חדשות והודעות

"אקדמיה צעירה", תוכנית המשלבת בין לימודי תיכון לבין לימודי תואר טכנולוגי

ראיון עם ד"ר אלעד שגב – ראש תוכנית "אקדמיה צעירה" המאפשרת לתלמידי תיכון לשלב במקביל ללימודיהם בתיכון גם לימודים אקדמאים.

ספר לי קצת על התוכנית?
תוכנית "אקדמיה צעירה", המוכרת גם כתוכנית מצויינוער,  הינה יוזמה של פרופ' אדוארד יעקובוב. התוכנית החלה את דרכה לפני יותר מ-10 שנים ובאה לתת מענה לתלמידי תיכון מצטיינים הרוצים לשלב במקביל ללימודי התיכון לימודים אקדמאים.

תלמידים אלו מסיימים כ- 50% מלימודי התואר במהלך לימודי התיכון, מקבלים דחיית שרות צבאי ומתגייסים לצה"ל בגיל 19 כשברשותם תואר אקדמי מדעי.
 

מה ייחודי בתוכנית זו לעומת תוכניות אחרות שמשלבות פעילות בני נוער באקדמיה?
ייחודיות התוכנית בא לידי ביטוי הן בנכונות הגבוהה של HIT לקדם את תלמידים להישגים גבוהים והן בשיתוף הפעולה הפורה עם בתי הספר התיכונים מהם מגיעים התלמידים. כדוגמא, השנה יצאה משלחת תלמידים לפולין. בזכות הקשר עם בית הספר, המכון נערך במועד לפעילות זו, ועם שובם הם קיבלו שיעורי השלמה כך שיוכלו להצטרף לשאר הכיתה מבלי לצבור פערי ידע.

כיצד מתקבלים לתוכנית?
לתוכנית מתקבלים אך ורק תלמידים מתיכונים עימם אנו עבדים בשיתוף פעולה. הנסיון שהצטבר במכון מלמד שללא שיתוף פעולה עם בית הספר סיכויי התלמיד להצליח בתוכנית נמוכים.
הדרישה מהתלמיד היא כי יהיה תלמיד מצטיין, וילמד במסלול מואץ לבגרות במתמטיקה. רוב התלמידים המגיעים לתוכנית בכיתה י"א לאחר שכבר נבחנו בבגרות 5 יח"ל מתמטיקה.
 
 
מהו הקשר בין המכון הטכנולוגי וצה"ל בהקשר של הכשרה וגיוס בוגרי התוכנית?
הקשר עם צה"ל בכלל ועם היחידות הטכנולוגיות בא לידי ביטוי בכמה מישורים:
ברמה האישית, אנו מקיימים מפגשים / הרצאות לתלמידי התוכנית יחד עם אנשי צבא מהיחידות הטכנולוגיות ומאפשרים יצירת קשר אישי בין התלמידים ואנשי הצבא.

בנוסף אנו מקיימים קשר מקצועי במסגרתו המכון מפתח קורסים מתקדמים המהווים מענה לצרכי הצבא ואותם לומדים התלמידים כבר במהלך לימודי התואר. כאשר בוגרי התואר, מתגייסים לצה"ל יש להם עדיפות לגיוס לתפקידים טכנולוגיים, בהתאם להשכלתם והכשרתם.

במישור המינהלי – במהלך לימודי התיכון, צוברים התלמידים קצת למעלה מ-50% מהלימודים האקדמיים ולכן שירותם הצבאי נדחה עד לסיום לימודי התואר (סביבות גיל 19). הליווי הצבאי וההכוונה מתקיימים לאורך כל התוכנית.

איך מתנהלת הפעילות במהלך השנה?
הפעילות מתחילה בגיוס נכון של התלמידים. במסגרת זו ד"ר ירמיהו קמינסקי, ראש התוכנית למתמטיקה שימושית, נפגש עם מנהלי תיכונים ורכזי השכבות הרלוונטיים כדי למפות את אוכלוסיית התלמידים המתאימים לפרוייקט.
 
תהליך זה מתחיל בחודש אפריל. כחודשיים לאחר מכן נערכים מפגשים עם התלמידים והוריהם בכדי להסביר להם את המשמעויות של לימודים אקדמיים תוך כדי לימודי תיכון, ורק אז ניתן להתחיל בתהליכי רישום ולימוד.
 
תלמידים אלו, משום גילם הצעיר מתקשים להתנהל מול מוסדות המכון, ולכן בכל בעיה שיש להם הם פונים אליי שאסייע להם, החל תהליכי הרישום לקורסים, ועד לבקשה למועדים חריגים במידת הצורך.

מה תפקידך כחלק מהתוכנית?
כראש תוכנית "אקדמיה צעירה" תפקידי הוא לדאוג שלתלמידים הצעירים הללו תהיה סביבת לימודים מיטבית.
לשם כך אני שומר על קשר עם מנהלי בתי הספר, והמחנכים של התלמידים כדי שלכולנו תהיה תמונה מלאה של מצבו של כל תלמיד בתוכנית.
 
אני נמצא בקשר עם כל תלמידי התוכנית, עוקב אחר הישגיהם, ובוחן יחד איתם מהם הקשיים שלהם וכיצד ניתן להתגבר עליהם. המענה לתלמידים אלו יכול להיות הן מינהלי והן אקדמי. בהקשר זה אני חייב לציין את העזרה ושיתוף הפעולה שיש לי עם מנהל הסטודנטים, מדור בחינות ומדור רישום, אשר תמיד באים לקראת התלמידים ומוכנים לסייע ככל האפשר.
 
מקשר עם בוגרי התוכנית אנו למדים כי הם מסיימים את שירותם הצבאי ומשתלבים בהצלחה בתוכניות ללימודי תואר שני ו/או בתעשיית ההיי-טק וזאת בזכותם הידע, ההשכלה והניסיון שצברו.


 
האקדמיה הצעירה לנוער ב HIT מכון טכנולוגי חולון
 
מזמינה את בוגרי כיתות י' והוריהם ל: