חדשות והודעות

מסע לילי לציון מסעם של יהודי אתיופיה לארץ ישראל


בסמוך ליום ירושלים היום בו גם נקבע יום האזכרה הממלכתי ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, יצאה משלחת מטעם המכון לציין את זכר נספי סודן במסע לילי, שבו השתתפו סטודנטים וחברי סגל מ- 14 מוסדות אקדמיים. במשלחת של המכון, בהובלת מנהלת המרכז לקידום הסטודנט, מיכל זכריה, השתתפו הסטודנטים אילן טדלה, עומר עוזר ורביב בראל. 

 


המסע, ביוזמת המיזם החברתי "תרבות בטבע" ומכון מופ"ת, כלל הליכה ביער ממצפה הראל למסילת ציון ועצירה לשם שיתוף בסיפורי הגבורה של בנימין אקלום ויפית מלקו שעברו את המסע בילדותם. חלק מהמשתתפים במסע, עלו בעצמם מאתיופיה ושתפו זיכרונות ואנקדוטות מהמסע האישי שלהם והיקלטותם בישראל. בתום המסע נערך טקס זיכרון בהר הרצל.

 


ניכר היה כי המסע היה בעל השפעה עמוקה על הסטודנטים: עומר עוזר, סטודנט להנדסת תעשייה וניהול :" יצאתי למסע כיוון שהרגשתי שאני יודע מעט מאוד על הקהילה האתיופית שהיא חלק בלתי נפרד מהעם היהודי והפסיפס הישראלי....אני יכול להגיד שאחרי המסע למדתי והבנתי כל כך הרבה דברים שלא ידעתי לפני כן. הקהילה האתיופית הם האחים שלנו לכל דבר ועניין והיהדות והמסורת שלהם בין החזקות שיצא לי לפגוש!

 


רביב בראל, סטודנט להנדסת חשמל :"עד התיכון, היה ניתן למנות על יד אחת את כמות יוצאי אתיופיה שלמדו איתי. כשהגעתי ל-HiT, המצב השתנה ונחשפתי יותר ליוצאי אתיופיה, למנהגים ולמאכלים, יחד עם זאת, ידעתי שאני לא מכיר מספיק את סיפור העלייה שלהם, וכשהציעו לי לצאת למסע, הבנתי שזו הזדמנות בשבילי ללמוד דברים שלא הכרתי הסיפורים והעדויות ששמעתי בדרך גרמו לי להסתכל אחרת על ההיסטוריה שלנו, ושסיפור העלייה של יוצאי אתיופיה הוא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה שלנו כעם. אני שמח שלקחתי חלק במסע" 


אילן טדלה: "סיפור העלייה דרך סודן הוא דבר שאי אפשר להתעלם ממנו היה לי חשוב להבין מה עבר על אחיי כשהיו בדרך ולהתייחד עם זכרם".

 

 

 

מיכל זכריה, מנהלת המרכז לקידום הסטודנט: "הרגשנו במעט, דרך הרגליים ואחרי לילה ארוך ומרתק ללא שינה שבו צעדנו. מה עברו אחינו בני העדה בדרכם לארץ ישראל –לירוסלם. השילוב של צוות וסטודנטים בני העדה ושאינם בני העדה ברצון ואהבה להקשיב ולהכיר את סיפוריי העלייה שטרם נחשפו מספיק בשיח של החברה הישראלית, יצר חוויה עוצמתית." 

 


ד"ר יוליה עינב, דקנית הסטודנטים סיכמה " מכון מוביל כבר מעל לעשור את תכנית הליווי האישית לבני העדה האתיופית. לא בכדי אחוז בני העדה הלומדים אצלנו גבוה מאחוזם באוכלוסייה הכללית ועולה ברציפות כל שנה. כל כך מרגש לראות פעילויות חברתיות לזכר הנספים של מסע בני העדה האתיופית לארץ ישראל ובמיוחד כשהמשתתפים בפעילות באים מכל גווני הקשת של החברה הישראלית. אני מקווה שמארגני המסע יהפכו אותו למסורת ושבכל שנה המכון יוציא משלחת מגוונת שתוכל להעמיק את הידע שלה בהיסטוריה של בני העדה בצורה חווייתית ומגבשת. 

 

פורסם: 11/05/2021