קורסי בחירה - עיוני

יזמות עסקית 35302-11

הגדרה
הקורס יקיף את כל הנושאים החשובים והחיוניים למעצבים-יזמים, המעוניינים לפתוח עסק , המייצר ערך לבעליו והפועל לאורך שנים בהצלחה.
 
מטרה
להעניק לסטודנט-המעצב כלים וידע מקיף באשר להקמת עסק, פיתוחו, תפעולו השוטף וניהולו תוך הבנת הסביבה המקרו-כלכלית בארץ.
 
תיאור
בעלי מקצוע טובים שואפים לפתוח עסק משלהם. עפ"י מחקרים עדכניים במדינת ישראל, לא די להיות בעל חזון ו/או בעל מקצוע מצוין על מנת לקיים עסק מצליח לאורך זמן. אנשי מקצוע מתחומי האמנות , ובהם מעצבים, בוחרים פעמים רבות לפתוח עסק, למרות שאין להם כל ידע או אפילו רצון לעסוק בצד הניהולי-פיננסי של העסק. גישה כזו מובילה פעמים רבות לסגירתם של עסקים.

הקמת עסק ותפעולו בהצלחה מחייבת רכישת ידע רחב ומעמיק בתחומים שונים: בחינת הרעיון העסקי וכדאיותו, כספים, שיווק, עבודה מול רשויות המס. כל זאת ועוד יילמד בקורס.

 

דרישות הקורס

הציון הסופי מבוסס על מספר מרכיבים:

  1. נוכחות , השתתפות בשיעורים וביצוע מטלות -  30% מן הציון הכללי.
  2. מבחן גמר. 70% מן הציון הכללי

ערוצי תקשורת עם המרצה

ניתן לפנות בשאלות לימודיות באמצעות הפורום ובעניינים אישיים דרך הדוא"ל. נא לציין בכל פניה: שם מלא, שם הקורס וקבוצת הלימוד. חומרי הלימוד ומטלות לסטודנטים יופיעו באתר של המכללה. הסטודנטים מתבקשים להתעדכן באתר בקביעות. 

 

סדר ההרצאות

1.      החלום ופישרו - בחינת הרעיון העסקי ותוכנית עסקית

2.      אז איך עושים זאת?- תכנון אסטרטגי, מודל SWOT , מטרות ויעדים

3.      ביחד או לחוד?- עוסק מורשה, שותפות, זכיינות, חברה – מבנה, יתרונות וחסרונות.

4.      מותר ואסור - עבודה מול רשויות:  מס הכנסה, מע"מ, המל"ל, רשויות מקומיות.

5.      סטנלי פישר, מנהל הבנק ואני: מושגי יסוד, מימון והתנהלות מול בנקים.

6.        וְהַכֶּסֶף יַעֲנֶה אֶת-הַכֹּל- הניהול הפיננסי של העסק :  תקציב וניהול תזרים המזומנים.

7.      Market- place– גישות, מוצרים ושירותים, התוכנית השיווקית.

8.      לעשות את הדבר הנכון בפעם הראשונה: ניהול האיכות המודרני 

9.      הלקוח תמיד צודק? –צרכים, רצונות וניהול לקוחות

10. מה עושים כשהספק מנקר בנו? – איכות ספקים ובחירתם

11. פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש – מוטיבציה ועבודה בצוות.

12. סיכונים וסיכויים - זיהוי וטיפול בסיכונים בסביבה משתנה

13. מהפיכה חברתית – הקשר ההכרחי בין כלכלה לעשייה חברתית

14. כלכליסט או גלובליסט? – סוגיות בכלכלת ישראל

 

ביבליוגראפיה חלקית (כל החומרים נגישים באתר. חומרים אקטואליים יינתנו במהלך הקורס)

כללי: קריאת עיתונים כלכליים דוגמת דה-מארקר וגלובס.

יזמות: קיוסאקי, רוברט ולכטר, שרון. אבא עשיר –אבא עני. (תל  אביב: מטר, 2006), עמודים 81-62  . 

שיוווק: קוטלר, פיליפ. "מוצרים ומותגים" מתוך: עקרונות השיווק של קוטלר מ-א' ועד ת'. (תל אביב: מטר, 2008), עמודים 69-63.

הלקוח: האאס אדרסהיים, אליזבת.פיטר דרוקר- הכל על ניהול. (תל אביב: מטר הוצאה לאור, 2007) עמודים 55-50.                         

בנק ישראל: ישעיהו, קובי. "בנק ישראל יוריד את הריבית", גלובס 28/11/2012

מושגים בשוק ההון: אלדר, רפי וזימון, יאיר. המדריך החדש לבורסה ולשוק ההון.(נתניה: עמיחי, 2004) .

ניהול וכספים: דה סוטו, הרננדו. "השמדתן של העובדות הכלכליות", The Marker  מגזין העסקים של ישראל, מס' 125, (יוני 2011) עמ' 162- 165.

 

אתרי אינטרנט:

www.themarker.com

www.globes.co.il

www.merchav.co.il