חדשות והודעות

שת"פ חדש בין HIT לאקדמיית Khozerm-Mamun ואוניברסיטת Urgench באוזבקיסטן

נשיא HIT פרופ' אדוארד יעקובוב במפגש מקוון עם ראשי מוסדות אקדמיים נוספים באוזבקיסטן במטרה לקדם שיתופי פעולה עימם.

 


את המפגש פתחה שגרירת אוזבקיסטן בישראל גב' פרוזה מחמודובה העושה בימים אלה בטשקנט, ואמרה :"לאזור הזה יש חשיבות מיוחדת מבחינה אנושית ומבחינה כלכלית עבור עמיתיי מישראל. ברצוני לעודד שיתופי פעולה בין המכון הטכנולוגי חולון לבין שני המוסדות האקדמיים האלה באוזבקיסטן בדומה לשיתוף הפעולה הקיים בין HIT לבין האוניברסיטאות בטשקנט וסמרקנד. למכון הטכנולוגי שיתופי פעולה קיימים ומוצלחים עימם ואשמח לראות את המדענים של Khozerm-Mamun Academy ואוניברסיטת Urgench מצטרפים אליהם.


פרופ' אדוארד יעקובוב נשיא HIT, הציג את עמיתיו למפגש : פרופ' דוד שויחט- סגן הנשיא לעניינים אקדמיים, ד"ר מיכאל קרויטר- ראש התכנית למתמטיקה שימושית ואשת הקשר למדינות אירו-אסיה, טוני לוי.


פרופ' יעקובוב סקר בפני המשתתפים את הפעילות האקדמית והמחקרית המתבצעת במכון הטכנולוגי וכיצד הוא רואה את שיתוף הפעולה החדש.
עוד אמר נשיא HIT: "מחוז Khorzem בצפון מערב אוזבקיסטן, הוא ערש הולדתן של תרבויות עתיקות. המדען היווני הרודוטוס קרא לחבל הארץ הזה "ארץ אלף המצודות". כבר במאה העשירית הפך המחוז הזה למרכז כלכלי , תרבותי ומדעי. המלומדים הדגולים אל-ח'ווארזמי (אשר מושג האלגוריתם קרוי על שמו ) אל-בירוני ואבן סינא- כולם התגוררו ופעלו באזור הזה. אישית, נולדתי, גדלתי והפכתי להיות מדען באוזבקיסטן והיום אני מתרגש במיוחד לראות סטודנטים שלי לשעבר נוכחים איתנו כאן בפגישה זו" אמר פרופ' יעקובוב.


פרופ' איקרם עבדולאייב, ראש אקדמיית Khozerm-Mamun, סקר את תולדות האקדמיה שלו אשר הייתה הראשונה באסיה ונוסדה לפני למעלה מ 1000 שנה. "לפני כ-20 שנה, בהחלטה ממשלת אוזבקיסטן, האקדמיה הזו חידשה את פעילותה וכיום המדענים בוגרי האקדמיה עוסקים במחקר יישומי החשוב כל כך לאזור הזה" אמר פרופ' עבדולאייב. "לאקדמייה תפקידים חשובים. אנו נקראים עתה פתוח שוב את דפי ההיסטוריה של האיזור אשר נותרו סגורים, בעזרת חפירות ארכיאולוגיות, אולם לא פחות חושב מכך שמדעני האקדמיה יקחו חלק בפתרון בעיות בוערות של האזור כגון נושא מי תהום וקרקעות, טיפול בטרמיטים ופיתוח החקלאות במדבר. אני סמוך ובטוח ששיתוף הפעולה עם מדענים ישראליים מ HIT יהיה מאוד פורה בנושאים האלה.


רקטור אוניברסיטת Urgench, פרופ' בקרום עבדולאייב, הציג אף הוא, את עמיתיו וסקר את תולדות האוניברסיטה שלו אשר נוסדה בשנת 1992 . לדבריו, מדובר באחד המוסדות הגדולים והמפורסמים ביותר, עם 14,000 סטודנטים ו-700 אנשי סגל, ועם 43 תוכניות לימוד לתואר ראשון ו-13 תוכניות לתואר שני בפקולטות השונות: מדעי החיים, פיזיקה ומתימטיקה, בלשנות, פדגוגיה, היסטוריה, תיירות, כלכלה ועוד.


"יש לנו ניסיון רב בעבודה עם ארגונים בינלאומיים מרחבי תבל כולל משרד החוץ הישראלי באמצעות הסוכנות הישראלית לפיתוח ושת"פ בינלאומי. אני משוכנע שיש כאן הזדמנויות רבות לשיתוף פעולה פורה בינינו לבין HIT, סיכם פרופ' עבדולאייב. 


לסיכום המפגש אמר פרופ' אדוארד יעקובוב כי זוהי תחילתה של תוכנית שיתופי פעולה רצינית וכי בקרוב יתקיימו מפגשים נוספים על מנת לדון בפרטים של המיזמים המשותפים.


פורסם: 24.12.2020