חדשות והודעות

תערוכה "בין השמשות - ארצות הירח"


ספריית המכון מזמינה לתערוכה:

בין השמשות - ארצות הירח


פתיחת התערוכה: יום שלישי | 19.01.2016 | בשעה 13:00 | ספריית המכון, קומה 3, בניין 5

ימים א'-ה': 9:00 - 20:00 | יום ו': 9:00 - 13:00

נעילת התערוכה: 19.03.2016




אוצרת : מיכל חיל

עבודותיה הדיגיטליות של מיכל עלמה מרקוס מאופיינות בחקר הצילום מול חקר הציור ובריבוי עולמות. העבודות המחולקות על פי נושאים ותת נושאיםתחת הכותרת "בין השמשות :ארצות הירח, שם זמני"מייצגות מקומות מצולמים שבהם נחקרים מקורות המציאות. שם מתקיימים מבנים שבורים, נופים מטאפוריים ומטאפיזיים.מבנים ארציים מקבלים אישיות אחרת, נופים מקבלים מימד אחר. העבודות חוקרת אתתפישת הרגע החי ושאלת האלמנט המציאותי המשתנה מרגע שקפא ואז גם נחלק, מתפצל, מתפרק ומטופל ביד, לא רק דרך עדשה ומערכות טכניות דיגיטליות.
העבודות משתייכות לרגע שבו עדשת המצלמה מקבלת תפנית מתערבת עם יד מבצעת, ומתגלים כמו בתהליך ארכיאולוגי מקורות אחרים.מראות אחרים ומציאויות לא נראות. זהו סוג שלפענוח לאחורי המציאות, באמצעות כלים מרובי רבדים, פילוסופיים ורעיוניים שיש בהם עומק הם עומק הוויזואלי.נוצרות משמעויות חדשות המתגלות עם כל שכבה שנוספה ושכבה שהורדה. האמת על המציאות הופכת לפרשנות על האינסוף, ניצבת מול האינסוף שאין בו צמצום, אין לו כללים, והוא נחשף על מורכבותו ושכבותיו.
 
המציאות הקונקרטית מתארת התבוננות למשל בתמונות נוף, בחללי מבנים שבורים, בדמויות ובצללים, ובחלקי Ready Made מוכרים שהתגלו במקום אחר. בעבודה מתגלה שפה וויזואלית, המושפעת מחלקי מציאות מתפרקים ועולות שאלות מציאותיות אודות המקומות החדשים שנוצרו.
 
בית וים שעליו
 
ארצות הירח הוא שם מטאפורי המתאר את הזמן שבו מאיר הירח על ארצות כדור הארץ. אך איך נראות פניהן של ארצות הירח? מהן ארצות הירח בכלל? מהו המקום האמיתי באמת שנמצא במציאותי של הצילום? כל עבודה מתייחסת לפן אחר של אמירה אודות מציאות מעורבת זו.
"היכולת של המצלמה לבחון את המציאות מחייבת אותי כיוצרת לתהות אודות הנעשה "באחורי המציאות", הדימויים עולים מתוך המציאות מעבירים מסרים אודות האופן שבו ניתן להתבונן בשינוי המציאות, על מורכבותם, בחלקים הלא ידועים של החיים האישיים, האנושיים, הארציים והמושגיים שבין האישי, הקונקרטי והציבורי מול זה שהוא נעלם אחד גדול, בלתי צפוי, בלתי נתפש, זה שלרוב לא נחזה, לא נראה, ואיש לא רואה.
 
המקומות בעבודות הפסיקו להיות קונקרטיים.הם מדברים בשפה סימבולית רעיונית בעלת דימויים אודות משמעות המעבר בין החיים למוות, על משמעות הנראה והנסתר, על מבנים משתנים ועל בני אדם משתנים, על הזהות והחיבור הרעיוני הנרקם לאין סוף שפות.
 
אדמות ירח ועמודי חשמל
 

על היוצרת:

מיכל עלמה מרקוס , בוגרת המדרשה לאמנות, יוצרת אמנות דיגיטלית ויוצרת רב תחומית, משוררת, חברה באגודת הסופרים ובאקו"ם, תיאורטיקנית וחוקרת אמנות ספרות ותרבות. מתגוררת ברמת השרון.

מיכל יוצרת בעשור האחרון בנושא "בין השמשות" המשלב תכנים הגותיים-שיריים- קבליים ומיסטיים- נבואיים ואמירות על יצירות אמנות, היגדים רעיוניים ומושגיים ותכנים תרבותיים רב- נושאיים. יצירותיה השיריות והדיגיטליות מציגות עולמות של בין לבין. מראות עלומים, עולמות שהכאוס שולט בהם והשינוי הגנטי חל בתוכם, עולמות המתחברים לשמשות אחרות, יקומים אחרים, עולמות קרובים ומזוהים אך זרים ואחרים. עבודותיה של מיכל עלמה הוצגו בתערוכות בכל רחבי הארץ ובפרויקטים ייחודיים ב בארץ וחו"ל.

.