חדשות והודעות

יום עיון "חושבים על גזענות מתוך הקמפוס" התקיים במכון.

 

יום עיון תחת הכותרת "חושבים על גזענות מתוך הקמפוס" התקיים במכון בנוכחות קהל מגוון שכלל אחראים ורכזים של תכנית ההנגשה ברמה הארצית, ערבים ויהודים, סגל אקדמי ומנהלי, משתתפים מ"בית להיות" בחולון וסטודנטים. 

 

ד"ר אייזיק לובלסקי, מרכז הקורס "ג'נוסייד" באוניברסיטה הפתוחה

 

יום העיון היה פרי שיתוף פעולה בין שלושה גופים:

  • התוכנית להנגשת ההשכלה הגבוהה לחברה הערבית הפועלת מתוך דקאנט הסטודנטים במכון, בראשות דקאנית הסטודנטים ד"ר יוליה עינב.
  • יוזמות אברהם- קרן לבניית חיים משותפים בין יהודים לערבים בישראל, בתמיכת יעל מעיין, מנהלת תחום אקדמיה כמרחב משותף וכשירות תרבותית.
  • פורום האחראים והרכזים לקידום החברה הערבית באקדמיה במכון ון ליר, בתמיכת ד"ר שרה אוסצקי-לזר, מנהלת הפורום.

 

את הכנס פתחו בברכות פרופ' אדוארד יעקוּבּוֹב, נשיא HIT; פרופ' אדיר פרידור יו"ר הועד המנהל של המכון וד"ר שרה אוסצקי-לזר, מנהלת פורום הרכזים והאחראים המוסדיים במכון ון ליר.


פרופ' אדוארד יעקובוב אמר כי המכון מהווה מיקרו-קוסמוס של החברה הישראלית וציין כי בילדותו באוזבקיסטן זכה לחוות הרמוניה בין בני דתות רבות אשר חיו יחדיו במדינה. "דלתות המכון פתוחות תמיד לבני כל העדות והדתות ואנו גאים להיות מוסד אקדמי פתוח לכולם הן לסטודנטים והן לחברי סגל. אנו רואים בכל אחד מכם  שותף לדרכנו לחברה רב תרבותית, רב ממדית ורב לשונית. אני תקווה כי נוכל להעביר את מסר הסובלנות , שיתוף הפעולה ופתיחת הלב לדור הבא".

 

פרופ' אדוארד יעקובוב, נשיא HIT


פרופ' אדיר פרידור אמר כי הגזענות היא הצורה המסוכנת ביותר של ההכללה ומטרתנו היא לבער אותה מהשורש. הוא בירך על יזומו של הכנס ואיחל הצלחה רבה למשתתפים.


ד"ר שרה אוסצקי לזר אמרה כי בשנים האחרונות מתרחשים בהשכלה הגבוהה שינויים בהרכב הסטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות. השינוי בולט במיוחד בנהירתם של צעירות וצעירים בני החברה הערבית-פלסטנית אל האקדמיה והשתלבותם במגוון רחב של מקצוונות. לנוכח המציאות המשתנה ולנוכח השאיפה לבנות חברה שיוויונית, משכילה וצודקת יותר בישראל יש חברך ע ההתקדמות הרבה שחלה אולם עדיין  יש עבודה רבה אך הכרחית לפנינו.

 

פרופ' אדיר פרידור, יו"ר הועד המנהל של HIT


ד"ר ליאורה ביגון מהמחלקה ללימודים רב תחומיים אחראית מוסדית לתכנית הנגשת ההשכלה הגבוהה לחברה הערבית: זה נהדר שהמכון יכול לשמש במה לדיון ברמה הארצית בנושאים מרכזיים העולים על הפרק מתוך העבודה השוטפת במסגרת תכנית הנגשת ההשכלה הגבוהה לחברה הערבית של המל"ג. זו כבר כמעט מסורת, שכן ארחנו גם שנה שעברה את האחראים המוסדיים והרכזים של התכנית בשיתוף עם הפורום של התכנית במכון ון ליר לדיון פורה בנושא "נוף לשוני."

 

גם השנה שמנו דגש הן על שיח תיאורטי ברמה אקדמית והן על סדנא יישומית, וחלקנו מתוך הדילמות היומיומיות במגון מוסדות בשיח שלא נגמר. זה מאוד מספק ואנחנו בדקנאט כבר משרטטים סקיצה למפגש הבא בשנה הבאה".


בין ההרצאות אשר התקיימו בכנס:

  • יעל מעין, יוזמות אברהם וד"ר ת'אבת אבו-ראס, מנכ"ל שותף יוזמות אברהם, הרצו על "הקמפוס האקדמי כמרחב לשינוי חברתי: על מה עלינו לשים דגש?"
  • ד"ר אייזיק לובלסקי, מרכז הקורס "ג'נוסייד" באוניברסיטה הפתוחה דיבר על שורשי החשיבה הגזענית המודרנית .
  • ד"ר ליאורה ביגון, מהמחלקה ללימודים רב תחומיים הרצתה על "פואטיקה, גזענות ואנטי-גזענות: מנתן אלתרמן ועד ליאופולד סנגור" 
  • עו"ד הדיל עזאם ג'לאג'ל, מנכ"ל המטה למאבק בגזענות בישראל  הרצה על "ערבים בישראל בין הכלה להדרה".

 

משתתפי הכנס לקחו גם חלק בסדנה בשם: "אקדמיה משוחררת מגזענות: מודל להובלת שינוי" אותה העבירה ד"ר גליה בונה, מנהלת תחום מומחיות ושותפויות, היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, משרד המשפטים.

פורסם: 7.1.19