שיחות קמפוס

תקשורת חזותית נמצאת היום בכל מקום שמועברת בו אינפורמציה

ברטל ערך פרויקטי מיתוג רחבי היקף, בעיקר בתחום התקשורת האלקטרונית. הוא ליווה את הקמת ערוץ 10, מיתג מחדש את חברת הכבלים הוט וכן את זכיינית ערוץ 2, "רשת" והזכיינית לשעבר, "טלעד". בנוסף, הוא מומחה לתעמולה והתמחה בעיצוב מערכות בחירות מ-1996 ועד היום. בין היתר עיצב את הקמפיין לבנימין נתניהו ב-1996 וב-2006, את הקמפיין לאהוד ברק ב-1999 ואת הקמפיין של ראש הממשלה הרומני, אדריאן נסטסה ב – 2004.

"ההשתכשכות מול התאגידים הייתה מרתקת. החברות הגדולות עובדות מול כל האוכלוסייה. אתה עובד בקמפיינים מאוד מדויקים ומעביר מסרים שדרכם תוך זמן קצר אתה יכול להשפיע על כל המדינה", אומר ברטל. לדבריו, המניעים שלו בבחירת הקמפיינים לא היו אידיאולוגיים, אחרת "הייתי הולך בעצמי להיות פוליטיקאי. מה שמוביל אותי בבחירות שלי הוא הרצון לעשות דברים עם השפעה ונגיעה לחברה שבה אני עובד. לשמחתי, מתחילת הדרך שילבתי בין עבודה עם הבעה ונקיטת עמדה לעבודה יצירתית", הוא מסביר.
 
יש לציין, שהפרויקט הראשון בו עסק ברטל בתחום, "האיש ההולך", אותו יזם יחד עם אילן גולדשטיין עם סיום לימודיו במחלקה לעיצוב גראפי בבצלאל, כן היה נגוע באידיאולוגיה. בפרויקט זה, שלווה בטור סאטירי שבועי ב"העיר" ונמשך כחמש שנים השתמשו ברטל וגולדשטיין בדמותו של "האיש ההולך" כדי למחות על נושאים עירוניים שהטרידו אותם. כך השפיעו על ההתעוררות הירוקה בתל אביב. "אני מאוד עירוני, נולדתי בת"א ונתקלתי בבעיות של העיר עצמה, כמו זיהום אוויר והגבתי אליהם", מסביר ברטל את הרקע שמאחורי היוזמה.

ברטל מציין כי הצליח לשלב בין נטייתו לעיסוק באמנות כיוצר חופשי, המגיב ופועל בתוך המרחב הציבורי, לעבודה מסחרית, מקצועית ומוטת לקוח. היום הוא חוזר יותר לעיסוק באמנות.

אלו ערכים חשוב לך להעביר לסטודנטים?
"אני מנסה לגרום לסטודנטים לשמר את הרוח היצירתית שהביאה אותם ללימודים. צריך להיאבק על כך כי קל להיכנע לצד היומיומי והפרקטי של צרכי השוק. חשוב לי להרחיב את התפיסה של הסטודנטים, שיהפכו ליוצרים עצמאיים ואנשי תרבות ולא רק 'קבלני עבודה'. גם חברות מחפשות אנשים רחבי אופקים, בעלי דעה שהעבודה המקצועית שלהם היא נגזרת של הידע האקדמי והאינטלקטואלי שלהם והם לא רק 'טכנאים'".
 
לאן פני המחלקה?
"הגשנו תוכנית לימודים שתיושם החל מהשנה הבאה שמצד אחד שמה דגש על חופש בחירה של הסטודנט ומצד שני נותנת תיחום והגדרה מדויקים לקטגוריות מהותיות בתקשורת חזותית. חשוב לציין כי המחלקה חזקה מאוד בכל התחום המתפתח של המדיה החדשה, עיצוב לערוצי תקשורת וטלוויזיה ואינטראקטיב, כמו גם בתחום האמנות והיצירה החופשית. בנוסף, אנחנו בעיצומו של תהליך ארגוני ואדמיניסטרטיבי לשיפור וייעול התקשורת בין המרצים והסטודנטים במחלקה. אני מתכנן להוציא מגזין וידיאו אינטרנטי בנושא תקשורת חזותית עם מעצבים עכשוויים וותיקים, מאחר שאין כל תיעוד לכל ההיסטוריה בתחום הזה. זה נובע מהתפיסה שאנו שייכים לאקדמיה ומחויבים להביא ליצירה של דברים עם ערך חברתי לסטודנטים המתעניינים בתחום ולציבור בכלל".
 
במה מתבטא שיתוף הפעולה עם מחלקות אחרות?
"אנחנו מתכננים קורסים חוצי מחלקות, כמו 'חלל וטקסט', 'ממשק וטכנולוגיה', 'אמנות ופרינט' ועוד. אנחנו מעודדים בפקולטה יצירת דינאמיקה של יוצרים רב תחומיים. האינטימיות והקשר הטוב בין המחלקות מאפשר זאת".

ברטל מדגיש כי בגלל היקף התחום וההכשרה שהסטודנטים רוכשים במחלקה "כל בוגר שיהיה מעוניין בכך יכול למצוא את מקומו בעולם העבודה".