חדשות והודעות

בעיית האנרגיה העולמית או: האם יש לנו סיבה להבהל ?


התחזיות אינן מנבאות טובות:
דלק וגז יאזלו תוך 30 השנים הבאות, גידול בתכולת דו-תחמוצת הפחמן באטמוספרה גורם כבר כעת להתחממות כדור הארץ ויביא בעתיד לשינויים אקלימיים עם השלכות הרות אסון על האנושות, ובנוסף לכל אלה, התברר כי מקורות כדור הארץ יכולים לפרנס באופן מתחדש מיליארד תושבים בלבד...
החדשות הטובות:
אם האנושות תנקוט בצעדים מבעוד מועד, אנרגיה מתחדשת יכולה להיות התשובה לשתי הבעיות הראשונות. הבעיה השלישית תיפתר בעצמה דרך מנגנונים של אבולוציה, שלא יידונו בהרצאה זו.
 
מר דב רביב, אבי מערכת החץ וכיום מנכ"ל MST לאנרגיה סולרית, יהיה אורח הסמינר הבא שיתקיים במסגרת סדרת הסמינרים "חלון לחזון", שהושקה לאחרונה על ידי דקאן הפקולטה להנדסה, פרופ' גדי גולן. הסדרה מעמידה במרכז כל סמינר סיפור או המצאה טכנולוגית מעניינת. "חלון לחזון" מתקיים ב-H.I.T - המכון הטכנולוגי חולון, ופתוח גם לקהל הרחב.
 
שלושת מקורות האנרגיה המתחדשת הבולטים ביותר הם: אנרגיית השמש, אנרגיית הרוח ואנרגיית המים. אנרגיית השמש היא אינסופית למעשה וכל שעלינו לעשות הוא להמירה כיאות לאנרגיה חשמלית. תחום המדע העוסק בחקר ההמרה של אנרגיית שמש לחשמל נקרא "פוטו-וולטאי" או בקיצור PV. כבר כיום מותקנות מערכות PV רבות במערב אירופה, ביפן ובאמריקה, כל זה בסיבסוד ממשלתי מאחר ועלות ייצורן של מערכות אלה הוא עדיין גבוה. אנרגיית הרוח אף היא אינסופית ומשרתת כבר מדינות אחדות בהיקף לאומי (דנמרק, טייואן). מיפוי מערך הרוחות העולמי מצביע בבירור על מדינות סקנדינביה כעל בעלות פוטנציאל רוח גבוה במיוחד. בישראל קיימות מספר מערכות להפקת חשמל מרוח וכולן מרוכזות ברמת הגולן. אנרגיית המים שאף היא אינסופית נחלקת למספר תתי קבוצות: אנרגיית גלים, אנרגיית זרמי ים תת ימיים, אנרגיה הידרו-אלקטרית של מפלים וסכרים ואנרגיית מים גיאותרמית בדומה לגייזרים. המשותף לכל שלוש המקורות הללו הוא אי-יציבותן בזמן בגלל שינויים תכופים במופע השמש, מופע הרוח ומופע המים. על אי יציבות זו מנסה ההנדסה לתת פיתרון בר קיימה.