חדשות והודעות

"סטודיו חברה וסביבה - ג'סי כהן 2012" במרכז לאמנות דיגיטאלית בחולון

 שלוש קבוצות קורס ליבה של שנה ג', עסקו בהתערבות במבנים קיימים, עיצוב חלל ואובייקטים בשכונת ג'סי כהן בחולון. המרכז לאמנות דיגיטאלית ליווה את קבוצות הקורס וסיפק נתונים על השכונה, תכניות של סביבות ומבנים נבחרים, וקשר עם נציגי קהילות. בנוסף ערכו הסטודנטים סיורים במקום ונפגשו עם תושבי המקום. אוצרים : יואב מאירי, רות פלמון, ניסן גרייזל וזהר שרף.
סטודיו חברה וסביבה עוסק ביחסי הגומלין בין תופעות חברתיות ותצורות מרחביותחלליות. במהלך הסטודיו מתקיים ניתוח מדוקדק של קבוצות חברתיות, המכוון להבנת הדרכים בהם הן מכוננות ומתחזקות את זהותן, את תפקודן היומיומי בסביבה נתונה, ואת הכלים המשמשים אותן לקידום את מטרותיהן התרבותיות (אידיאולוגיה). שיאו של תהליך ההתבוננות והניתוח ביישום של תוצרי המחקר ליצירת סביבת חיים תלוית זהות, לקבוצות חברתיות ספציפיות. מבנה ציבור תלוי קהילה. הסטודיו התנהל בשיתוף עם המרכז לאמנות דיגיטאלית, שבחר את שכונת גסי כהן בחולון כפלטפורמה למחקר ולתכנון בסטודיו.
האתרים הספציפיים שנבחרו ברחבי השכונה מייצגים מגוון סוגיות אורבאניות פיזיות וחברתיות, המרחיבות את הדיון ומציגות תמונה כוללת ומרובדת של הנושא . העבודות בתערוכה משקפות את התהליך האקדמי, מאירות סוגיות מהותיות בשיח שדה העיצוב העכשווי, ומעוררות דיון בתפקידיו של המעצב כסוכן תרבות.
בין העבודות שיוצגו :
ערן נעים על הפרויקט שלו : "הפרויקט שלי עוסק בקהילת מאהל המחאה של ג'סי כהן, מקבץ של משפחות ויחידים אשר חולקים בעיה משותפת של מחסור בקורת גג. לאורך הפרויקט בחנתי את המתח שבין הקהילה וצרכיה – מערכת דינמית לבין המושג בית/ בית כנסת-מערכת סטטית. כקונספט בחרתי להפוך בין המערכות ובכך להפוך את הצרכים של הקהילה לקבועים, ואת בית הכנסת לחוויה פרטית בעלת אופי דינמי כשמימד הזמן שלה שונה מאדם לאדם. בתכנון יצרתי חללי רחצה תת קרקעיים וחלל תפילה שהוא בעצם פארק פתוח הנתחם ע"י שני עוגנים- המקלחות וארון הקודש. החלל הפתוח מתפקד כמקום מפגש ובזמני קודש פותחים את ארון הקודש והמרחב משנה את ייעודו לחלל תפילה. הפרויקט של רותם גיא עוסק בסוגיית מעוטי היכולת בשכונת ג'סי כהן בחולון. הפרויקט תוכנן במבנה אשר מצוי בשכונה המשמש כיום לעמותה בשם "יד לחבר"- עמותה שעוזרת בצורה פילנתרופית למעוטי יכולת בשכונה בביגוד ובמזון יבש.
רותם גיארותם גיא : "לקחתי את העמותה צעד קדימה ורציתי ליצור עסק חברתי אשר ימנף את היכולות של אלו שידם אינה משגת ושעיסוקם היומיומי הוא בהישרדות בסיסית. המבנה מקבל חומרי גלם – בגדים ישנים, שקיות, בקבוקים ונייר מבאי השכונה. קולט אותם ומאחסן אותם. במקביל יכולים אנשי השכונה להגיע למקום וליצור מחומרי הגלם תוצרים שחסרים להם או שהם רוצים למכור בחנות המתוכננת במקום. העוסקים במלאכה יקבלו שכר, והמוצרים ימכרו במחיר הזול ביותר האפשרי לתושבי השכונה שיגיעו לחנות. כך התושבים מרוויחים יכולת לרכוש מוצרים מחודשים במחירים זולים, העובדים מרוויחים ביטחון עצמי, מיצוי יכולות, תעסוקה וגם כסף והזבל אשר היה אמור להישלח לפחי האשפה ממוחדש. המקום מעוצב כשני חלקים: האחד המחסן והשני הסדנא- ששני חלקים אלו חובקים חלל מרכזי אחד שהוא החנות.
בנק הזמן , קרן סקירה

קרן סקירה : "בנק הזמן" הוא פרויקט שרץ בעולם כבר מס' שנים והוא יוצא מנקודת הנחה, שלכל אחד יש משהו שהוא יודע לעשות והוא טוב בו. מטרתי בין היתר לייבא קהילת סטודנטים לשכונה, שישתפו פעולה עם תושבי השכונה ויחד יצרו לעצמם מקום, "בית" משלהם. מיקמתי את "בנק הזמן" במרכז המסחרי בג'סי כהן, הפרוייקט הוא אורכי, שבו יש חלל בו כביסה, בו סטודנטים יוכלו להגיע לכבס ובתמורה יצטרכו לתת משהו אחר, כמו שיעור פרטי לדוגמא. ישנו גם חלל של בר ומטבח, ונוצרים מבטים ארוכים, וחיבור פיזי בין החללים, יש חלל לאירועים משתנים שיודע להסגר ולהיפתח, מעבר לפארק וחלל לימודים. החזית מאוד משמעותית, ומורכבת

 

מוויטרינות, שבהם יש חפצים שאינם בשימוש, אנשים יכולים לזהות חפץ (כמו מנורה או כיסא) שמוצא חן בעיניהם, לקחת אותו ולשים חפץ אחר במקום, כמו גם את שאר הרהיטים במקום. המטרה היא ליצור קהילה שתהיה מורכבת מתושבי השכונה המגוונים, יחד עם הסטודנטים, שמעריכים את הזמן והאיכויות שטמונים בכל אחד מאתנו, כל אחד מהקהילה ומהתרבות שממנה הגיע,  ויחד למנף את המרכז המסחרי, ואת הקהילה הייחודית בג'סי כהן.

התערוכה תוצג במרכז לאומנות דיגיטלית רח' ירמיהו 16 חולון, עד תאריך 14/4/2012

 שעות פתיחת התערוכה :   ימים ג'-ד' בשעות 16:00 - 20:00   , יום ה' בשעות 10:00 - 14:00,

ימים ו'-שבת בשעות 10:00 - 15:00