חדשות והודעות

נציגות של HIT באירועי 75 שנה לזכר יהודי ביטולה-מונסטיר במקדוניה

 

מנכ"ל המכון מר שמואל גולדברג ואחראית קשרי חוץ בלשכת נשיא המכון, גב' טוני לוי, ייצגו את המכון באירועי הזיכרון לציון 75 שנה להשמדת יהודי העיר ביטולה-מונסטיר במקדוניה, אשר התקיימו לאחרונה.

 


אירועי הזיכרון התקיימו ביוזמת שגריר ישראל במקדוניה, מר דן אוריין, דר' רחל דרומר לוי מאוניברסיטת בר אילן וכללו גם האקתון בנושא שיקום בית הקברות היהודי בביטולה והקמת פארק "חיים" סביבו. המכון הטכנולוגי נבחר לתמוך ולקחת חלק מרכזי בפרויקט חשוב זה על ידי סיוע בבניית מאגר הנתונים של שמות יהודי ביטולה שנספו בשואה. המאגר נבנה בסיוע יחידת המיחשוב של המכון בראשות מר גל שטיינהרט.

 


במהלך ההכנות לשיקום בית הקברות היהודי בביטולה, התגלו כ- 3500 מצבות כשעל יותר מ1000- מהן יש טקסטים מרשימים, רובם בעברית וארמית, חלקם גם בלדינו, המספרים את סיפור החיים של הקהילה היהודית שנכחדה בשואה. אחד מאירועי הזיכרון המרכזיים בעיר היה האקתון BITALON, בן 30 שעות, בנושא שיקום בית הקברות היהודי העתיק של העיר, בו השתתפו כ- 20 נציגים מאוניברסיטת בר אילן, מכללת עזריאלי ונציגים ממקדוניה ,שהוזמנו על יד שגריר ישראל במקדוניה, מר. דן אוריין, להיות מנטורים – מדריכים. את המכון ייצגה בהאקתון הגב' טוני לוי –אחראית קשרי חוץ ותומכת מחקר ופיתוח בלשכת הנשיא.

 


יחד עם יחידת המחשב של המכון תמכנו ביצירת סביבה ממוחשבת-תשתית הנדרשת להצלחת העבודה של משתתפי ההאקטון, כגון :תכנות איחסון המידע, תכנות רישום המשתתפים ותמיכה בארגון. סיוע טכנולוגי זה קידם את מטרת הפרויקט והשתתפותנו בהאקטון  אשר נועד לספר את הסיפור הטרגי של קהילת יהודי מקדוניה על בסיס הקמת פארק החיים בבית הקברות שבביטולה ולהוציא לאור באמצעות כלים וטכנולוגיות חדשניות את הסיפור המדהים של  יהודי ביטולה-מונסטיר שנמחקה בשואה.

 


בתחרות השתתפו מעל 120 סטודנטים וצעירים מכול מקדוניה הם עבדו קשה כדי להצליח במשימה חשובה זו ופיתחו אפליקציות ופלטפורמות טכנולוגיות מאוד מגוונות על בסיס מעל 3000 מסמכים ,תמונות וכו'- דוקומנטים חשובים שארכיאולוגית משדה בוקר – אורית בוטניק וקולגות שלה ממקדוניה אספו , ואשר המכון אירגן  בעבורן מאגר נתונים שניתן לעבוד אתו.

 


הרעיונות היו יצירתיים מאוד וכללו:

  • סיור מודרך בבית הקברות וברובע היהודי, באפליקציה מבוססת מקום, המציפה סיפורים, תוכן תלת  ממדי והקלטות מחיי הקהילה היהודית
  • רשת חברתית מבוססת על ספרי מבקרים באתרי מורשת
  • מאגר מחקרי המצליב מידע ממוזיאון השואה בוושינגטון, יד ושם, יחד עם מאגרי המידע שהונגשו למפתחים
  • סיור מודרך המציע בצורה אינטראקטיבית של מציאות  רבודה של אתרים בעבר לעומת ההווה ועוד

 


באירוע ההייטק המיוחד זה, פותחו פרויקטים חשובים ומגוונים כמו : קבוצה שעבדה על בסיס ספרו של חיים רומנו , וזכתה בשלב הסופי שנערך באוניברסיטה "Sv. Sv. Kiril and Metodii" שבסקופיה; קבוצה אחרת בנתה Data Warehouse המקשר בין הנתונים שבבסיס הנתונים שבנינו בHIT, יד ושם ומוזיאון השואה בניו יורק – זאת פלטפורמה טכנולוגית מרשימה שתעזור לחוקרים בתחום היהדות לאסוף את המידע הרב שהתגלה ולהשתמש בו כבסיס נתונים חדש, אשר ישרת תחומי מחקר רבים . בשנה הקרובה מתוכננת חשיפה של השטח שעדיין לא נחשף, והצפי הוא כ 10,000  מצבות שכל אחת מהן היא היסטוריה של משפחה ,אירועים או סיפור חיים.

 


מר שמואל גולדברג, מנכ"ל HIT והגב' טוני לוי, אחראית קשרי חוץ ותומכת מחקר ופיתוח בלשכת הנשיא, התארחו בארוחת שבת הראשונה שהתקיימה במקום מזה 75 שנה בפגישה הציבור שר בעברית שירי שבת ושירי ארץ ישראל. את הקונצרט המרשים ליוותה מקהלת הילדים של המועצה האזורית דרום השרון עם הזמר טל סונדק.
נציגי המכון הטכנולוגי השתתפו גם במצעד החיים שנערך בביטולה לזכר הקורבנות. בו השתתפו גם משלחות רשמיות מישראל, מקדוניה, גרמניה, בולגריה, נוצרים, יהודים ומוסלמים, נציגי בתי ספר ואוניברסיטאות, מגן דוד אדום וצלב האדום, וניצולי שואה ממקדוניה. בסך הכל כ- 10,000 משתתפים.

 


"מצעד חיים" נוסף התקיים בעיר סקופיה בהשתתפות חברי פרלמנט אשר נכחו גם פתיחת מוזיאון השואה המרשים. מר שמואל גולדברג: "חשתי התרגשות רבה להשתתף במצעד החיים ולהיות חלק מפעולות השיקום של בית הקברות היהודי. אני חש גאווה גדולה להיות חלק מפרויקט חשוב זה הן ברמה האישית של שימור הזיכרון והמורשת היהודית של האנשים שמסרו נפשם על קידוש השם והן במשך הסיוע לקהילת ביטולה בהקמת מאגר הנתונים.ההשתתפות במצעד יחד עם אזרחים מקומיים נתנה לי את הכוח ואת הזכות להזכיר לכל העולם שלא נשכח את הזוועות שאירוע לפני 75 שנה".

 


גב' טוני לוי: " קשה לי לבטא במילים את ההתרגשות מפרויקט ה-BITALON  שלקחתי חלק בו. האקטון הראשון מסוגו שנועד לספר את סיפור יהודי ביטולה-מונסטיר על בסיס בית הקברות היהודי בשנת "מורשת התרבות" של האיחוד האירופי. זה צעד ראשון וחשוב  בחדשנות שצריך לקבל הערכה והמשך. בעל החזון היה שגריר ישראל במקדוניה, מר' דן אוריין, שהעז לחלום והצליח לבצע וזיכה את כולנו בהצלחה ואת כל העולם האקטונים בפריצת דרך לכיוונים חדשים. היה מרתק! במסגרת השתתפותי קיימתי כמה פגישות חשובות להמשך שיתופי פעולה בין המכון הטכנולוגי חולון לבין האוניברסיטאות בביטולה ובסקופיה.יזמתי הגשת פרויקטים משותפים במסגרת התוכנית האירופית הגדולה בעולם למחקר ופיתוח HORIZON 2020. ארגנתי את הבסיס לקידום הסכם בילטרלי על שיתופי פעולה בתחום מחקר ופיתוח בין מקדוניה וישראל דרך רשות החדשנות והמדען הראשי של ישראל. אני, ילידת סופיה, בולגריה, אסירת תודה על ההזדמנות שניתנה לי להיות אחת מהמדריכים במשימה לאומית חשובה זו ולסייע לספר את הסיפור של קהילה אחרת".


 

פרסומים נוספים בתקשורת

ביום אחד נעלמה קהילה: 75 שנה להשמדת יהודי מקדוניה - יצחק נוי
75 שנה לשילוח לטרבלינקה: צאצאי הקהילה המפוארת חוזרים לזירת הפשע
סגן שר הביטחון במקדוניה: מדהים לראות פועלו של הרבי בעולם
אלפים השתתפו בצעדה לזכר יהודי מקדוניה שנרצחו בשואה

להציל את הזיכרון

הנצחת קהילת מונאסטיר

מצעד הרעים גם בביטולה

BITALON - The Hackathon of Bitola Reviving the spirit of Monastir

 

פורסם: 25.3.18