שיחות קמפוס

המרצים מעודדים כל אחד להתפתח בכיוון שלו

קרליץ שילבה בפרויקט הגמר שלה "השומר", בהנחיית פרופ' שמעון (ג'וגול) זנדהאוז, אלמנטים תלת ממדיים ולא רק דו ממדיים, כמקובל בתחום. לדבריה, הפתיחות במכון "בהתחלה הפתיעה אותי, אבל בהמשך נתנה לי חופש וביטחון. אני מרגישה שכל הכלים החזותיים פתוחים בפניי ואני לא צריכה להגביל את עצמי לנייר או מחשב, אני יכולה לעסוק גם למשל, בעיצוב חלל".

"השומר" הוא מיצב המשלב אנדרטה לשומר (מאבטח) הקניון העשויה מגבס ופוליאסטר ושולחן תצוגה עם פריטי הנצחה ברוח תנועת "השומר", כמו תעודה, עשרת הדיברות לשומר, תג יחידה ואות גבורה. קרליץ אומרת שזו עבודה צינית מאוד, "אף אחד לא רואה את השומר בקניון כגיבור או כאדם שמקריב את עצמו. מאבטחים שנהרגים בקניונים לא מקבלים אותות הוקרה. היה לי חשוב לעסוק בנושא חברתי, להראות איך החברה הישראלית רואה את האנשים הקטנים ששומרים עלינו. בהחלט נשבר כאן מיתוס השומר הגיבור". לדבריה, מגוון הקורסים הרחב שיש במחלקה, המאפשר לכל סטודנט למצוא את עצמו, כולל גם קורסים בפיסול, אך הידע הטכני שלה בתחום נבע מלימודיה הקודמים.

 

אילו תגובות קיבל "השומר"?
"המרצים שהגיעו להגשה לפני התערוכה הופתעו ובאמת לא ציפו לראות כזה דבר, כי זה לא עוד פוסטר או פלייר, אלא פסל. היו תגובות חיוביות, גם על הרעיון והגישה החברתית".
 
 
נחזור רגע אחורה, למה בחרת ללמוד במכון?
"מגיל די מוקדם הכיוון שלי היה ברור וידעתי שאני רוצה לעסוק באמנות ובעיצוב. למדתי אמנות בתיכון (תלמה ילין) וההתלבטות שלי הייתה בין לימודי אמנות לבין לימודי עיצוב תקשורת חזותית. אני שמחה שבחרתי באפשרות השנייה כי היא פתחה אותי לעולם שבו אתה מתקשר יותר עם הסביבה. מעצב הוא בעל תפקיד חינוכי, עושה בשביל אחרים ולא רק בשביל עצמו. בתיכון תלמה ילין, שבו למדתי שמעתי על הפקולטה לעיצוב ושהיא מקצועית מאוד. אמנם הכרתי רק סטודנטים מעיצוב תעשייתי או עיצוב פנים, אבל החלטתי לנסות. היום אני כבר יודעת להגיד שהמכון נחשב למקום שהכי טוב ללמוד בו עיצוב תקשורת חזותית".

 

מה דעתך על תוכנית הלימודים?
"תוכנית הלימודים בנויה באופן נכון ומקצועי בעיני. יש הרבה מקום להתנסויות של דברים ויצירה אישית, בעיקר בשנים א' וב' ובהמשך מתמקצעים יותר. בנוסף, לומדים הרבה כלים שיכולים להיות שימושיים בעבודה. כך, שהיו קורסים שמיקדו לעשייה יותר פרקטית, כמו לימודי פרסום ולימוד מיתוג. במקרים שהרגשנו שיש בעיה כלשהי, פנינו למי שצריך ולרוב עזרו לנו. לסטודנטים יש בהחלט אפשרות להגיב ולשנות אם משהו לא נראה להם".
 
איך הייתה אווירת הלימודים?
"נהניתי מאוד מהלימודים. התחושה שהייתה לי היא שאפשר ללמוד מכל אחד, גם מהמרצים וגם מהסטודנטים. כמעט כל המרצים עובדים מחוץ למכון ובתעשייה, כך שהם מעודכנים ומקצועיים מאוד וגם מקושרים ועוזרים בהמלצות לעבודה או במציאת עבודה. לגבי הסטודנטים, השילוב בינינו היה מעניין, השפענו אחד על השני. אם למשל, למישהו היה יותר כישרון לצילום, הוא דחף לכיוון הזה, כל אחד נתן מהמומחיות שלו. בנוסף, רמת הלימודים הייתה גבוהה מאוד, כל הזמן הרגשתי שיש לי מה ללמוד".

קרליץ קיבלה הצעות עבודה לאחר פרויקט הגמר שלה, אך הרגישה שהיא צריכה "לנשום קצת אחרי התואר". היא מחפשת עבודות שישלבו עיצוב חלל, ועבודה דו ממדית ותלת ממדית. כמו למשל בעיצוב למותגי אופנה הכולל גם עיצוב תוויות וגם עיצב חלונות ראווה. בשנת הלימודים הקרובה היא מתחילה ללמד במכינה ללימודי עיצוב במכון. "אני הגעתי עם הרבה ידע קודם לתואר ואני חושבת שצריך ידע בסיסי כלשהו בתולדות האמנות, לדעת מה נעשה קודם. למשל, מושגים כמו קומפוזיציה או צבע". יחד עם זאת, היא מאמינה שלימודי עיצוב מתאימים לכל מי שיש לו "מחשבה פתוחה, ראייה ביקורתית ורוצה כל הזמן להפתיע ולחדש. זה הרבה יותר חשוב בעיני מכישורים טכניים או כישרון בציור".