חדשות והודעות

כנס בינלאומי מקוון משותף ל-HIT ולאוניברסיטה של סמרקנד

 
''ביטחון תזונתי: אתגרים לאומיים וגלובליים"
 

לאור ההחלטה שהתקבלה בממשלת אוזבקיסטן על השקעת משאבים בדיגיטציה של החקלאות, יתקיים בתאריכים 16-17.10.20 כנס מקוון מיוחד משותף ל HIT ולאוניברסיטה של סמרקנד. למוסדות יש תוכניות לימוד משותפות במתמטיקה וניהול טכנולוגיה ושיתופי פעולה מתחום ה STEM.
 

 

זהו הכנס החמישי במספר המשותף לשני המוסדות, אך הראשון העוסק כולו בתחום טכנולוגיות בחקלאות.


הכנס נועד לעזור וליצר צעדים לאומיים ובינלאומיים להבטחת הביטחון התזונתי במהלך מגיפתהקורונה; מיסוד שיתופי פעולה ויישום מחקרים בסיסיים בנושא ביטחון תזונתי, לרבות הביטחון התזונתי באוזבקיסטן. ניתוח המצב הנוכחי של גידול, אחסון, עיבוד ושמירת הערכים התזונתיים של מוצרים חקלאיים, שיקום המסורות הלאומיות בתחום זה והעשרתן בהישגים מדעיים מודרניים בתחום התזונה לצורך יישום תזונה בטוחה; יישום בעיות ומתן פתרונות מודרניים של תעשיית הביוטכנולוגיה בהבטחת ביטחון תזונתי ; פיתוח טכנולוגיות של גידול ועיבוד והגנה מפני מזיקים; הפחתת שינויי אקלים וחיזוק הביטחון התזונתי באמצעות שימוש במשאבי הטבע כדי להבטיח פיתוח כלכלי בר קיימא באזורים צחיחים; יצירת ספרי לימוד, מדריכי הוראה ומתודולוגיה ועוד.

 

בעבור המכון מדובר בתחום אשר התפתח מאוד בשנה האחרונה. כאשר משאבים רבים הושקעו במחקר ותשתיות חדשניות. כך לדוגמה, דוקטור אייל בריל, מהפקולטה לניהול טכנולוגיה, יחד עם עמיתים ממכון וולקני, זכה במימון של 1.2 מיליון שקלים ממשרדהמדע לביצוע מחקר בנושא: "שימוש בנתוני העתק (Big data) לצורך ביצוע אופטימיזציה בזמן אמת של פונקציות גידול". כלומר, מערכת היודעת להתאים לכל גידול את כמות המים הנדרשת לו לצמיחה אופטימלית תוך כדי התחשבות בתנאי הסביבה עונות השנה קצב הצמיחה בפועל ועוד.

 

בנוסף, בספטמבר האחרון נחנכה במכון בשיתוף שח"מ מקורות, חברת Topco וחברת General מהנדסיםמעבדת אוטומציה ובקרה, ראשונה מסוגה, אשר תפעל לחיזוי תקלות במשק המים. המעבדה כוללת ציוד מתקדם ו'מחשבי על', שנועדו לנתח נתוני עתק בזמן אמת, חיזוי התקלות באמצעותה יוכל להביא לחיסכון של מיליוני שקלים למשק המים.

 
 

המומחים אשר ישתתפו מטעם המכון בכנס:

ד"ר אייל בריל, ראש התוכנית לתואר ראשון בפקולטה לניהול טכנולוגיה HIT, אשר בהמשך למחקרו הרצה על: "שילוב נתוני העתק בחקלאות מדייקת" 
ד"ר יוסף טנאי, מרצה בכיר בפקולטה לניהול טכנולוגיה, הרצה על: "שימוש יעיל במים בגידול פלפלים בחממות באזורים צחיחים"
מארק ישראל ,אחראי פרויקטים אקדמיה תעשייה HIT וראש מעבדת GIS, הרצה על: יישומי GIS ניתוח ושימוש מידע מבוסס מיקום
בועז קיפר CTO שח"מ – השותפים למעבדת אוטומציה ובקרה בתחום ערים חכמות ב- HIT, הרצה על: "טכנולוגיות מים חדשניות"
מר ארז פייט מחברת אגרינוז בע"מ, הציג דוגמאות מפעילות החברה בתחום טיוב הקרקע ומעקב באמצעים טכנולוגיים מתקדמים אחר גידול הצמחים והמחזור הפיזיולוגי שלהם.

 

במעמד הפתיחה השתתפו: מושל סמרקנד - מר ארקיניון טורדימוב, רקטור האוניברסיטה של סמרקנד- פרופ' רוסטאם חלמורדוב, שגרירת ישראל באוזבקיסטן - גב' זהבית בן הלל, מתאם פעולות האו"ם במרכז אסיה -מר וירל גוטסו, נשיא HIT - פרופ' אדוארד יעקובוב וראש התוכנית של המרכז הבינלאומי באוזבקיסטן למחקר במרכז אסיה והקווקז - ד"ר עזיז קרימוב.

 

השתתפות המכון בכנס מבססת את מעמדו האקדמי והטכנולוגי בתחום טכנולוגיות חקלאיות ומחזקת את שיתופי הפעולה הבינלאומיים עם מדינות ומוסדות מאזור יורו-אסיה.

 

נשיא המכון פרופ' אדוארד יעקובוב: " נושא הביטחון התזונתי הוא בעל חשיבות כבירה לכל מדינה ובמיוחד לאילו בעלות שיעור צמיחת אוכלוסייה גבוה. מדובר בנושא רב תחומי הכולל בתוכו : ניהול מים, טכנולוגיות חקלאיות ועוד המשקף את היכולות הגבוהות שהמכון מציע . הנושא דורש גם ידע מעמיק בתחומי GIS שאף בהן למכון יש יכולות מוכחותב מערכות השקיה מורכבות, ניהול משאבים ועוד. כולי תקווה להרחיב את שיתופי הפעולה עם הפקולטה החדשה לטכנולוגיות חקלאיות הממוקמת בסמרקנד.

 

מספר מסקנות מעשיות שהועלו בסיום הכנס:
  • הכנת תוכנית פעולה על ידי ד"ר איל בריל וד"ר יוסף טנאי יחד עם עמיתים ממכון וולקני והאוניברסיטה של סמרקנד על מנתלקדם את פרויקט אחסון נתונים מבוסס על הדמייה לוויינית, אשר ישפיע באורח חיובי על ייעול מקורות החשמל, המים והמשאבים הכספיים; 
  • פיתוח פרוייקטים סטודנטיאליים בהתאם לצורכי הטכנולגיות החקלאיות באוזבקיסטן עם משתתפים עתידיים של התוכנית המשותפת שלHIT והאוניברסיטה של סמרקנד ובשיתוף שח"מ מקורות וחברת אגרינוז וכן חברות רלוונטיות נוספות המשתפות פעולה עם HIT.
  • פיתוח קורסים מלאים או מקוצרים מבוססים על הצרכים האקדמיים של האוניברסיטה של סמרקנד.
  • לבחון היתכנות של ארגון קורס קצר על GIS ברמה ממשלתית ואוניברסיטאית על מנת לסייע לאוזבקיסטן לפתח את תחום המיפוי הדיגיטלי. 


פורסם: 15.10.20

עודכן: 18.10.20