חדשות והודעות

הדפסת קרמיקה בתלת-מימד

 
ערן גל-אור סיים השנה את לימודיו במחלקה לעיצוב תעשייתי. במסגרת פרויקט הגמר הציג ערן מדפסת קרמיקה שבנה במו ידיו והותיר את העיתונאים ואנשי תעשייה שביקרו בתערוכה המומים.

המכון הטכנולוגי חולון החליט להמשיך ולטפח את כשרונו הייחודי של ערן והקצה עבורו מעבדה לקרמיקה הנמצאת בבניין הפקולטה לעיצוב, בה הוא ממשיך לפתח קו מוצרים בתמיכתו של של המכון.
 
מעבדת קרמיקה
 
כדי להבין את התהליך שעבר במכון ומהות עבודתו של ערן גל-אור ערכנו עמו ראיון קצר :
 
ערן גל אורכיצד התחיל הרעיון לבנות מדפסת תלת מימד?
הכל החל במסגרת 'קורס ריהוט' עם אילון ערמון בשנתי השלישית לתואר בעיצוב תעשייתי.
במסגרת הקורס (המומלץ) הסטודנטים מתכננים כיסא במשך סמסטר ולבסוף יוצרים אותו בסדנא.
החלום שלי היה ליצור כיסא ארגונומי תוך יום-אחד, ע"י מכונת CNC (כרסומת ממוחשבת). הבעיה הייתה שבזמנו לסדנא של עיצוב תעשייתי עוד לא הייתה מכונה שכזאת, לכן, לאחר התייעצות עם אילון (כלשונו: 'לך על זה') התחלתי לבנות מכונה שכזאת. לאחר שלושה חודשים של עבודה, נוצר הכסא תוך 'יום אחד' ונשארתי עם מכונה גדולה שלא ידעתי מה לעשות איתה. ברבות הימים שדרגתי אותה למדפסת תלת-מימדית המדפיסה פלסטיק.
במהלך קורס 'קרמיקה' עם שלומית באומן, נולד הרעיון למדפסת הקרמית, וזאת לאחר שכשלתי ביצירת תבנית פשוטה ושאלתי את עצמי - האם ישנו פתרון אחר לתבניות הגבס המסורתיות, משם התהליך היה ארוך ומרתק ונמשך למעשה גם כיום.
 
האם יש עוד מדפסות כאלה בעולם?
זוהי המדפסת הקרמית הגדולה ביותר בעולם (נפח הדפסה של 500 ליטרים) והיחידה אשר יכולה להזריק כמות בלתי-מוגבלת של קרמיקה. אחד הדברים המעניינים מבחינתי הוא שיתוף רעיונות ולכן - את כל פרויקט הגמר שלי שיתפתי בבלוג, בפורומים ובשיחות אישיות עם אנשים מהארץ והעולם. כיום אני מכיר כחמישה אנשים נוספים המדפיסים קרמיקה תלת-מימדית באופן שאני מדפיס. ישנן חברות מסחריות אשר מדפיסות קרמיקה, אך בטכנולוגיה שונה ומוגבלת.
 
איך הגיבו המרצים שלך לשמע הרעיון?
הייתה פתיחות גדולה לרעיון, בעיקר משלומית באומן ונעמה שטיינבוק. כמובן שתמיד יש ביקורת (וזה דבר חיובי בעיניי) - האם זהו פרויקט המתאים למחלקה לעיצוב תעשייתי או לחבר'ה בבניין 5 (הנדסה), היו קרמיקאים שטענו כי אני אגזול את פרנסתם ועוד. החוכמה לדעתי היא ללכת עם תחושות הבטן, גם אם הן נראות בלתי-מושגות/הגיוניות בעליל וזה מה שעשיתי במקרה הזה..
 
הצצה קטנה- איך עובדת מדפסת קרמיקה?
 
אלו קשיים היו בדרך?
לא הייתי קורא לזה קשיים אלא אתגרים:
  • אתגר משמעותי היה אלמנט הידע - לשם הפרויקט הנ"ל היה צורך ללקט מידע רב מהסביבה הקרובה והרחוקה - החל מרמת המכניקה המורכבת, התוכנה ועד לתוצרים אשר הודפסו - מה להדפיס ואיך - באיזה חומר לבחור ובמה להתמקד.
  • העניין הכספי - הצורך לכלכל את עצמך וגם להשקיע כמויות כסף בלתי מבוטלות בפרויקט הגמר. בשעות היום עבדתי כאסיסטנט במעבדה לאינטראקציה ובשעות הליל בניתי את המדפסת בסדנא. התמזל מזלי וחברת מיקרון החליטה לתרום לי חלקים רבים ויקרים לבניית המדפסת, דבר מדהים בעיני.
  • הוא השעון המתקתק - שנה לפרויקט גמר הוא לא זמן רב. כתוצאה מכך היו ימים שישנתי בסדנא הקרמית בסמוך למדפסת, על-מנת לתפעל תקלות במהלך הדפסת אובייקטים גדולים ומורכבים.
 
מה אתה עושה כאן במכון במעבדה?
אחת ממטרות המעבדה לקרמיקה תלת-מימדית היא חקר תחום ההדפסה הקרמית. החל מפיתוח חומרים קרמיים מתקדמים, לדוגמא - קרמיקה מוליכת חשמל, הדפסה קרמית ברזולוצייה גבוהה ביותר ועוד.
בנוסף - המעבדה מציגה במגוון תערוכות בארץ ובעולם: הצגנו בביאנלה באיסנטבול, נציג בביאנלה במוזיאון א"י בקיץ 2013, פסטיבל האור בי-ם ועוד.
דבר נוסף שחשוב לנו הנו שיתוף פעולה עם מרצים וסטודנטים מהמכון ומחוצה לו, בין אם אלו סדנאות קרמיות תלת-מימדית שיחלו בקרוב, הרצאות, ייעוץ לסטודנטים ועוד. אני רוצה לציין את שותפותיי למעבדת הקרמיקה, בוגרות המחלקה לעיצוב תעשייתי במכון ליאת אקרמן עוומר מרזל שעושות עבודה מדהימה.
 
איזה מוצרים אתה מתכוון לייצר במדפסת? באיזה חומרים אתה משתמש ומתכוון להשתמש בעתיד?
אחד הדברים המעסיקים את צוות המעבדה הנו התוצרים המודפסים, אשר לדעתנו נמצאים בטווח בין העולם הקרמי המסורתי לבין הטכנולוגיה הקיימת כיום. לדוגמא - התוצרים אשר אנו מדפיסים (בימים אלו) למוזיאון א"י משקפים מסורת וזהות מקומית ומהווים מצד אחד סוג של ניגוד בין המסורת לטכנולוגיה ומנגד - דיאלוג.
אני מזמין את מי שרוצה לבוא ולראות את התוצרים בהתהוותם, לדעתי זה החלק המרתק בתהליך.
החומרים המודפסים כיום במעבדה הם בעלי מנעד רחב - חמר 'פשוט', חמר מתוצרת מקומית, פורצלן סיני, חומרים קרמיים בעלי תכונות מתקדמות, תרכובות הכוללות חומרים אורגניים מתכלים ועוד.
מי שיבקר במעבדה בחודשים הקרובים צפוי לראות הדפסת קרמיקה צבעונית (דו-קומפוננטית), כלים המשלבים קרמיקה וחומרים נוספים באותה ההדפסה ועוד דברים מפתיעים.
 
תוצרי מעבדת קרמיקה
 
האם יש התעניינות בארץ ובעולם במוצרים שלך?
ניתן לחלק לשניים את ההתעניינות - מצד אחד חברות עתירות טכנולוגיה אשר רוצות לנכס לעצמן את 'הדבר הבא' (ויש לא מעט כאלו) ומהמתרס השני, אנשים וחברות עיצוב אשר מביעות עניין בתוצרים המודפסים.
אחד הדברים המעניינים לדעתי הוא שלל האנשים שאני פוגש בעקבות הפרויקט - החל מהשתתפות בשבוע העיצוב בלונדון, ועד לביאנלה באיסנטבול, שם שיתפנו פעולה עם סטודיו Unfold הבלגי.
עוד דבר מצחיק ומעניין שקרה הוא שינוע המדפסת (אשר שוקלת רבע טון) לחנות 'אסופה' בשוק הפשפשים והדפסת קרמיקה 'על המדרכה', דבר אשר משך אנשים מכל קצוות האוכלוסייה וגרם לי לא פעם לעמוד באמצע הרחוב ולהסביר בסבלנות לעוברי אורח - מהי מדפסת תלת-מימדית.
אגב - התוצרים של המעבדה ישוכנו אחר-כבוד במוזיאון Alfred בניו-יורק לתצוגה החל מחודש פברואר - למי שנמצא בסביבה מומלץ לבקר.
 
איפה תהיה בעוד 10 שנים?
כאן ושם - מצד אחד מרצה שממשיך לשחק בעיצוב וטכנולוגיה ומהצד השני - מחפש את הדבר הבא שאפשר לפרק, או במקרה שלי - להרכיב.

בואו לראות יצירות של ערן ואת מעבדת הקרמיקה בפייסבוק