אחר כך, הייתי מגיע עם ביטחון ומרגיש מוכן. באופן כללי, המרצים במקצועות ההתמחות מעודדים אותך להציע רעיונות משלך, נותנים לך חופש לחשוב. המטרה שעומדת לנגד עיניהם היא שתהיה מהנדס טוב. אם יש לך רעיון, יש לך עם מי לדבר גם מחוץ לשיעור. לא ייתנו לך הרגשה שאתה מדבר עם מרצה, אלא עם עמית למקצוע. זה בעיני חשוב עוד יותר מהלימודים עצמם". 
 
קוט הכיר בלימודים את נדב קומם, שנמצא גם הוא בחופשת לימודים מחיל הים. "בצבא ההיכרות שלנו היתה שטחית כי הדרכים שלנו כמעט לא הצטלבו, אבל בלימודים מאוד התחברנו". ביחד עובדים השניים על פרויקט הגמר שלהם, שקשור, איך לא, לים. הם בונים מחולל אותות שיזהה רעש של ספינות המפליגות בים וכך יוכל לקבוע את סוג הספינה המתקרבת. "הרעיון די חלוצי, אין על זה הרבה חומר, ואני לא יודע אם יהיה לזה שימוש. באופן כללי, לא רצינו שיהיו לנו מגבלות ולכן החלטנו לעשות את הפרויקט ללא קשר לחברה כלשהי". כרגע הם בשלב קריאת הספרות.
 
מה הלאה, לאן אתה ממשיך אחרי הלימודים?
 
"אהיה מהנדס צעיר בחיל הים. לפי מה שאומרים, התפקידים בחיל יותר מעניינים מהתפקידים באזרחות. התפקידים הם עם יותר אחריות, מתעסקים עם קדמת הטכנולוגיה. אחרי הלימודים אתה מבין תהליכים ומכשירים יותר לעומק, הלימודים נותנים לך הרבה ידע. אני עדיין סקרן לגבי התפקיד שאעשה ולגבי גודל האחריות".
 
תן טיפ לסטודנט המתחיל במכון.
 
"מי שמתחיל ללמוד כדאי שיידע טוב את המקצועות המתמטיים ויפנים אותם כי משתמשים בהם במקצועות התמחות. בנוסף, גם אם אתה 'סגור' על התמחות אחת, קח קורסים מהתמחות נוספת, שיהיה לך פתח לעוד משהו. ראיתי אצל חבר'ה שלמדו איתי שהעבודה בתחום בזמן הלימודים תרמה להם באופן משמעותי, כך שאני ממליץ גם על זה".