חדשות והודעות

פיתוח הדרכה ולמידה בארגונים

 
 
הספר החדש "פיתוח הדרכה ולמידה בארגונים – המדריך המלא", פונה לקהילת ההדרכה בישראל, והינו ספר ראשון מסוגו בעברית.
 
"פיתוח הדרכה ולמידה בארגונים – המדריך המלא"
מאת : ד"ר רונן המר וקובי רוזנברג
 

ד"ר <a class=staff_id415 href="https://www.hit.ac.il/faculty_staff/רונן_המר">רונן המר</a>

ד"ר רונן המר הוא פסיכולוג וחבר סגל במחלקה לטכנולוגיות למידה במכון הטכנולוגי חולון. ד"ר המר הוא יועץ ואחראי על קידום ההוראה במסגרות אקדמיות שונות ומעורב במחקר העוסק בפדגוגיות וטכנולוגיות למידה מתקדמות.
 
 
קובי רוזנברג
 
קובי רוזנברג, מוותיקי היועצים לפיתוח תהליכי למידה והדרכה, הוא מייסד חברת שהם – ארגונים, מנהלים, למידה. מרצה ומנחה באקדמיה ובארגונים. מוסמך מטעם ארגון ISPI כ- Certified Performance Technologist.
 


מנהל הייצור במפעל פונה לאיש ההדרכה / יועץ חיצוני: "התקשורת בין משמרת היום לבין משמרת הלילה, בשלב החלפת המשמרות, מאוד לא טובה ולא זורמת. ראשי המשמרת מספקים מידע חלקי מאוד זה לזה. נדמה לי שיש גם עוינות ביניהם. הייתי רוצה שתכין איזושהי פעילות הדרכה לשיפור התקשורת ולשיפור עבודת הצוות. תן צלצול כשתהיה לך סדנה מוכנה ונתאם את המועדים שלה."
 
פיתוח הדרכה ולמידה באירגונים- המדריך המלאהציטוט הזה לקוח מתוך ספרם החדש של ד"ר רונן המר וקובי רוזנברג "פיתוח הדרכה ולמידה בארגונים – המדריך המלא". לדבריהם, היענות מידית לבקשה הנ"ל תהיה טעות כיוון שמנהל הייצור הציע פתרון לפני שנוצרה הבנה טובה לסיבות של הבעיה. הספר מנתח סיטואציות מסוג זה, ומציג מודלים המסייעים להתמודד עם אתגרים כאלה. הספר מזמין מפתחי ומנהלי הדרכה לקחת בחשבון מכלול של סיבות הגורמות לכך שלעיתים התועלת של התערבויות הדרכתיות הינה מוגבלת וחלקית. המחברים מאמינים שתוצרי הדרכה וטכנולוגיות למידה (לומדות, סדנאות, למידה מרחוק) יהיו מועילים יותר, אם מפתחי הדרכה יסתמכו על עקרונות מוצקים של פסיכולוגיה של למידה והוראה, ושהחשיבה המערכתית לא תוזנח.
 
לדברי המחברים התחום של פיתוח וניהול הדרכה בישראל עדיין לא הגיע לבשלות מקצועית מלאה. בארה"ב התפקידים של מפתח הדרכה ומנהל הדרכה מוגדרים היטב על ידי משרד העבודה האמריקאי (Department of Labor) ונכללים בתחזית התעסוקתית שהמשרד מפרסם מדי שנתיים (Occupational Outlook Handbook). קהילות מקצועיות כמו International Society for Performance Improvement (ISPI) the, תורמות לביסוס של תרבות אקדמית, שיטתית ומקצועית בתחום. בנוסף, באוניברסיטאות בארה"ב יש עשרות תוכניות מאסטר ודוקטורט המכשירות באופן ספציפי לתפקידים של פיתוח וניהול הדרכה.
 
המחברים מקווים שהספר החדש יסייע לקהילת ההדרכה בישראל להתמקצע ויתרום להכשרה של מנהלי ומפתחי הדרכה.
 
הספר עוסק בהתערבויות הדרכתיות שמטרתן לצמצם פערי ביצוע של עובדים, מנהלים וארגונים. הוא מבוסס על תפיסת עולם של שיפור ביצועים (Performance Improvement), תפיסה המכירה ביתרונות של חשיבה מערכתית בצד תכנון שיטתי של פתרונות.
 
בספר מוצגים כלים לתכנון התערבויות הדרכתיות אפקטיביות. מאפייני התערבויות אלה הם:
  • יישום של חשיבה מערכתית וזיהוי נבון של הסיבות לפערי ביצוע
  • ניסוח של מטרות בעלות זיקה ברורה ובהירה ליעדים של הארגון
  • יצירת מחויבות של בעלי העניין (Stakeholders) בארגון
  • התבססות על תיאוריות למידה ההולמות את הצורך ההדרכתי
  • יישום מושכל של מדיה ושל טכנולוגיות למידה
  • בדיקה מקיפה של האפקטיביות של ההתערבות ותרומתה ליעדי הארגון
 

הספר מכיל שפע של כלים ומודלים פרקטיים המעוגנים ברציונל תיאורטי בהיר. המודלים והכלים הללו הצטברו במהלך שנות העבודה, הייעוץ וההוראה של המחברים, ומכאן ייחודו של הספר.
 
*הספר יצא בסיוע HIT מכון טכנולוגי חולון וחברת שהם