חדשות ואירועים

קבוצת מחקר חדשה של "תחליפי דלק לתחבורה" פועלת להקטנת התלות העולמית בנפט

מלכודת מימן מולקולרית"בשל קשיים כלכליים אירן הפסיקה את תמיכתה בארגוני הטרור", "הקרחונים בארקטיקה גדלים ואוכלוסיית דובי הקוטב משתקמת",

כותרות אלו מעולם לא פורסמו עד היום בעיתונות, אך חברי קבוצת המחקר של "תחליפי דלק לתחבורה" בH.I.T מכון טכנולוגי חולון, פועלים ליצירת מציאות בה כותרות אלו יהיו המציאות העתידית.

קבוצת מחקר חדשה במכון שמה לה למטרה לסייע במאמץ העולמי להקטנת התלות העולמית בנפט, גם משיקולים פוליטיים רחבים וגם כדי להוריד את ערכו האסטרטגי ואת מחירו של נפט בעולם.
מבדיקה של שימושי הנפט בעולם נמצא כי התלות הגדולה ביותר בנפט היא בתחבורה : 92% מהאנרגיה שמשמשת לתחבורה מקורה בשריפת נפט ותוצריו. קבוצת המחקר ב H.I.T בחרה לסייע במאמץ העולמי ע"י מחקר ופיתוח של אמצעים שיוכלו לשמש כתחליפים לנפט בתחבורה.

ד"ר אלעד שגב, העומד בראש קבוצת המחקר: "נושא תחליפי הנפט בעולם אינו משתייך לשום דיסציפלינה מדעית מסורתית, ולכן גם כאן קבוצת המחקר החדשה שהוקמה משלבת מדענים מתחומי דעת רבים ובינהם: כימיה, פיסיקה, מתמטיקה, ואלקטרוניקה".

הנושא הראשון שנבחר להבחן על-ידי הקבוצה הוא האפשרות להפעיל רכבים על מימן. רכבים מסוג זה לא יזהמו את הסביבה שכן תוצרי שריפת המימן הם אך ורק אדי מים. עם זאת, הדרך עד שהתחבורה תעבור לשימוש במימן כמקור אנרגיה עיקרי עוד ארוכה. ישנם מספר קשיים עימם נתקלת התעשייה והבעיה החמורה ביותר שזיהו אנשי צוות הקבוצה הוא כי יש קושי אמתי באחסון מימן. הקושי באחסון המימן הוא בכך שהמימן נוטה לדלוף ממכלי לחץ פשוטים. כמו כן, למיכלי מימן יש נטייה להתפוצץ בתנאי חום/תאונה. הפתרון לשתי בעיות אלו הוא שמירה על המימן באריזות קטנות, כך שבכל אריזה בנפרד יש מעט מימן. כך הנטייה של המימן לדלוף ולהתפוצץ קטנה באופן משמעותי . מהו הגודל של אריזות קטנות אלו?  קבוצת המחקר מציעה לארוז את המימן בננו מכלים, מולקולות גדולות שיוכלו לספוח אליהם את המימן ולשחרר אותו בעת הצורך.

ד"ר אלעד שגב מציין כי קבוצת מחקר זו היא חלק מהמאמץ של H.I.T   מכון טכנולוגי חולון לתרום למחקר ולפיתוח נושאי תשתיות אנרגיה ומים במדינת ישראל. מאמץ זה כולל פתיחת תוכניות לימוד בנושא בשנה הבאה, וקבוצות מחקר נוספות.

בקבוצת המחקר לתחליפי אנרגיה חברים כיום מספר חוקרים, והקבוצה מזמינה כל מי שמעוניין לתרום לנושא, לרבות סטודנטים, לפנות לראש הקבוצה ולבחון דרכים לשיתוף פעולה.
חברי הקבוצה (לפי סדר א'ב')

דר' אלכס אקסלביץ ד''ר אלכס אקסלביץ', מהפקולטה להנדסה – מתמחה בהתקני מוליכים למחצה, אנרגיה חילופית, תאים פוטוולטאים, שיקוע שכבות דקות בטכנולוגיות שונות ויישום התקנים שונים משכבות דקות.
דר' <a class=staff_id157 href=ויקטור גוטליב" src="https://www.hit.ac.il/web/upload/gotlib.jpg" width=127 height=172> ד"ר ויקטור גוטליב, הפקולטה למדעים.בעל תואר שני במתמטיקה מאוניברסיטת לובאצ'קבסקי בעיר ניז'ני נובגורוד (רוסיה), ותואר שלישי במתמטיקה שימושית מאוניברסיטה במוסקבה . מעל 15 שנים עבד כמדען בכיר ומנהל פרויקטים במכון מחקר בעיר ניז'ני נובגורוד, שם עסק במודלים מתמטיים בתהליכי זיקק. במכון טכנולוגי חולון ובאוניברסיטת תל אביב עוסק במודלים מתמטיים במעבר חום, בהתפתחות סדקים במוצק. כ-6 שנים פעל כחבר וועדת העורכים של העיתון המדעי "Far East Journal of Dynamical Systems ". לד"ר גוטליב יש 74 פרסומים. וההתמחות שלו היא : בנייה וניתוח של מודלים מתמטיים.
דר' אלכסנדר לייטמן  , מהפקולטה למדעים - בעל תואר ראשון בכימיה בטכניון, תואר שני ותואר שלישי בכימיה פיסיקלית ומדעי פני שטח בטכניון. פוסט-דוקטורט ראשון בצרפת במעבדה לפוטו-פיסיקה מולקולרית באורסאי. פוסט-דוקטורט השני בממ''ג שורק במעבדה לחקר חומרים לסביבת חלל. 
ההתמחויות של ד"ר לייטמן הן: אנליזה של חומרים מתקדמים, מיקרוסקופיה אטומית של מבני ננו, תהליכים כימיים ואלקטרוניים על פני שטח של מוצקים.
דר' אלעד שגב ד"ר אלעד שגב, מהפקולטה למדעים,  ראש קבוצת המחקר לתחליפי אנרגיה לתחבורה. עוסק בפיתוח מודלים חישוביים למערכות מורכבות עם דגש על מערכות כימיות וביולוגיות החל מהרמה המולקולרית דרך הגנטיקה ותפקוד הרקמה על מנת לאפשר ניבוי תהליכים על בסיס שינויים במשתנים התחלתיים.