חדשות והודעות

ניוטון, מדע, אמונה והמאה ה-21 - כנס בינלאומי ראשון ב- HIT

כנס ניוטון התקים ב HIT  בנוכחות אנשי אקדמיה ואורחים מהארץ ומחו"ל. הכנס, אשר נערך ביוזמתו של פרופ' אדיר פרידור, מתימטיקאי ופיזיקאי ויו"ר הועד המנהל של HIT אירח מעל 100 משתתפים אשר האזינו למבחר הרצאות אשר סקרו את פועלו המגוון של ניוטון.

 

ד"ר סטיבן סנובלן מהפקולטה להסטוריה של המדע והטכנולוגיה בקינגס קולג', הליפקס קנדה,


בין הנואמים המרכזיים של הכנס היה ד"ר סטיבן סנובלן מהפקולטה להסטוריה של המדע והטכנולוגיה בקינגס קולג', הליפקס קנדה, אשר הרצה על מדע ודת בהגותו של אייזיק ניוטון.


בכנס נשא דברים שר המדע והטכנולוגיה ונשיא אוניברסיטת בר אילן לשעבר פרופ' דניאל הרשקוביץ אשר הרצה על הנשוא : מדע ודת –היילכו השניים יחדיו?"

 

בתמונה מימין לשמאל: פרופ' שוייחט, פרופ' פרידור, פרופ' הרשקוביץ, פרופ' יעקובוב, מר גולדברג


פרופ' אדוארד יעקובוב, נשיא HIT אמר בדברי ברכתו  כי הוא חש גאווה גדולה לפתוח את הכנס ועל כך שהוא מתקיים במכון. פרופ' יעקובוב הודה לפרופ' פרידור, פרופ' אמריטוס אהרן פלד מהפקולטה להנדסה, לד"ר נאווה שקד ראש המחלקה ללימודים רב תחומיים ולפרופ' אמנון פרוכטמן, ראש המחלקה לפיסיקה בפקולטה למדעים על ארגון הכנס.

 

פרופ' אדוארד יעקובוב, נשיא HIT


"אנו שמחים לגלות את הרב תחומיות של ניוטון, כפי שבאה לידי ביטוי באספקטים הרבים שנדונו בכנס הזה ולכן החלטנו שהחל מהשנה הבאה נהפוך את הכנס לסדרה של כנסים אשר יתמקדו מדי שנה במדען דגול אחר. המכון, אשר חרת על דגלו את הרב- תחומיות כערך וכחזון שמח להיות אכסניה לכנסים מסוג זה".

 

פרופ' דניאל הרשקוביץ


פרופ' אדיר פרידור, אמר את מגוון תחומי הלימוד והחקר של ניוטון ואמר כי הכנס כוון לכתחילה לקהל משכיל ומתענין שאין לו מכנה משותף מקצועי. ניוטון, שהיה לדעת רבים גדול המדענים שקמו  לאנושות, עסק בנוסף לחקר המדעים גם בחקר השפה העברית, התנ"ך וכתבי הקודש. "הכנס מבקש לשפוך אור על האספקטים הללו, שהינם פחות מוכרים במורשתו של ניוטון וללמד כיצד הפיזיקה שלו נתפסת כיום אצל פיזיקאים ופילוסופים", ציין פרופ' פרידור.

 

פרופ' אדיר פרידור


ד"ר יוסף כליפה, סגן המדען הראשי בירך את באי הכנס וציין כי משרד המדען הראשי תומך במימון תארים מתקדמים ושיתוף פעולה עם האקדמיה באמצעות קרנות מחקר. פרופ' עזרא זאב, דקאן הפקולטה למדעים אמר בדברי ברכתו כי הכנס הזה אינו עוד כנס רגיל של הפקולטה למדעים אלא משב רוח מרענן.


דפים בכתב ידו של אייזיק ניוטון, אשר רובם נתגלו לאחר מותו על ידי קרובי משפחה,  פותחים צוהר לחלקים ידועים ופחות ידועים של מפעל חייו והגותו של המדען המפורסם.

 

ד"ר סטיבן סנובלן מהפקולטה להסטוריה של המדע והטכנולוגיה בקינגס קולג', הליפקס קנדה,


בנוסף לתרומתו המשמעותית, החשובה והמרכזית לתחומי המכניקה, האופטיקה והחשבון הדיפירנציאלי והאינטגרלי, חקר ניוטון באופן מעמיק את ההסטוריה של הממלכות הקדומות, ואת שפתם הסימבולית של נביאי התנ"ך, את התהליכים והמרכיבים של תגובות כימיות, את היחסים שבין מידות אורך קדומות, את התאריך המשוער של יום הדין ואת תפקיד העם היהודי בהיסטוריה של העולם. בהיותו נוצרי אדוק ביותר, התייחס ניוטון אל הטבע וההיסטוריה כאל ישות  שלמה אחת, נשלטת על ידי תוכנית אלוהית שאינה גלויה לבני האדם.

 

פרופ' עזרא זאב, דקאן הפקולטה למדעים

 

הוא האמין שסודות מסוימים על ידי התוכנית האלוהית הוצפנו בתוך תיאור מידות בית המקדש, ואת מחקרו זה תיעד במאות דפים כתובים, כמו גם את חקר המידות הקדומות של המשכן ובית המקדש העתידי כפי שהופיע בנבואתו של יחזקאל הנביא.

 


במחקר הזה הסתמך ניוטון על הידע המעמיק שלו בברית החדשה והישנה, במשנה, בתלמוד, בכתבי הרמב"ם והרמב"ן כמו גם בכתביהם של מלומדים, הסטוריונים ותיאולוגים מתקופות שונות. ניוטון אף קרא וכתב בעברית באופן שוטף.


 

הרצאות וראיונות מתוך הכנס
 

 

צילום: סרט למזכרת

פורסם: 8.11.18