חדשות והודעות

אוזבקיסטן-ישראל: השקת שיתוף פעולה אקדמי-טכנולוגי


בימים אלו הסתיים בהצלחה ביקור בטשקנט של משלחת חוקרים מהמכון. הביקור כלל שורה שלמה של פגישות עם מוסדות אקדמיה ומחקר.
 
ביקור באוניברסיטה הטכנולוגית הלאומית של טשקנט
ביקור באוניברסיטה הטכנולוגית הלאומית של טשקנט

"אנחנו מרוצים מאוד מהישגי הביקור בטשקנט," הודיע מיד בשובו לישראל נשיא HIT, פרופ' אדוארד יעקובוב, ראש המשלחת. "כל מה שהיה מתוכנן יצא לפועל. תכנית הביקור התממשה באופן מלא. נעשה צעד מעשי חשוב לקראת שיתוף פעולה אקדמי-טכנולוגי. פגישתנו עם רקטור האוניברסיטה הטכנולוגית הלאומית של טשקנט, פרופ' רבשן סאידאחמדוב, הייתה פורה באופן יוצא מן הכלל, ושמחנו למצוא בו שותף מבין ומעמיק, שרואה ערך עליון בקידום האוניברסיטה בראשה הוא עומד, לרבות פיתוח הקשרים עם העולם המערבי וקידום הרמה המדעית והטכנולוגית של אוזבקיסטן בכלל.

ברצוני להודות לשגריר אוזבקיסטן בישראל, מר אויבק אשונוב, אשר ביקורו ב- HIT, לפני זמן לא רב, בישר את תחילת שיתוף הפעולה בינינו. הוא גילה עניין אישי בכך שסטודנטים מאוניברסיטאות בטשקנט יבואו לתקופות לימודים בישראל, ושטובי המרצים של HIT יעבירו קורסים אקדמיים בטשקנט. גם לנו יש מה ללמוד מהנעשה בתחום ההוראה והמחקר באוזבקיסטן – במהלך הביקור נחשפנו לפיתוחים מעניינים בתחומי האנרגיה והננו-טכנולוגיה. בנוסף, קשה שלא להתרשם מהתקשורת המיוחדת בין מרצים לסטודנטים באוניברסיטאות האוזבקיות – יחסי הכבוד וההערכה, שלעיתים כה חסרים במקומותינו, בתוספת סקרנות וצימאון לידע מצד הסטודנטים, ראויים להערכה רבה. הרשימו אותי במיוחד סטודנטים אוזבקים שהביעו את רצונם ללמוד ב- HIT ומוכנים לשם כך אפילו ללמוד עברית.

כמובן, בהקשר זה ראוי לציין את מאמצי שגרירת ישראל באוזבקיסטן, גברת כרמלה שמיר, אשר עשתה כל שביכולתה לסייע בהצלחת הביקור ובגיבוש הסכם שיתוף הפעולה. הפגישה של נציגי HIT עמה בטשקנט הייתה חמה במיוחד."
 
ביקור בשלוחת אוניברסיטת אינהה מדרום קוריאה
ביקור בשלוחת אוניברסיטת אינהה מדרום קוריאה

במהלך הביקור, נציגי HIT – ד"ר רפאל ברכאן, ראש רשות המחקר, הפיתוח וקשרי חוץ, ד"ר יוסף בן עזרא, דקאן הפקולטה להנדסה, פרופ' עזרא זאב, דקאן הפקולטה למדע, ופרופ' אדוארד יעקובוב – סיפרו על הישגי HIT, כמוסד אקדמי ישראלי מוביל בהכנת בוגרים לעבודה בעולם ההייטק.

לאחר הפגישות, שני הצדדים חתמו על הצהרת כוונות כמתווה להסכם, הכוללת הודעה על נכונות להתחיל לקיים תכניות למידה מרחוק, אשר עבורן יוקמו בשני המוסדות מרכזים ללמידה מרחוק. המרכזים יצוידו בכלים המודרניים ביותר המצויים בשוק כיום ללמידה מרחוק. HIT ישתף פעולה עם הקולגות בטשקנט בהקמת מרכזים אלו, בהכשרת סגל המרצים ובבניית התכנים הרלבנטיים. כמו כן, דנה הצהרת הכוונות באופני ההכשרה וההשתלמות של פרופסורים וחוקרים צעירים מאוזבקיסטן בישראל ובהתנעה של פיתוחים מדעיים-טכנולוגיים משותפים, לרבות פרסומים בכתבי עת מדעיים.

יודגש כי HIT הינו המוסד האקדמי הישראלי הראשון החותם על הסכם שיתוף פעולה מוסד מקביל מוביל באוזבקיסטן – האוניברסיטה הטכנולוגית הלאומית של טשקנט על-שם ברוני. ההסכם סולל בפני צעירי אוזבקיסטן דרך להכרת עולם האקדמיה הישראלי בכלל והקשר המיוחד שבינו לבין תעשיית הטכנולוגיה העילית בפרט. משמעות הדבר היא חשיפת הסטודנטים האוזבקיים ליזמות הישראלית ששורשיה נעוצים באקדמיה, בתקווה שהדבר יוביל להקמת מיזמי טכנולוגיה גבוהה חדשים באוזבקיסטן.
בכל הנוגע לישראל, הרחבת היחסים ההדדיים עם מדינה מוסלמית, המצטיינת באופן מסורתי ביחס ידידותי ליהודים ולישראל, היא בעלת משמעות סמלית חשובה.

הוגה היוזמה המקורית לשיתוף הפעולה הוא יוצא אוזבקיסטן, פרופ' למתמטיקה, והראשון מקרב העלייה הרוסית של שנות התשעים לכהן כנשיא של מוסד אקדמי ישראלי – פרופ' אדוארד יעקובוב. לפני שנתיים הוא התארח בפורום האסיאתי לניצול אנרגיה סולרית, אשר התקיים בטשקנט, ובמהלך עבודתו נפגש עם מנהליהם של מוסדות אקדמיים באוזבקיסטן.
 
חתימת הסכם שיתוף הפעולה בין המוסדות
חתימת הסכם שיתוף הפעולה בין המוסדות

"ביליתי את ילדותי בקוקנד," מספר פרופ' יעקובוב. "סיימתי את הפקולטה למתמטיקה ומכניקה באוניברסיטת טשקנט, ושנים רבות עבדתי בעיר זו. כאשר חזרתי לעיר הולדתי כנשיא מוסד אקדמי ישראלי, הבחנתי בכך שהנוער האוזבקי הנוכחי משלב כבוד לתרבות האסיאתית עם כבוד ועניין גם בתרבות האירופית, וכל זה תוך כדי פתיחות ומשיכה רבה לטכנולוגיה."

מכאן החלה עבודה רצינית לקראת חתימת ההסכם. שגריר אוזבקיסטן בישראל, מר אויבק אשונוב, ביקר ב- HIT והתפעל ממרכזי המחקר והמעבדות החדישות הפזורות בקמפוס. חלקן ייחודיות בתחומן בישראל – מעבדות לטריבולוגיה, ננו-חומרים, הדפסה תלת-ממדית, ומדידות קרינה בלתי מייננת. השגריר התרשם מכך שיותר ממחצית מתוך 350 המרצים ב- HIT הינם יוצאי ברית המועצות לשעבר; במעברם לארץ זרה, הם הצליחו לא רק להתקדם ולהתמקצע בתחומי הידע והמחקר שלהם, אלא גם להגיע להישגים מרשימים, אם בפרסומים מדעיים ואם בזכייה בקרנות מחקר לאומיות ובינלאומיות תחרותיות. כמובן, היותם דוברי רוסית, והעדר המכשול הלשוני, הוא גורם חשוב מאד כאשר באים לדון בשיתוף פעולה בין HIT למוסדות באוזבקיסטן.

"הביקור ב- HIT," סיפר אויבק אשונוב, "שכנע אותי שמצאנו שותף נאמן, המוכן לייסד שיתופי פעולה בתחומי המדע, הטכנולוגיה והחינוך. ביניהם תחומים בעלי עניין מיוחד עבור אוזבקיסטן, כגון: ננו-טכנולוגיה, פיזיקה של פלאזמה, מדעי המידע לרבות אבטחת מידע ואנרגיות חלופיות ומתחדשות. כמובן, העובדה שתינתן לסטודנטים אוזבקיים האפשרות ללמוד בישראל נראית מאד מפתה. באוזבקיסטן מתייחסים בכבוד רב להישגי מדינת ישראל. הישראלים, מצדם, מגלים בזמן האחרון עניין גובר והולך בתרבות האוזבקית המקורית, שלא הייתה מוכרת להם בעבר, ובמורשתה המפוארת. האווירה השלווה והיציבה שהתבססה במדינתנו מאפשרת הכרות מסוג זה, וכמו-כן מאפשרת ביצוע חילופי סטודנטים ומרצים בין שתי המדינות."
 
ביקור באוניברסיטה הטכנולוגית הלאומית של טשקנט
ביקור באוניברסיטה הטכנולוגית הלאומית של טשקנט

"במסגרת הצהרת הכוונות, עליה שקדו זמן רב, כלולה גם פסקה המדברת על יצירת תכנית לימודים משותפת והנפקת תעודת סיום כפולה – ישראלית ואוזבקית. בשעה זו שני הצדדים מתכנסים לדון בפרטים הקונקרטיים של יישום ההסכם. ניתן להניח, שכבר בשנת הלימודים הבאה תגיע לישראל קבוצת סטודנטים ומרצים מאוזבקיסטן."

"שיתוף הפעולה בתחום החינוך הגבוה מרחיב באופן ניכר את שיתוף הפעולה המתפתח בין שתי המדינות בתחומי החקלאות, העסקים, הרפואה, והתיירות."