חדשות והודעות

סיפור על אור וחושך: שיח ויזואלי עם הצלם בּוֹדוּאה מוּאנדה תערוכה חדשה בספריית HIT


פתיחה: 31/01/2019   |   נעילה: 31/03/2019


אוצרות: ד"ר ליאורה ביגון וגב' מיכל חיל

שעות פתיחה: א-ה 9:00-20:00, יום ו 09:00-13:00


 

 

התערוכה מציגה סדרה של יותר מעשרים דימויים אשר צולמו על ידי הצלם הקונגולזי בודואה מואנדה (ראה למטה) ומתעדת פן ראוי לציון בחיי הלילה של ברזוויל.

 

 

כחלק מהתנאים הקשוחים של המציאות העירונית בדרום הגלובלי כפי שנחווים על ידי הסטודנטים תושבי העיר, הם נאלצים לשלב עבודות מזדמנות עם לימודים במשך היום, ולהשלים את מטלות הלימוד לאחר החשכה. אולם מאחר ויותר מ-70% ממשקי הבית בעיר הבירה חסרי חשמל, ואספקת החשמל למשקי הבית המחוברים לרשת היא לרוב בלתי סדירה, משימה זו הופכת לאתגר אמיתי. התלמידים והסטודנטים על כן יוצאים החוצה לעבר הכבישים והדרכים הראשיות, כיכרות העיר המרכזיות ואזור שדה התעופה. שם, תחת פנסי הרחוב – לרוב הם נעזרים גם באמצעי תאורה נוספים כמו טלפונים ניידים ומגוון פנסים – הסטודנטים מקווים לקרוא את דרכם לעתיד טוב יותר.

 

 

באמצעות סדרת תמונות זו מואנדה חזר לעקוב אחר עברו שלו כתלמיד וכתושב רובע 'בקונגו' של ברזוויל, אחד המחוזות הוותיקים והעניים ביותר של העיר. מואנדה חזר לאותם הרחובות אשר תחת פנסיהם הוא נהג להשלים את שיעוריו. לפיו, הלהט של הדור הצעיר בשינונו את חומרי הלימוד, לרוב בקול רם, תחת האפקט הדרמטי תאורת הרחוב, מזכיר כמעט התחלה של 'דיבוק', של טירוף, כאילו נשבו על ידי רוח מאגית.

 

 

הצילומים מעבירים מסר חזק על ידי יציקת אור כמעט מיסטי על התשוקה לרכישת ידע. הדפים הלבנים הרבים בידי עשרות אם לא מאות הסטודנטים, בולטים בלובנם עוד יותר על רקע החושך, ובהיקותם מרמזת על הרצון העז, החלומות והתקוות של הדור הצעיר תושב העיר המסוגל לדמיין עתיד טוב יותר. הדפים והגופים האוחזים בהם יוצרים תחושה עירונית מעבר למבע חומרי; תחושה עירונית המאוחדת על ידי הארעיות וגם העקשנות של נוהג לילי זה; תחושה עירונית הקושרת יחדיו מבנים ותשתיות מוחשיים עם מבנים ותשתיות בלתי מוחשיים, של הון אנושי ופרקטיקות חברתיות.

 


סדרת הצילומים של מואנדה חושפת ממד ייחודי, של עיר אוניברסיטאית המכוּננת מחוץ לכל מבנה או קומפלקס אוניברסיטאי. היא גם חושפת מוסד ציבורי וולונטרי ושקוף, הנבנה באמצעות סירקולציה של גופים במרחב, גופים המודרכים על ידי אשליית הפרמננטיות של תשתית רשת החשמל הרעועה. הבנה יחסית זו מזמינה לשקול את המונח 'ארכיטקטורה ללא, או מעבר, לארכיטקטורה.' בהקשר של סדרת צילומי תאורת הרחוב של ברזוויל, מונח זה יכול לפנות לארכיטקטורה אקספרסיבית, מוֹדולרית ומוגדרת באופן חמקמק, ארכיטקטורה גמישה דיה להגיב לצרכים החברתיים, התרבותיים והכלכליים המשתנים של יוצריה ומשתמשיה. כל זאת ללא צורך במבנים ממשיים.

 

 

 

על הצלם
בודואה מואנדה הוא צלם קונגולזי, חבר בקבוצת הצלמים "קולקטיף ז'נרסיוֹן אלילי" ו"אפריקה אין ויזוּ." החל את דרכו המקצועית בתיעוד אורחות החיים בברזוויל ומלחמות האזרחים בקונגו עבור העיתונות המקומית. מלבד הפרסום במספר ירחונים במערב אפריקה, עבודותיו מצויות אצל מספר אספני אמנות בצרפת ואירופה.
 

 

 

פורסם: 31/01/2019