חדשות והודעות

קורונה - אתגרים והזדמנויות בהשכלה הגבוהה - כנס מקוון ב-HIT

 

לאחרונה התקיים במכון כנס מקוון שעסק באתגרים ובהזדמנויות שמציבה תקופת הקורונה בפני ההשכלה הגבוהה. בכנס, אשר נערך ביוזמת רשות המחקר, החדשנות והבינלאומיות סקרו פרופ' גילה קורץ דקאן הפקולטה לטכנולוגיות למידה וד"ר רפאל ברכאן, ראש הרשות למחקר, חדשנות ובינלאומיות את האתגרים הניצבים בפני ההשכלה הגבוהה ואת הדרכים בהן ניתן ליצור הזדמנויות חדשות בחינוך הגבוה.

 

נשיא המכון, פרופ' אדוארד יעקובוב, בירך את המשתתפים ואמר כי מגפת הקורונה מציבה אתגרים חדשים בפני מערכת ההשכלה הגבוהה בתחומי הלמידה והמחקר גם יחד ומצריכה פתרונות יצירתיים דוגמת פיתוח קורסים היברידיים, אשר בהם הן הסטודנטים והן המרצים נדרשים להתאים את עצמם למצב החדש שנוצר. "החשיבה המחודשת הזו דורשת מאיתנו להבין טוב יותר מה תפקידה האמיתי של האקדמיה לאור המציאות החדשה" אמר פרופ' יעקובוב. "אנו נדרשים לעבור מחשיבה מחוץ לקופסה לחשיבה ללא קופסה".

 

פרופ' גילה קורץ אמרה, כי המציאות החדשה נחתה עלינו במפתיע ומרגע אחד למשנהו היה צורך להעביר למעלה מ-1000 קורסים ללימוד מרחוק. "זה הצריך חשיבה אחרת וגיבוש קבוצה אשר תעשה זאת. ואני גאה לומר שהמכון התארגן בצורה מהירה ויעילה שלא פגעה המהלך הלימודים.

 

"אחת התובנות שעלתה מהמעבר ללימוד מרחוק היא שלימוד יכול להיות דבר גמיש. אספקט נוסף שהצריך חשיבה הוא שיש צורך לעבור מתוכן סטטי לתוכן בתנועה, באמצעות סרטי וידאו. לא מדובר בחיקוי של ההרצאה הפרונטלית אלא ביכולת להגיש את החומר בצורה מיטבית בצורה מקוונת.

 

הסביבה הדיגיטלית מזמנת אינספור אתגרים" אומרת פרופ' קורץ, "קשה מאוד לשבת בריכוז במשך 4-5 שעות מול מסך. צריכה להיות תחושת נוחיות מסוימת בזמן הלמידה ואי אפשר להתעלם מהאספקט של חדירה לפרטיות כמו צילום של סביבת הלומד במהלך שיעור זום, הסביבה הפרטית, לעתים עם חלק מבני הבית- זה שונה מאוד מלימוד בכיתה. השיעור הוירטואלי דורש מהמרצה לגרום לסטודנט להיות קשוב ומעורב בשיעור גם אם הוא נמצא מול המסך.

 

גם עבור המרצה חל שינוי משמעותי בשל העובדה שהוא אינו עומד עוד מול הכיתה על במה ומרצה את משנתו, אלא הוא דמות על המסך מול הסטודנט אשר לעתים אף לא פותח את המצלמה האישית שלו, כלומר המרצה ניצב מול תמונה בלבד".

 

פרופ' קורץ סבורה אף היא שהמודל ההיברידי הוא זה אשר עונה על צורך השעה, שכן הא משתמש בסוגים שונים של תוכן: לימוד סינכרוני המתבצע מול המסך בשיעור מובנה ולימוד א-סינכרוני המאפשר חזרה לשיעור גם במועד אחר. לילך גל ורותם ישראל, מרצות בפקולטה לטכנולוגיות למידה ערכו מחקר בנושא ובו מצאו כי לסטודנטים יש יכולת לבחור מתי ללמוד והעובדה שהם יכולים ללמוד בשעה אחרת אינו גורע מאיכות הלמידה.

 

במסגרת השינויים הנדרשים בצורת הלימוד פותח בטל"מ אתר המאפשר למרצים לשתף שיטות לימוד חדשות שפיתחו ברוח התקופה אשר מקלים על העברת החומרים באופן מקוון.

 

ד"ר רפאל ברכאן הציג למשתתפים יוזמות חדשות שפותחו בפקולטה לעיצוב לנוכח אתגרי הקורונה, כמו עיצוב מכשירי הנשמה ביוזמת דקאן הפקולטה פרופ' דודי ראב"ד, או פיתוחים של סטודנטים לעיצוב של אביזרים אשר נועדו להקל על ההתנהלות היומיומית בתקופה המאתגרת הזו.

 

עוד סיפר ד"ר ברכאן בהרחבה על תוכנית הלימודים החדשה והייחודית לתואר ראשון "טכנולוגיות דיגיטליות ברפואה" אשר עתידה להכשיר דור של אנשי מקצוע בתחום חדש, שערכו ונחיצותו הודגשו היטב בחודשים האחרונים.

 

 

פורסם: 20/07/2020