חדשות והודעות

פרופסור ולדימיר מזיא, לא רק מתמטיקאי דגול


פרופ' ולדימיר מזיא (Vladimir Maz'ya) היה אורח הכבוד בכנס הבינלאומי ה-18 לאנאליזה הרמונית מרוכבת,  2019  שהתקיים לאחרונה ב- HIT.

 

בתמונה מימין לשמאל: פרופ' מזיא, פרופ' שוייחט, פרופ' יעקובוב


פרופ' מזיא (81) הוא אחד המתימטיקאים הדגולים בעולם ומי שנחשב למשפיע מרכזי בכל מה שקשור להתפתחות האנליזה המתימטית ותיאוריה של משוואות דיפרנציאליות חלקיות. הוא חתום על למעלה מ-500 מחקרים מדעיים ועטור פרסים רבים  ויוקרתיים כולל מדליית זהב מטעם החברה המלכותית למדעים באופסלה, שבדיה ופרס יוקרתי מטעם החברה הבריטית למתימטיקה. 


פרופ' מזיא הוא חבר בחברה המלכותית של אדינבורו ובאקדמיה השבדית למדעים, כמו גם חבר זר באקדמיה הלאומית הגיאורגית למדעים ועמית בחברה האמריקאית למתימטיקה. 


הוא  נולד בסנט פטרסבורג מתגורר בשבדיה עם רעייתו טטיאנה, שם מתגורר גם בנו הרופא ואילו בישראל מתגוררים שני ילדים נוספים שלו: בתו- גלי-דנה זינגר משוררת הכותבת רוסית ועברית ובעלה האמן נקודא זינגר ובנו השלישי העוסק במחשבים ורעייתו שהיא אמנית קרמיקה.


בשיחה שקיימתי עימו במהלך שהותו בישראל, מסביר פרופ' מזיא כי המתימטיקה אינה שוקטת על שמריה וכי התחום ממשיך להתפתח ביתר שאת וגילויים חדשים מתפרסמים חדשות לבקרים. כיום יש מאות אלפים בעולם העוסקים בתחום והמתימטיקה התיאורטית עצמה נעזרת הרבה במהפכת המחשוב.

 

ספרי הילדים של פרופ' ולדימיר מזיא


לדבריו, הכנסים הללו ,דוגמת הכנס שנערך במכון, הם הפלטפומרות למפגשים ועדכונים של המדענים העוסקים בתחום כי לתחום המתימטיקה יש כיום הרבה כיוונים.  "המתימטיקה היא אינסופית ודינאמית " אומר פרופ' מזיא, " יש לה מאות כיוונים. אנשים מתחום אחד לא תמיד מבינים את עמיתיהם העוסקים בתחום אחר. אם במאה ה-19 ישבו אנשים לבדם  בניסיון לפתור בעיות מתיטייות וכתבו מאמרים  ,הרי שכיום זה כבר הפך לנוהג לכתוב מאמרים משותפים". 


אחד ההישגים בהם הוא גאה במיוחד הוא הספר אשר כתב במשך 12 שנה יחד עם אשתו טטיאנה שפושניקובה, מתימטיקאית אף היא, על המתימטיקאי הנערץ על שניהם Jacques Salomon Hadamard, תחת הכותרת  – ז'אק אדמאר מתימטיקאי אוניברסלי. 

 

כריכת הספר "ז'אק אדמאר מתימטיקאי אוניברסלי"


אולם יחד עם היותו מתימטיקאי דגול, פרופ' מזיא הוא גם סופר ולא סתם סופר, אלא סופר ילדים. לפרופ' מזיא 5 נכדים מהם שלושה החיים בישראל ושניים בשבדיה.


פרופ' מזיא מספר כי באחד מביקוריו בישראל, בקשה נכדתו הקטנה אווה, שהייתה אז בת 8, שיספר לה סיפור. "היא שאלה אותי מה אני עושה כמתימטיקאי. השעה הייתה מאוחרת ועבר זמן ולצערי שכחתי מהבקשה. נזכרתי בה רק כששבתי לשבדיה והתחלתי לכתוב לה מכתבים. הגרסה הראשונה של הסיפור הייתה למעשה אוסף מכתבים לנכדתי, כתבתי לה באופן אישי כאילו אני מדבר איתה. כשפניתי למו"ל הוא אמר לי שאיש לא יקנה ספר אישי מהסוג הזה והמליץ לי לכתוב ספר ילדים באופן כללי".

אווה. איור: נקודא זינגר


התוצאה הייתה 3 ספרי ילדים מאויירים שיצאו לאור בשפה הרוסית ועוסקים בהרפתקאות של פרה שובבה וסבא שובב עוד יותר. את האיורים משובבי הנפש לספר יצר חתנו של פרופ' מזיא, נקודא זינגר, ושלושת הסיפורים, המאימים בהחלט גם למבוגרים בשל שנינותם, ממתינים עתה לתרגום לאנגלית ואולי אף לעברית.