חדשות והודעות

לחץ גדול- תמיר שפר

 
תערוכת "לחץ גדול" של ראש המחלקה לתקשורת חזותית, מר תמיר שפר, במוזיאון ינקו-דאדא בעין הוד, הציגה סדרת ציורים גדולי ממדים ועבודות וידאו שנעשו בתקופה האחרונה.
 

לעבודות של תמיר שפר יש נוכחות פיזית שאוחזת בך ואינה מניחה לך לחמוק: הן מונומנטליות, הצבעוניות שלהן אקספרסיבית ובוטה, והן מקרינות זיכרון תרבותי הנושא עקבות של מהלך טקסי. מבטך נמשך תחילה אל הצורות, אל הצבעים העזים וקווי המתאר העבים של הדמויות המרכזיות בציור, שעה שהתודעה מקשרת את מראה העין לסוג של פרימיטיביזם מרובד. על אף שהדימוי האנתרופולוגי של עמודי הטוטם מזוהה כמראה המקום של הצורות בציור, נערמו על דימוי זה במשך השנים שכבות של ידע היסטורי ופרשנויות, שנלמדו מזיקתם של ציורי פיקאסו לפסלים ולחפצי פולחן אפריקניים, מההשפעות שספגו פסליו של הנרי מור מהאמנות המקסיקנית או מאמנות הרחוב של קית' הרינג. הציור של שפר הוא ציור "פרימיטיבי" כפי שהתרבות כיום מבקשת לראות את הפרימיטיבי, כלומר כציטוט של ציור או חפץ פרימיטיבי. וכזה הוא גם המהלך הטקסי המוסב על ידי תמיר מטקס פולחני מסורתי, שתכליתו שימור הזהות ותחושת השייכות, לריטואל אובססיבי-כפייתי המנסח בסיס לעמדה תרבותית. הטוטם שמייצג אצל פרויד את האני האחר, את האב המצווה על האיסור, הופך בציור של תמיר לדמות המבקשת תשובות.

 
תמיר שפר - שוחה לבד

הציור של תמיר אינו מציג תשובות. הוא מציע פעולה בתוך מישור התמונה, ותנועה מתוכו אל הממשות כבחירה בדרך אפשרית. מבט משתהה בציור יגלה שקווי המתאר של הדמות המרכזית חורגים לעתים ממסגרת התמונה. הדמות לכודה בתוך העולם המיוצג, אבל גם גולשת אל העולם הממשי, וכמוה גם הדמויות האחרות המהדהדות ומשכפלות אותה ויוצרות תחושה של מהלך פרפורמטיבי המחולל תנועה בציור.

 
הציור מלא בניגודים: מה שנראה במבט ראשון כהצהרה של אמנות פולקלוריסטית, כתוצר של קו ייצור, מתגלה כאלמנט מדיטטיבי; שינויים של קנה מידה חושפים פערים בין "הרושם הגדול" לבין הפרטים המרכיבים אותו; אווירה של קרנבל נחשפת כסצנה מאיימת; סמלים תרבותיים מקובלים, כמו סמיילי למשל, מקבלים משמעות דו-אלית; על אף ההשטחה של הדמויות האיקוניות וההימנעות מכל סממן של ייצוג ראליסטי באמצעות קווי מתאר עזים ומשטחי צבע שטוחים ואחידים, נחשף ארגון היררכי המייצר תנועה של התרחשות במישור התמונה. תנועה זו הגולשת לפעמים החוצה, נבלמת במקרים שבהם הציור הופך לאובייקט תלת-ממדי באמצעות טיפול במסגרת. כך הציור הופך למוצר המנותק מסביבתו.
 

שחיינית גדולה תמיר שפר- לרקוד עם שיניים תמיר שפר- האם זו אהבה
תמיר שפר- שחיינית גדולה תמיר שפר- לרקוד עם שיניים תמיר שפר- האם זו אהבה

 
אוצרת התערוכה: בתיה דונר

במקביל לתערוכתו של תמיר שפר הוצגו במוזיאון 3 עבודות קיר חדשות:
ולצ'ה ולצ'ב: Mind + Eyes = Mind - Eyes
יערה צח: Allow Me to Be Indifferent
עופר רותם: מרחק



נעילה: יוני 2013