חדשות והודעות

להצלחה אין מגבלות- נגישות אקדמית


מי שנכנס לאחרונה בשערי המכון (בניין 1) יכול היה לראות מקום קצת "אחר", שמזכיר בית. מקום שיש בו סלון, ספריה וסטודנטים שיושבים יחד ולומדים. המקום הזה הוא המרכז לנגישות אקדמית.
במרכז החדש מעניקים, תחת קורת גג אחת, סיוע לסטודנטים עם לקות למידה, הפרעת קשב, לקות שמיעה, לקות ראייה, מגבלות רפואיות אחרות וקשיים נפשיים.

המרכז הוקם ומופעל בסיוע הביטוח הלאומי כחלק ממיזם "המהפכה בהשכלה הגבוהה" , שמטרתו הנגשת ההשכלה הגבוהה לאנשים עם מוגבלויות, והגברת סיכוייהם להשתלב בתעסוקה בתפקידים ההולמים את יכולתם ואת הפוטנציאל שלהם.
כחלק מהמיזם, המכון עובר בשנתיים האחרונות תהליך של הנגשה, הכולל התאמת הכניסה לאנשים עם מוגבלות, בניית מעלית ושרותי נכים. אתר האינטרנט של המכון הונגש בהתאם לתקני ה- W3C וכן, מתבצעת הנגשה אקוסטית של הכיתות עבור סטודנטים לקויי שמיעה.
 
מרכז נגישות

מרכז הנגישות נחנך בטקס חגיגי ומרגש ביום שני ה-29.4.13 בנוכחות חברי הסגל האקדמי והמנהלי של המכון, נציגי הביטוח הלאומי, עמיתים ממוסדות אקדמיים וסטודנטים של המרכז.
בטקס הפתיחה בלטו שלוש מילים בית, דרך והצלחה. עבור צוות המרכז והסטודנטים המרכז הוא בית, בית בו ניתנים כלים ועידוד להצלחה, בית ממנו יוצאים לדרך המשותפת בלימודים ובהמשך לעבודה.
בטקס השתתף אביחי שלי, חתן התנ"ך העולמי לשנת תשס"ב, כבד שמיעה ועיוור מגיל ילדות, שסיפר את סיפורו האישי, המדגים ש"להצלחה אין מגבלות".

אביחי הצליח להגשים שלושה חלומות משמעותיים שהיו לו: להיות חתן התנ"ך העולמי, לשרת בצבא  ולעבוד בבית השקעות .
אביחי תאר את הדרך רצופת המכשולים שהוא ומשפחתו עברו, כדי להשתלב במערכות החינוך הרגילות. את הצלחתו הוא זוקף לזכות הוריו ולזכות הכוח הגדול בעולם, כוח הרצון.
 
מרכז נגישות


אביחי סיפר:

" יש לי הורים יוצאי דופן. מי שלימדה אותי לדבר היא אישה מאוד מיוחדת וגיבורה, אמא שלי היקרה. אמא שלי לא באה מהתחום הזה, אין לה מושג איך מטפלים באנשים עם מוגבלויות. היא גננת. האדם, כדי להשיג את מה שהוא רוצה, לא חייב להיות מומחה בשום דבר או פרופסור. צריך להיות בעל רצון להשיג אותו. כל דבר שאנו חפצים בו צריך כוח רצון. זה בעיני נשק, הנשק הזה הוא אדיר וקטלני. כשאנחנו משתמשים בו ולא רואים שום דבר אחר ולוחצים הכי חזק שאפשר, יש לנו עוצמה אדירה. ברגע שאנחנו עושים את זה אנחנו בלתי מנוצחים".


לרגל חנוכת המרכז החדש נפגשנו לשיחה עם מיכל זכריה, האחראית על מרכז הנגישות ויעל מזר חאיק, רכזת סיוע לסטודנטים בעלי לקויות למידה, מהן שמענו פרטים על המרכז ועל השירותים המוצעים בו.

השירות לסטודנטים בעלי לקויות למידה וצרכים מיוחדים, קיים במכון מזה שנים. דינה דיל ארבז'ניק ז"ל, פסיכולוגית ומומחית בתחום לקויות הלמידה הקימה את מערך הסיוע ועבדה עם הסטודנטים. אנחנו רוצות להמשיך את העשייה של דינה. ה"בית" החדש שלנו מאפשר לנו להגשים חלומות.

מה המוטו שלכן?
מבחינתנו "להצלחה אין מגבלות" זה לא רק מוטו. זו התפיסה והמהות של המרכז ומה שמוביל אותנו בעבודה היומיומית עם הסטודנטים.
חשוב לנו לתת לסטודנטים תחושה של בית. שירגישו נוח לפנות, להתייעץ, לשתף. אנחנו מלוות את הסטודנטים לאורך הדרך ורוצות לתת להם את מגוון ההזדמנויות והכלים להצליח. יש לנו סל של כלים ושירותים הנוגעים בפאן האקדמי, המקצועי והאישי. יחד עם זאת, אנחנו מאמינות שאין נוסחא אחת. לכל סטודנט יש יכולות וצרכים ייחודיים, ומבחינה זו המטרה שלנו היא להתאים תוכנית אישית לכל סטודנט.
מהניסיון שלנו בעבודה אנחנו רואות ששילוב בין הסתייעות בשירותי המרכז, התמדה, אחריות אישית, אמונה ורצון, מביאים את הסטודנטים להצלחה.
המקום נותן אפשרות להכיר ולעבוד ביחד, כל אחד יכול לקבל עזרה ובמקביל גם לעזור לאחרים.
 

מרכז נגישות

 
למי מיועד המרכז?
המרכז שלנו נותן סיוע לסטודנטים עם לקות למידה ו/או בעלי הפרעת קשב וריכוז, סטודנטים עם לקות שמיעה, לקות ראייה, מגבלות רפואיות אחרות או קשיים נפשיים.
יחד עם זאת, חשוב לנו לציין שכל סטודנט שמרגיש שקשה לו או שנזקק לסיוע בלימודים יכול להגיע אלינו ולקבל ייעוץ והכוונה. גם הסגל האקדמי (מרצים, מתרגלים, יועצים אקדמיים) והסגל המנהלי מפנים אלינו סטודנטים.

מהם השירותים שניתן לקבל במרכז?
המרכז שלנו מלווה את הסטודנטים החל מתחילת הלימודים ועד סיום התואר ובחלק מהמקרים גם בדרך לעולם העבודה.
בראש ובראשונה קיים המרחב הפיזי – מקום שאפשר להגיע אליו כשרוצים ללמוד לבד או עם חברים. יש לנו כיתות ומקום להעברת סדנאות, חדרים ללימוד עצמי, מעבדה לשונית וחדר עם ציוד עזר טכנולוגי.
מעבר לכך, קיים מערך תגבור לימודי שמשתנה בהתאם לתחומי הלימוד השונים הנלמדים במכון . אנחנו נותנים סיוע של שיעורי עזר בקבוצות קטנות, בעיקר במדעים ובמקצועות הטכנולוגיים. חלק מהסטודנטים עובדים באופן פרטני עם חונכים או עם מומחית לאסטרטגיות למידה.
לאורך השנה אנחנו מפגישים את הסטודנטים עם אנשי מקצוע המנחים סדנאות בתחומים שונים - אסטרטגיות למידה, הכנה לבחינות, העצמה, הכוון תעסוקתי ועוד.
אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם הסגל האקדמי והמנהלי ומשמשים לעתים כגורם מתווך ביניהם לבין הסטודנטים. בנוסף, אנחנו מטפלים בנושא של התאמות לימודיות והתאמות בדרכי היבחנות.

איך פונים אליכם?
סטודנטים יכולים להגיע פיזית למרכז הנגישות או לפנות באמצעות מייל או טלפון.
כל סטודנט שמגיע אלינו בפעם הראשונה מוזמן לשיחת היכרות שמטרתה הבנת הצרכים שלו והתאמת "סל תמיכה".
סטודנטים עם לקויות למידה צריכים להגיש אבחון עדכני שנעשה בחמש השנים האחרונות. סטודנטים עם מגבלויות אחרות מגישים אישורים רפואיים.


סטודנטים מספרים על המרכז:
  • "בשבילי המרכז לנגישות נותן מענה לכל הרבדים. צוות המרכז, מיכל ויעל, קשובות ונותנות מענה בהיבטים לימודיים, מקצועיים ואישיים. תמיד יודעות לתת את ההכוונה הנכונה והטיפ הנכון. בשבילן זה מעבר לעבודה ומרגישים את זה. בשבילי זו דרך חיים".
  • "פתיחת המרכז החדש מזמינה את הלומדים להיכנס ויוצרת אווירה חיובית ונעימה. אני מגיעה ללמוד בשקט וברוגע בכיתות הלימוד שמנותקות מכל מקום אחר רועש בקמפוס".

 


גב' יעל מזר-חאיק
מיקום: בניין 1, חדר 103
דוא"לyaelm@hit.ac.il
טלפון / פקס: 03-5026903

גב' מיכל זכריה
מיקום: בניין 1, חדר 104
דוא"ל: michalz@hit.ac.il
טלפון / פקס: 03-5026772