חדשות והודעות

תערוכת "מחסן הצעצועים"

ראיון עם גב' גלינה ארבלי, אוצרת התערוכה:
"התערוכה "מחסן צעצועים" הינה פרי שיתוף פעולה של מחלקת התרבות בעיריית חולון והמחלקה לעיצוב תעשייתי ב HIT מכון טכנולוגי חולון. התערוכה מקבצת צעצועים שעוצבו על-ידי סטודנטים במסגרת קורסים שונים בשלוש שנים האחרונות חלקם עסקו בעיצוב צעצועים וחלקם עסקו בנושאים רחבים יותר ואל הצעצועים הגיעו תוך כדי תהליך הפיתוח של נושאי הקורס.
 
גלינה ארבלי

בתערוכה מוצגים צעצועים של דור שחווה משחקים בחוץ עד השקיעה ושמע את אמא קוראת לו מהחלון לעלות הביתה לארוחת הערב. מדובר בדור שלא רוצה לשכוח את החוויות ואת הצעצועים הקשורים בהן. ובאופן מסוים גם רוצה להעביר הלאה את אותן חוויות שהולכות ונעלמות, ואולי להסב את תשומת ליבנו כהורים לעתיד לאושר, להרפתקה ולשמחה שצעצועים יכולים לעורר בנו, מבוגרים וילדים כאחד."
 
מה החשיבה שעומדת מאחורי התערוכה?
"התערוכה מציגה צעצועים שעוצבו מנקודות מבט שונות ועבור טווח גילים רחב, החל בפעוטות וכלה במבוגרים, שכן בעידן של המאה ה-20 ובפתחה של המאה ה-21 הצעצועים יצאו מרשותם של הילדים, וקהל היעד שלהם הוא הרחב ביותר מאז הומצא הצעצוע הראשון.

דרך הצגה מגוונת זו של צעצועים התערוכה מעלה מחשבות ושאלות בנוגע לתפקידו של הצעצוע עבור האדם בשלבים שונים של התפתחותו; בוחנת את החומרים מהם צעצועים מיוצרים ואלו תחושות הם מעלים בנו הצרכנים העתידיים שלהם. בודקת את השפעת ייצור המוני למול ייצור בסדרות קטנות של הצעצועים, על העלויות, על אופיו של הצעצוע ועל אופי ההתקשרות הרגשית של המשתמש לצעצוע. מציגה איך טכנולוגיות עיבוד עכשוויות משתלבות בעולם עיצוב הצעצועים ומשפיעות על האסתטיקה שלהם."
 
ספרי לי על התהליך שעוברים הסטודנטים עד להפקת התוצרים?
"במסגרת הלימודים ניתן תרגיל בנושא כזה או אחר הקשור לעיתים לצעצועים ישירות, לדוגמא: לעצב צעצוע מעץ. ולעיתים בעל הקשר רחב יותר, לדוגמה לעצב חפץ שמגיב לתרבות הישראלית ומשקף את אופייה.
הסטודנטים יוצאים למסע למידה של הנושא ומתוכו מחלצים תובנות שבמסגרתן מעניין אותם ליצור תגובה המתייחסת לצעצועים, לעיתים תוך התייחסות לקהל יעד ספציפי ולעיתים תוך התייחסות להלך רוח תרבותי חברתי עכשווי.

תובנות אלו מגדירות להם קו פיתוח צורני שאליו הם צריכים להתייחס במהלך הפיתוח של הצעצוע הן מבחינת קהל היעד, חומרים, טכנולוגיות, צורה, צבע ומרקם. בסופו של תהליך זה נבחר הצעצוע שעונה בצורה הטובה ביותר מבחינת עיצובו על קוי המתאר שהסטודנט הציב לעצמו בתחילת התהליך. חלקם מייצרים מודלים של הרעיונות שלהם וחלקם מייצרים את הצעצוע עצמו. הדבר תלוי בטכנולוגיות ובחומרים הזמינים לסטודנט בעת ה"ייצור" של הצעצוע."

ספרי לי על תוצרים שמוצגים בתערוכה ועל תהליך הכנתם?מחסן הצעצועים
"דובי כרית בעיצובו של איתם גוטמן עוצב מתוך ההבחנה שילדים נוטים להתכרבל ולהתחבק עם הכרית שלהם מצד אחד ומצד שני כמעט לכל ילד יש בובת מעבר המשמשת אותו כאשר הוא הולך לישון. איתם בחר לחבר בין השניים ולעצב דובי כרית שישמש כבובת מעבר לזמן השינה. בתהליך העיצוב היה עליו לבחון איך שומרים על הפונקציה של הכרית ככרית ואיך משלבים לתוכה אפיון דמות של דובי. כלומר, מה המינימום שהופך זיהוי של כרית לבובת דובי? במפגש של הכרית דובי עם הילדים בעת תהליך הפיתוח נוצר חיבור בין הילד לבין הכרית שזוהתה מיד כדובי ופעולת החיבוק של הילד רק חיזקה את הזיהוי שלה כבובת דובי.

עובדה מעניינת בעיצוב צעצועים היא החיבור שנוצר בין המשתמש לבין החפץ, במקרה זה הילד סרב להיפרד מהכרית דובי ולא עזרו עסקאות והסברים לסיבה מדוע על הדובי לחזור אל המעצב. סיטואציה מעין זו, מעידה על הפוטנציאל הגלום בהצעה זו ועל האפשרויות לפיתוחה כמוצר שיכול לעמוד על מדף למכירה.

תבניות בצורות של חלקי גוף של רובוט ליצירת בובות רובוטים בעיצובה של ליאור חרמוני עוצבו במסגרת פרוייקט גמר שלה בו היא חקרה את עיסת הנייר כחומר גלם מקיים - ממוחזר וניתן למחזור אשר מזוהה עם עולם מלאכת היד. ליאור חיברה את עיסת הנייר לעולם הצעצועים והמשחקים על-מנת ליצור משחק בעל חופש יצירתי רב, המעניק לילד אפשרות להמציא את הרובוט פרי דמיונו. כמו גם, דרך תהליך העבודה עם התבניות ועיסת הנייר ליצירת בובות הרובוט, הילד עובר תהליך הממחיש איך חומר גלם הופך למוצר ובאופן זה המוצר טומן בחובו ערכים חינוכיים להבנת מעגל החיים של מוצרים המקיפים אותו. ואולי הילד גם נקשר אל הבובות ומעריך אותן באופן אחר מצעצועים המגיעים אליו מן המוכן שכן הוא היוצר שלהן? על השערה זו רק ילד יוכל לענות לנו."
 
התערוכה הוצגה בגלריית המשכן בית מאירוב בחולון בחודש דצמבר 2012. אוצרת התערוכה: גלינה ארבלי-מרצה. ע.אוצרת: ורד גולדשמיט, סטודנטית. HIT מכון טכנולוגי חולון.
 

 
 

מחסן צעצועים - לו"ז השקת קטלוג