חדשות והודעות

הצגת פרויקטי גמר בקורס הרב תחומי ביומימיקרי

 
השבוע הסתיים המחזור השלישי של קורס "ביומימיקרי כמודל לחדשנות " בהנחיית ד"ר סייפן-ג'וליה בורגיני וד"ר אלעד שגב.
 
קורס זה הוא אחד הקורסים באשכול הרב תחומי, והוא מיועד לסטודנטים מכל הפקולטות בתואר הראשון והשני. השנה הוצגו בקורס כ 15 פרוייקטים שונים וביניהם: יצירת אותיות חדשות על בסיס אלגוריתמים גנטיים; אלגוריתם לחישוב מקבילי מבוסס על עקרונות של חלוקת משאבים בפטריות; פריסת רשת חשמל לפי עקרונות של אורגניזם בשם slime mold; ניתוח מבנה אופטימאלי לתנועת רכבים אוטונומיים ועוד.
 
 
תחום הביומימיקרי (Biomimicry) או תכנון בהשראת מערכות מן הטבע, הוא תחום עכשווי ומתפתח בעולם כולו, המבקש למצוא פתרונות אפקטיביים ובני קיימא לבעיות עיצוב ובעיות טכנולוגיות על ידי חיקוי של צורות, תהליכים ומערכות אקולוגיות בטבע. תחום זה מקדם ומעמיק את השיח בין מדע, טכנולוגיה ועיצוב ומהווה כלי בהתמודדות עם האתגרים העומדים בפני המערכות המורכבות של עולמנו כיום.
 
״סימנים חדשים״
 
מגישות : תמי אדלמן נקב ,מעצבת תקשורת חזותית, אורנה ללו ,מעצבת אקססוריז, וגליה שמרון (מנהלת אסטרטגיה וקופירייטרית) ,תואר שני בעיצוב משולב
 
יצירת ליגטורות, עיצורים וחיבורים נוספים בפונט ״פרנק ריהל״ - באמצעות שימוש באלגוריתם הגנטי.
 
"סימנים חדשים" צילום: תימור אסלמן
 
באמצעות החלת החוקיות של האלגוריתם הגנטי על אוכלוסיית אותיות ה א׳-ב׳ בפונט ״פרנק ריהל״, יצרו השלוש חיבורים מרתקים כגון ליגטורות, עיצורים שאינם קיימים בשפה העברית וכן קיצורי מילים בהשראת ביטויים החוזרים על עצמם ברשתות החברתיות.
 
החיבורים נחתכו באמצעות cnc, והוצגו כאובייקטים דמויי תכשיט העומדים בפני עצמם או ניתנים להטמעה בהקשרים משתנים, מהודעות וואטסאפ ועד שירה.
 

"ערכה לגידול עצמי של כפכפים מתכלים"
 
מגישות: אירה לוברסקי, דניה צ'למינסקי , תואר שני בעיצוב משולב
 
Kit לגידול עצמי של flip flops Degradable עשויים מציליום ממקור ה- Mushroom Oyster . הפרויקט בא כתגובה לבעייה עולמית שקיימת ביצור המוני וזול של מוצרי גומי הגורם לנזק אקולוגי. כל שנה מיצרים כ 15 ביליון ק"ג גומי מתוכם 70% סינטטים , חומר שמאד קשה למיחזור, הנערם בערמות ענק במזבלות , בעיקר
בארצות עניות.
 
צילום: תימור אסלמן
 
"במהלך קורס הביומימיקרי השנה, נחשפנו ל"מיציליום", ממקור ה .Oyster Mushroom שהוא ה"שורש" של פטריית הצדף. הנימים השל המייציליום מסתעפים למבנה רשתי, מפרישים אנזימים המפרקים פולימרים ביולוגיים לנוטרינטים כמו זרחן וחנקן. האורגניזם עושה את התהליך ולא מכונות. החומר המתקבל הינו תרכובת ביולוגית קלת משקל המשמשת בין היתר בתעשייה באריזות הגנה לחלקים שבירים וכחומר מבודד לתעשית הבניה. בהשראה זו, יצרנו דגם של סוליות flip flop, ועשינו תבניות לדגם זה. גידלנו תערובות שונות של סיבים צמחיים כמו קש, סיבי עץ תות, נסורת עם מיציליום בצלחות פטרי למשך כשבועיים, ובשלב מסוים בחרנו את התערובת המיטבית להמשך גידול לצורת סוליות בתוך תבניות. במהלך הניסוי למדנו את התנאים הסביבתיים שדרושים לגידול המיציליום, טמפרטורה, לחות , co2 וחמצן. הניסוי מתמשך בימים אלה לקבלת תוצאות רצויות.
 
"מציאת מסלולים מינימאליים בגרף"
 
מגישים:נועם צ'פניק ורועי יוסף, מדעי המחשב
 
הציגו פרויקט מחקריהם עשו שימוש ב"סליימולד" אורגניזם הקרוב למשפחת הפטריות , על מנת לפתור את בעיית הסוכן הנוסע, בעיה במדעי המחשב שעד היום נחשבת לבעיה קשה במדעי המחשב. בעיית הסוכן הנוסע שואלת את השאלה הבאה: "בהינתן רשימה ערים והמרחק בין כל עיר ועיר, מהו המסלול הקצר שצריך לעבור סוכן שעובר בכל עיר פעם אחת וחוזר להתחלה?".
 
מסלולים מינימליים בגרף צילום: לי סילברסטיין
 
הם השוו את הסליימולד לתוצאות מאלגוריתמים היוריסטיים ומצאו לבסוף שבממוצע המסלולים שהסליימולד מוצאים הם הקרובים ביותר למסלולים האופטימליים, מה שמוכיח שגם כיום הטבע לאחר מיליוני שנים של אבולוציה עדיין יותר טוב מהטכנולוגיה הנוכחית שלנו.
 
Fractals in sound
 
מגיש: עומר בן צור, הפקולטה להנדסת חשמל
 
הציג פרוייקט בנושא פרקטלים מוזיקאליים, את הפרוייקט הוא ערך בהשראת פרקטלים בטבע – שהם מבנים גאומטרים החוזר על עצמם בכל קנה מידה ללא סוף או התחלה.
 
עומר :" החלטתי שאתגר ראוי הוא ליצור תבנית פראקטלית בעלת השפעה חזקה על האדם אשר תייצר מיקוד ותסייע בהתמודדות עם עומס הגירויים אשר חווה האוכלוסיה האוטיסטית. כמו כן, לקחתי השראה ממחיאות הכפיים המדוברות ושילובה עם התבנית הפרקטלים הקיימת בציוריהם של הלוקים בתסמונת והחלטתי שהדרך הנכונה לתקוף את הנושא היא לייצר sound בעל אופיין פרקטלי אשר יסייע לאוכלוסיה האוטיסטית להתמודד עם הקושי היומיומי . כדי לעשות זאת התחלתי מסדרת מספרים אקראית, אותה המרתי לסולם תדרים מוזיקלי, ועליהם ביצעתי scaling לסדרת הבסיס על פי מחזורים קבועים. כך למעשה, נוצר פרקטל בזמן אשר מכיל מספר שכבות כרצוננו..
 
"מורים בטבע"
 
מגיש : צביקה פרנקל, הפקולטה לטכנולוגיות למידה
 
צביקה: "במסגרת הקורס חקרתי את האופן בו חיות לומדות ומלמדות את צאצאיהן. גם כמי שעוסק בהדרכה, הופתעתי לגלות כמה חכמה יש באופן בו החיות מלמדות, תוך שימוש בעקרונות כמו מדרגיות בלמידה, אקטיביות, חניכה ועוד. פירוק השלבים ותהליכי ההוראה והקבלתם לעולם בני האדם, פתחו אופק חדש של רעיונות יצירתיים להוראה ואופן יישומה בקרב לומדים מכל הגילאים וחידדו את חשיבותה של למידה אקטיבית, משמעותית, והאופן בה היא מתבצעת".
 
 
מורים בטבע