חדשות ואירועים

מפעלים מצולמים

  
הפקולטה לעיצוב, גלרית ויטרינה, מזמינים לתערוכת צילומים
 
מפעלים מצולמים

דנה אריאלי / יוסי בן-ארוש
 

פתיחת התערוכה: 25.11.2014 | נעילת התערוכה: 24.12.2014

תערוכת מפעלים מצולמים

   
עולם המפעלים הוא סוג של הטרוטופיה בה מתרחשים אינספור קסמים: מכונות רושפות ונושפות, פסי ייצור עמוסים לעייפה, צבעוניות אינסופית, הקשרים צורניים, טכנולוגיים וחומריים - כל אלו מייצרים אסתטיקה טוטאלית ובוראים עולם מעוצב ומעורר השראה שמציע קרקע פורייה ומרתקת ללימוד עיצוב וליצירה. האסתטיקה הייחודית של המפעלים היא רק היבט אחד במה שנחשף לעיני המתבונן בתערוכה הזו, באמצעותה חותרים היוצרים להחזיר לתודעה עולם הולך ונעלם שבמשך שנים כמעט ולא מעסיקה צלמים ישראליים.
 
המפעלים מעוררים השראה בלתי פוסקת: משעה שנכנסת בשערי המפעל אתה מוקף בעולם חסר גבולות שיש בו מכל וכל. היצירתיות האינסופית המאפיינת את המפעלים חיונית מאין כמוה להוראת העיצוב שכן ההיכרות עם תהליכי הייצור אליהם נחשפים המעצבים תורמת לא רק לקיצור ופישוט תהליכי ההוראה אלא מייצרת השראה ב- 360 מעלות.
 
מאז הקמתה של הפקולטה לעיצוב בשנת 1975 פעלו מייסדיה ליצור קשר שוטף עם התעשייה הישראלית בכלל ועם מפעלים בפרט. עמדה זו נבעה ממאפייני ההוראה הייחודיים של הפקולטה והתבססה על גישה שביקשה להטמיע היכרות ישירה עם עולם התעשייה על כל נגזרותיו ובתוך כך להבטיח את בידולה של הפקולטה מבתי ספר ליצירה אחרים שקידמו עיצוב קונספטואלי.
 
התערוכה ״מפעלים מצולמים״ נולדה מתוך מפגש בין שני מרצים בפקולטה לעיצוב, דנה אריאלי ויוסי בן-ארוש החולקים אהבה משותפת לצילום. בשנתיים האחרונות השניים ביקרו בעשרות מפעלים בכל רחבי הארץ מתוך כוונה להתחקות אחר היבטים שונים של תהליכי הייצור ולתעד אותם. מפעלי תעשייה ישראליים הם אהבה ישנה של יוסי שהובילה אותו, באופן בלתי מודע, ללימודי עיצוב. מאז הצטרף לפקולטה מרכז יוסי את סיורי המפעלים שמקיימים הסטודנטים והמרצים בפקולטה.
 
הדיאלוג היצירתי הייחודי שנרקם בין השניים מביא אל הצופים נקודות מבט שונות על אותן התופעות: הרישומון החזותי המפריד בין נקודות המבט השונות שלהם התהווה באופן מפתיע לסינתזה בה משולבים יחדיו מבטי על על פסי ייצור, מבטים ממוקדים בתהליכי הייצור, מבטים מאנישים על חפצים במפעלים ומבטים מופשטים החותרים לייצג את האסתטיקה הייחודית של המפעלים. כל אלו חוברים יחד למבט אחר על תופעה שנדמת מוכרת לכולנו מאז ״זמנים מודרניים״ של צפלין.
 
הצילומים בתערוכה אינם מבויימים אלא אינסנקטיבים והם התהוו מתוך חיפוש, לו שותפים שני היוצרים, אחר תהליך בריאת המוצרים. השילוב בין התמונות התרחש בשלב העבודה על התערוכה כאשר השניים חתרו לפענח את מהות הקשר בין מפעלים, עיצוב וצילום. הקשרים צורניים, טכנולוגיים וחומריים יצרו זוגות דימיוניים המקיימים קשרי גומלין ברבדים שונים.