חדשות והודעות

HIT התייחד עם זכר הנספים בשואה בטקס מרגש

 

יום הזיכרון לשואה ולגבורה עומד השנה בסימן "העד היהודי האחרון – שמונים שנה לראשית ההשמדה ההמונית".

 

צילום: דינה סטסקוביץ

 

בטקס מיוחד ומרגש שהתקיים במכון, זו הפעם הראשונה מאז הקורונה, נכח שגריר ישראל בצפון מקדוניה מר דן אורין וכמו כן נכחו שגרירי אוזבקיסטן, קזחסטן, סרביה, קוסובו, צפון מקדוניה, בוסניה-הרצגובינה ונציג משגרירות בולגריה בישראל. כן השתתפו נציגי ארגון יוצאי הצבא IIWW, נציגת ההסתדרות הציונית העולמית, נציגי משרד החוץ וכן נציגי מוסדות אקדמיים, תעשייה ומסחר.

 

 

אולי יעניין אותך

מעריב: משרד החוץ והמכון טכנולוגי חולון בתערוכה מיוחדת לזכר קהילת יהודי צפון מקדוניה

 

 

נושא הכנס המרכזי היה שימור זיכרון קהילת יהודי העיר ביטולה- מוֹנָסְטִיר בצפון מקדוניה שמנתה כ-3,300 יהודים לפני השואה, אשר כמעט כולה הושמדה.

משלחת של HIT השתתפה בשנת 2018 בשורת אירועים לציון 75 שנה לשליחת היהודים למחנה המוות, לרבות במצעד החיים שנערך במקום, בהאקתון בנושא שיקום בית הקברות היהודי בביטולה והקמת פארק "חיים" סביבו. המכון הטכנולוגי נבחר לתמוך ולקחת חלק מרכזי בפרויקט חשוב זה על ידי סיוע בבניית מאגר הנתונים של שמות יהודי ביטולה שנספו בשואה.

הסיפורים האישיים של בני דור השואה ובני הדור השני, הם אלה המסייעים לשמר את זכרון השואה והגבורה ומבטיחים כי התקופה הארורה הזו בחיי עמנו לא תישכח לעולם.

 

פרופ' אדוארד יעקובובצילום: דינה סטסקוביץ

 

פרופ' אדוארד יעקובוב, נשיא HIT, נשא דברים בטקס וסיפר את סיפורה האישי של משפחתו באוזבקיסטן בזמן מלחמת העולם השנייה - סיפור המשלב את השואה, הגבורה והתקומה. בדבריו, העלה נשיא המכון על נס את התנהגותם האנושית וההומנית של בני העם האוזבקי, אשר פתחו את דלתות ביתם ואת לבבותיהם לאלפי פליטים יהודים מאירופה אשר מצאו שם מחסה ועזרה.

 

ד"ר יצחק אדיג'סצילום: דינה סטסקוביץ

 

ד"ר יצחק אדיג'ס, מ-MIT, אשר נולד במקדוניה, סיפר בראיון מוקלט מארה"ב את סיפורו האישי המרתק על חוויותיו כילד יחד עם משפחתו, במאורעות השואה ועל עלייתו ארצה וקליטתו הלא קלה כאן. ד"ר אדיג'ס ציין בדבריו את החשיבות העליונה שיש להמשך הסיפור של מאורעות השנים הללו למען הדורות הבאים.

 

מר שמואל גולדברגצילום: דינה סטסקוביץ

 

מר שמואל גולדברג, מנכ"ל HIT שיתף את הקהל בסיפורה האישי והמרגש של משפחתו ועל חוויותיו כבן הדור השני. " להיות דור שני זה משהו שלא אתה בחרת", אמר מר גולדברג, הקרוי ע"ש סבו שמואל, שנספה בשואה. בני הדור השני הם אלה הנושאים בנפשם את התמודדותם של שורדי השואה, הוריהם ובורי הוריהם במשך שנים ארוכות, גם בבתים בהם לא דובר כלל על הנושא. "חובה עלינו לספר ולשתף את מה ששמענו מעדות ראשונה", סיכם מר גולדברג.

 

ד"ר רחל שלי לוי דרומרצילום: דינה סטסקוביץ

 

ד"ר רחל שלי לוי דרומר, ‬נשיאת‭ ‬העמותה‭ ‬למורשת‭ ‬קהילת‭ ‬ביטולה‭ - ‬מונסטיר‭ ‬והמזכיר‭ ‬האקדמי‭ ‬באוניברסיטת‭ ‬בר‭-‬אילן, היא אחת הפעילות המרכזיות לשימור זיכרון הקהילה שנכחדה, אם בייזום מצעד החיים בביטולה, פרויקט שיקום בית הקבות היהודי העתיק במקום ופעילות נוספת במהלך כל השנה. רחל נולדה במקדוניה וסיפרה את סיפורה הטרגי של משפחתה בתקופת השואה ולאחריה.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

 

השגריר דן אוריןצילום: דינה סטסקוביץ

 

את הטקס חתם נאומו של שגריר ישראל במקדוניה ומנהל מחלקת הבלקנים במשרד החוץ, דן אורין, אשר עם כניסתו לתפקיד נטל על עצמו את המאמץ והמעשה לספר את סיפורה שלא סופר של הקהילה ואשר אנשים רבים לא הכירו. השגריר ציין את שיתוף הפעולה המתמשך והאיתן עם HIT המשלב מחקר וחדשנות, לטובת שימור זיכרון יהדות מקדוניה.

 

להקת "הרכב מנצח"צילום: דינה סטסקוביץ

 

את האירוע ליווה מופע מוסיקלי מרגש עד דמעות של להקת "הרכב מנצח", אשר הוקם בשנת 2018 כהרכב ייצוגי במטרה לעודד נוער עם צרכים מיוחדים להתנדב ולתרום לקהילה. בהרכב בני נוער עם מוגבלויות שונות יחד עם בני נוער ללא מוגבלות.

ההרכב לווה על-ידי רועי גינת בן ה-23 אשר נולד עיוור והזמרים: יהונתן מדמון, נתנאל גלאם ואיתן אהרון, אשר ריגשו את הקהל בשירה. על ההרכב ניצחה עופרה כהן- מוסיקאית יזמית חברתית.

 

צילום: דינה סטסקוביץ

 

בגלריה ויטרינה ע"ש ג'וליה מזרחי מוצגת תערוכה דיגיטלית המספרת את סיפורה של הקהילה של ביטולה במקדוניה, לצד תערוכת צילום אשר מציגה צילומים שנעשו על ידי משתתפי מצעד החיים שנערך במקום, לרבות בני נוער בעלי צרכים מיוחדים והוצגו בתערוכה מיוחדת במשרד החוץ.

את התערוכה אצר שלומי אמסלם והיא הופקה על ידי עופר וסמדר צוק.

באתר כולו יש פרטים היסטוריים על הקהילה ועל הפעילות השיקומית שנעשה בבית עלמין במקום.

 

כניסה לתערוכה

 

 

צילום: דינה סטסקוביץ

 

פורסם: 08/04/2021