חדשות והודעות

מתמטיקה בשירות הרפואה:פריצת דרך משמעותית בבדיקות מבוססות מודלים מתמטיים לאיתור נשאי מחלת תלסמיה. ממצאי המחקר הוצגו בכנס היוקרתי של האגודה

בכנס האגודה הבינלאומית להמטולוגיה שהתקיים החודש בירושליים, הציגו שני סטודנטים מH.I.T  מכון טכנולוגי חולון את המודלים המתמטיים שפיתחו. השניים,אלכסיי נומזוב וגיא ברנהרט-מגן, ביצעו פרויקט גמר בנושא איתור נשאי מחלת תלסמיה. באוכלוסיה כלל עולמית אחוז הנשאים של המחלה עומד על כ-2%. בישראל וארצות הים התיכון האחוז הרבה יותר גבוה ויכול להגיע עד ל-10%. הפרויקטים בוצעו בהנחיה משותפת של ד"ר יוליה עינב ושל ד"ר ויקטור גוטליב מהמכון הטכנולוגי חולון, והתבססו על מאגר חולים שהתקבל במיוחד לצורך פיתוח המודל.

 

ד"ר יוליה עינב, מנחה בפרויקט הגמר: "מעניין לציין שכל אחד מהסטודנטים פיתח בנפרד ובאופן  בלתי תלוי בחברו מודל מתמטי העומד בפני עצמו בהצלחה מרשימה. המודל המתמטי של גיא מבוסס על רשת נוירונים, ומודל זה מגלם הצלחה מרשימה של 100 אחוז בגילוי הנשאים.  המודל של אלכסי מבוסס על אנליזה סטטיסטית,  ובנוסף להצלחה של 98% בגילוי נשאים, מאפשר המודל להצביע על הפרמטרים בספירת דם אשר תורמים לאבחנה. כל אחד מהסטודנטים הצליח בצורה בלתי תלויה לגלות נשאים של המחלה בכלל האוכלוסייה בדיוק מדהים שככל הידוע לנו לא נראה כמותו בספרות המדעית. הפקולטה למדעים במכון הטכנולוגי חולון מתגאה מאד בהישג של שני הסטודנטים הללו".
 
לצפייה מוגדלת יש ללחוץ על התמונה
 
ד"ר <a class=staff_id121 href="https://www.hit.ac.il//faculty_staff/יוליה_עינב">יוליה עינב</a> גיא ברנהרט-מגן