גלריה ויטרינה ע''ש ג'וליה מזרחי

זוכרים שפעם היו מכונות כתיבה?


תערוכה חדשה שנפתחה בגלריה ויטרינה חושפת צדדים נוספים של המותג "אוליבטי" כחברת תעשייה טכנולוגית איטלקית מובילה, שחוללה מהפכה בזכות גישה חדשנית לעיצוב כוללני.

עגדרי באומגרטן ודרג'יו ברבנטי

מימין: עברי באומגרטן וסרג'יו ברבנטיצילום: עופר עמרם


"אוליבטי" הייתה במשך שנים המותג המזוהה ביותר עם מכונת הכתיבה.

תערוכה חדשה שנפתחה בגלריה ויטרינה חושפת צדדים נוספים של המותג כחברת תעשייה טכנולוגית איטלקית מובילה, שחוללה מהפכה בתחומי עיצוב המוצר, האדריכלות והפרסום בזכות גישה חדשנית לעיצוב כוללני.

למרות שמכונת הכתיבה עברה מן העולם והפכה לפריט מוזיאוני, המורשת של אוליבטי חיה וקיימת: חברות הזנק טכנולוגיות וחברות המחשוב המובילות היום בעולם הולכות בדרכה של אוליבטי בשילוב העיצוב והייצור של המוצרים עם אדריכלות תעשייתית, יצירת סביבות עבודה, מיתוג, וחנויות דגל גלובליות. אוליבטי שינתה את האופן שבו המושג "מותג" נתפש, נבנה ונצרך עד היום.

מכונת הכתיבה Valentine

מכונת הכתיבה Valentineצילום: עופר עמרם


בתערוכה מוצגות לראשונה בארץ, מבחר מכונות כתיבה איקוניות של אוליבטי, לצד מכונות חישוב ואף המחשבים הראשונים של החברה.

בין המוצגים: מספר מכונות כתיבה ניידות, כמו ה- MP1, מכונת הכתיבה הניידת הראשונה שיוצרה על ידי החברה ב-1932 בעיצובם של אלדו ואדריאנו מג'נלי וה- Lettera 22 האיקונית בעיצובו של מרצ'לו ניזולי, שנכנסה לאוספים הקבועים של המוזאון לאמנות מודרנית בניו יורק וזכתה בפרס קומפאסו ד'אורו בשנת 1954. מכונת הכתיבה המשוכללת הופכת לאחד הסמלים של איטליה החדשה והמתחדשת. מכונת כתיבה ניידת נוספת היא ה"וולנטיין" האדומה, שיוצרה בשנת 1969, אותה עיצב אטורה סוטסאס, מכונת כתיבה חדשה לגמרי שהומצאה לשימוש בכל מקום מלבד המשרד. דוגמה לוולנטיין מוצגת באוסף העיצוב הקבוע במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק.

דר' מנור, מר ברבנטי, פרופ' יעקובוב, דר' סיקה

מימין: ד"ר דליה מנור, מר סרג'יו ברבנטי, פרופ' אדוארד יעקובוב, ד"ר מריה סיקהצילום: עופר עמרם


כמו כן מוצגות גם מכונות החישוב הראשונות של אוליבטי, בהן ה-Summa 19 מכונת החישוב הראשונה . הסומה עוצבה כמעט כצעצוע, כחפץ פופ, העוקף את הרעיון של מכשיר טכנולוגי מתקדם ויוקרתי לטובת חפץ בייצור המוני. ההיבט התלת ממדי שלו הוא מינימליסטי המדגיש צבע חזק - שחור כולו, עם פס רחב של ירוק זוהר ומבריק .המקשים משקפים גם הם את גישת הפופ – מקשים גדולים, לא מסוגננים, פשוטים בנפח ומזכירים יותר קוביות שוקולד. הדגם זכה בפרס קומפאסו ד'אורו בשנת 1970.


במסגרת המבט ההיסטורי התערוכה עוקבת גם אחר התפתחות הלוגו של אוליבטי, גופנים שונים שעוצבו עבור מכונות הכתיבה, כולל בעברית ותצלומים היסטוריים של חנויות הדגל של אוליבטי. פ

רק מיוחד ממחיש את תפישת העיר התעשייתית וחיי התרבות והחברה של עובדי החברה בעיר איבראה שבצפון איטליה - העיר שנבחרה בשנת 2018 לאתר מורשת של אונסקו כ "עיר תעשייתית של המאה ה-20".

מר ברבנטי ופרופ' יעקובוב

מימין: מר סרג'יו ברבנטי ופרופ' אדוארד יעקובובצילום: עופר עמרם


בתערוכה מוצגות דוגמאות ממערך הפרסום החדשני והעיצוב הגרפי שכולל כרזות, מודעות וסרטוני פרסום.

כרזה נוספת מ-1920 מראה את מכונת הכתיבה "נוסעת" על מסילה ועוקפת את הרכבת - הסמל הפופולרי ביותר של מהירות וכוח. המהירות הייתה התכונה הטבעית למודרניות ולפונקציונליזם של כתיבה. "הקלדנית", כרזה של המעצב מרצ'לו דודוביץ' משנת 1928, מציגה סוג חדש של אישה שהחלה לאכלס משרדים, דמות חדשה זו נבחנה בזכוכית המגדלת של הספרות העכשווית.


התערוכה היא פרי שיתוף פעולה בין גלריה ויטרינה, ארכיון אוליבטי באיבראה, שגרירות איטליה בישראל והמכון האיטלקי לתרבות בתל-אביב.

אירוע הפתיחה החגיגי התקיים בנוכחות נשיא HIT ,פרופ' אדוארד יעקובוב, שגריר איטליה בישראל מר סרג'ו ברבאנטי , בכירי המכון האיטלקי לתרבות ואורחים רבים.

את פני הבאים קידם מיצג "כתבן א'", עם אמיר חרש ואמיר עצמון.- פרפורמנס מבוסס טקסט ומפגש אנושי. שבו שיר או קטע פואטי הודפס מהמפגש בין היוצרים לאורחים, הוקלד במכונות כתיבה של אוליבטי


אוצר התערוכה: עברי באומגרטן

אוצרת ראשית גלריה ויטרינה: ד"ר דליה מנור

התערוכה מוצגת בגלריה ויטרינה ע"ש ג'וליה מזרחי
בניין 6 (הפקולטה לעיצוב)
ימים א-ה 10:00-17:00 | יום ו' 10:00-14:00
נעילת התערוכה 2.5.2023



פורסם: 06/03/2023