"פרפטום מובילה", תערוכה של שמעון ויצמן, הוצגה בבית האמנים בירושלים וזכתה למבקרים רבים
|
בקבוצת העבודות שהוצגו בתערוכה משתמש ויצמן באובייקטים שנלקחו מפח האשפה הציבורי ומעולם הדימויים האינטרנטי ובונה מהם מיצבים ודימויים. הדימויים מייצגים מכונות שלמרות שניתן להן השם "פרפטום מובילה" ("תנועה נצחית" בלטינית) אינן מייצרות תנועה ואף מרמזות על תנועה שנקטעה.
לצד המיצב הבוטה ומעורר המחשבה במרכז החדר, בובת אישה מבותרת שבגופה שולבו חלקים מכאניים, הציג ויצמן סדרה של רישומים, הדפסים וקולאז'ים, העוסקים גם הם בשילוב בין האדם למכונה. כשבנוסף לתגובה הרגשית שהם מעוררים, מצטיינים באסתטיקה מרשימה ומדויקת.
"על אף מוצאם הנחות כביכול של החומרים והאובייקטים המצויים, מצליח שמעון ויצמן ליצור פואטיקה של readymades, שהסמנטיקה שלה מבוססת על היזכרות" מסבירה רוני סתר, אוצרת קבוצת העבודות. "החל מ''מטרופוליס'' המיתולוגית של פריץ לאנג וה''עולם התחתון'' שהיה הכוח המפעיל שלה, אך רכיביו כבר חלודים, ועד לאולימפיה של א.ת.א הופמן, שהייתה מושא תשוקה אולטימטיבי והתבררה כבובה ממוכנת של ממציא מרושע”.