חדשות והודעות

תערוכת A-esthetics: "סלאמס" במבט אחר

תערוכת צילום בינ"ל חדשה ב-HIT מכון טכנולוגי חולון:
 
A-esthetics: "סלאמס" במבט אחר
 
פתיחה: יום שלישי | 3.1.2017 | בשעה 13:00 | חלל הספרייה

שעות הפתיחה: א'-ה' מ- 9:00 עד 20:00 ימי ו' 9:00 עד 13:00

נעילת התערוכה: יום חמישי 23.2.2017

 
אוצרות: גב' מיכל חיל, מנהלת הספרייה; ד"ר ליאורה ביגון, המחלקה ללימודים כלליים
 
בעוד שרוב תושבי העולם כיום הם עירוניים, הערים בדרום הגלובאלי גדלות בקצב המהיר ביותר. בו-בזמן, ערי הדרום הן העניות והפחות מתועשות. במקרים קיצוניים, תופעת ה"סלאמס", או הא-פורמאליות במגורים במובן הרחב, יכולה להתפשט על פני כשבעים או שמונים אחוזים מכלל שטחו של היישוב. התערוכה מביאה "מבט אחר" על התופעה מתוך מודעות ליחסיות המונח "סלאמס" בהקשר הגלובאלי ולעֵמדתיות המושרשת בו המביאה להפחתה והדרה של ה"אחר" מתוך נסיבות כלכליות, פוליטיות, אקולוגיות, תרבותיות משפטיות ואחרות. עמדתיות זו מורגשת בשיח הפופולארי, בשיח הטכנוקראטי-העירוני ובשיח הממשלי – האחרון משקף אליטות שלטוניות אשר חותרות באובססיבית להשגת "מודרניות" וחולמות על "עיר מושלמת" מבחינת תפקוד, שגשוג, משמעת ופיקוח, סדר והסדרה. באופן פרדוקסאלי, אובססיה וחלומות אלו מחריפים באופן ישיר את המצב, השברירי ממילא, של התושבים החלשים והמוחלשים המהווים את הרוב העירוני במדינות הדרום.
 
 
תשעה-עשר המשתתפים בתערוכה מציגים מבטים על הא-פורמאליות במגורים אשר מאירים את ה(א-)אסתטיקה של התופעה החל מדרום אמריקה ועד לאפריקה, ומדרום-מזרח אסיה למזרח אירופה, דרך ישראל. אוסף הדימויים בתערוכה עושה שימוש במגוון קני-מידה ונקודות-מבט, הן מושגית והן מרחבית. מאפיין החוצה את הדימויים הוא רוח התנגדותם להכללות מפחיתות באשר לתופעת ה"סלאמס", תוך רגישות ואמפטיה להגיון העומד מאחורי המבנים ולבחירות היומיומיות של הדיירים. גישה זו רבת השראה בעיצוב מדיניות מכילה יותר כלפי הא-פורמאליות, מדיניות שתהווה חלופה ברת-יישום לעיסוק הבלעדי ב"מודרניות" אשר ממילא אינו רלוונטי עבור תושבים רבים.
 
 
משתתפים בתערוכה: עדי אשר, ליאורה ביגון, מאורו בריאנצה, סנה דרקס, סילביה ליריה וייגאס, סילביה ברנקו חורחה, מיכל חיל, חבצלת יהל, סיטסה דה מאאט, הראל מנשרי, קונסטנטין מרקידס, אמבה נ'ג'וא, גרי סאקס, שיר פעמוני אשל, דניאל קסטילו הידאלגו, דיוויד קצנשטיין, ולדיסלב ריבקין, דניאל שוורץ