חדשות והודעות

תערוכה: "איסטנבול – בין שני ספרים"

בין התאריכים 28 באוקטובר – 13 בנובמבר הוצגה בבניין הפקולטה לעיצוב ב-.H.I.T המכון הטכנולוגי חולון התערוכה "איסטנבול – בין שני ספרים", המסכמת קורס קיץ שנערך במהלך הקיץ בעיר איסטנבול, בהשתתפות כ-55 סטודנטים שנה שלישית בפקולטה לעיצוב, בהנחיית האדריכל עמוס בר-אלי ובוגר המכון זוהר שביט.
 
הקורס התקיים במרחב הפיזי של איסטנבול בת-זמננו ובמרחב הרעיוני הנפרס בין שני ספרים: ספרו של הארכיטקט המודרניסט לה-קורבוזייה "מסע אל המזרח"
("Journey to the East"), וספרו של אורחן פאמוק, הסופר הטורקי זוכה פרס נובל, "איסטנבול – זיכרונות והעיר" ("Istanbul – Memories and the City" – לא תורגם לעברית).

בין הנושאים שנדונו בקורס: תרבות, עיצוב, אמנות ואדריכלות באיסטנבול - בדגש על התקופה העותמאנית, תרגילי רישום וצילום תוך התבוננות מודרכת בעיר, במרכיבי תרבות בה, באדריכלות, עיצוב ואמנות. הקורס כלל סמינר מקדים, הרצאות בכיתה ובשטח, דיונים, תרגילים והכנת עבודת מחקר עיצובית (גרפית), שהוצגה בתערוכה.

ב-1911 התחיל הארכיטקט המודרניסט בן ה- 24 שארל אדוארד ג'נרה (לימים לה-קורבזייה) את הקריירה שלו במסע לימודי שבמרכזו שהייה בת כחמישה חודשים באיסטנבול. יותר מחצי מאה לאחר מכן, ב-1965, פרסם לה קורבזייה את יומני המסע שלו מאז תחת השם: "מסע אל המזרח". הארכיטקט, שהוא אולי הידוע ביותר בעולם המערבי והמזוהה ביותר עם האדריכלות המודרניסטית של המערב, מתחיל את דרכו במבט בוחן על המזרח ובעיקר בעיר איסטנבול.

ב- 2003 פרסם אורחן פאמוק את ספרו "איסטנבול – זיכרונות והעיר". הספר הוא שיר הלל לעיר, לאהבה, לאומנות המוסלמית, להתבוננות בעולם הולך ונעלם, לעברה המפואר של איסטנבול העותומאנית ולהווה המורכב שלה. זוהי מעין ביוגרפיה של אורחן פאמוק ושלל אנקדוטות מהווי העיר ותיאור מקורי של האנשים המרכיבים אותה והמתארים אותה בצורות שונות.

במתח, במרחק ובמשמעויות שבין שני ספרים אלה: מהצד האחד, הארכיטקט ההרואי של תחילת המאה, הבא מהמערב על מנת ללמוד מהמזרח, ומהצד השני, סופר בן טורקיה של ימנו, המתבונן מבפנים אך הרחק לאחור, מתגלגל שמץ מסיפורה המדהים, המורכב, הקסום והחידתי של העיר היושבת בין שתי היבשות אסיה ואירופה, בין מזרח ומערב.
 

העיר איסטנבול, מרכז אורבאני, היסטורי, תרבותי ואמנותי מרהיב, נחשפת דרך צורת ההתבוננות של שתי דמויות אלה. שניהם יוצרים ייחודיים שהחלו את דרכם באמצעות אמנות הרישום כדרך התבוננות ופרשנות אישית לעולם הסובב אותם. שניהם גילו באמצעות הרישום דרך לראות, להבין ולפרש את ההיסטוריה, התרבות וההווה שסביבם וזאת טרם החליטו על דרכם האישית. לה–קורבזייה סופר שנהייה לאדריכל ופאמוק אדריכל שנהייה סופר.

היצירות בתערוכה מבוססות על מגוון טכניקות עבודה וביטוי, וכולן צומחות מתוך החוויה האורבאנית, החברתית, הפוליטית, הדתית והאמנותית. חלקן "טריות" מהשטח, וחלקן פרי עיבוד, פיתוח וביטוי לרעיון עיצובי אישי. העבודות המוצגות הן זיקוק של תגובות, תובנות ותחושות אישיות פרי התבוננות ומחקר אינטנסיבי והן פרושות כשטיח ססגוני המבטא את החוויה האישית של תלמידי הפקולטה לעיצוב – מאיסטנבול.
 
 
 
לאתר הקורס לחץ כאן >>>