חדשות והודעות

מי באמת היה ארכימדס?

מי באמת היה ארכימדס  ?

הוא חשב על המצאת החשבון הדיפרנציאלי והאינטגרלי עוד במאה ה-3 לפני הספירה, הוא הבין כבר בזמנו שצריך למצוא דרך להביע מספרים באופן יותר משוכלל מאשר לכתוב ספרות רומיות והשאלה כמה גרגרי חול דרושים כדי למלא את כל היקום העסיקה אותו מאוד.
 

כנס ארכימדס 2021

קרדיט צילום: אסקף
מימין לשמאל: מר שמואל גולדברג, פרופ' אדיר פרידור, פרופ' אדו פרלמן, פרופ' אדוארד יעקובוב, מר צבי טרופ

 

כנס מיוחד המתקיים במכון תחת הכותרת  "העולמות המגוונים של ארכימדס" מעלה על נס את גאוניותו של האיש ומציג בסדרת הרצאות כיצד עד היום משתמשים בעקרונות שניסח במאה השלישית לפני הספירה. 



הכנס שעוסק בהמצאות ופתרונות שפיתח ארכימדס ומתקיים ב-HIT מכון טכנולוגי חולון, הוא הכנס השלישי בסדרת הכנסים הבינלאומיים שמקיים המכון – סדרת המדענים הדגולים. "ארכימדס היה בעצם גדול המדענים שקמו לאנושות אי פעם", אומר פרופ'  אדיר פרידור, יו"ר הועד המנהל של HIT, הוגה ויוזם הכנס.


ארכימדס, המוכר לציבור הרחב בעיקר בזכות האימרה "אאוריקה" המיוחסת לו לאחר גילוי "חוק הציפה" שעל שמו, עסק וחקר תחומים רבים ומגוונים שלא אפיינו כלל את בני דורו וללא ספק הקדים את זמנו בתחומים רבים.


פרופ' פרידור אדיר

"ארכימדס הבין דברים אלפיים שנה לפני שהאנושות הגיעה אליהם באופן פורמלי" אומר פרופ' פרידור. "ההשתאות והצניעות הובילו אותו מהתחלה. זה, אגב אפיין את כל המדענים הדגולים. אחת ממטרות הכנס הזה בפרט, וסדרת ה"מדענים הדגולים" בכלל, היא להביא לידיעת הקהל הרחב מה עשו המדענים הדגולים , איך עשו זאת ולהשתדל להידמות להם. אם נגרום למדענים שלנו להיחשף לערכים המאוד מיוחדים של המדענים הדגולים, זו צריכה להפוך לדרך חיים " מסכם פרופ' פרידור.


תוכנית הכנס כוללת הרצאות העוסקות בעולמות המגוונים של ארכימדס וכוללת בין השאר את סיפור דרך החתחתים המאלפת של מגילות ארכימדס אשר מצאו את דרכן לתקופתנו; סקירה על ההסטוריה של שדה הקרב הימי מהמאה החמישית לפני הספירה ועד ימינו- בעקבות עיסוקו של ארכימדס בתוכניות הגנה על עירו נגד הצי הרומי; השימוש שנעשה עד היום ב"חוק הציפה" שניסח ארכימדס, כאשר מתכננים כלי שייט גם עצומים בגודלם ועל יישום רעיונות ותחומים מרכזיים במתמטיקה אף שלא היה בידו כתיב נוח לכתיבת מספרים.

 

הכנס נפתח עם דבריהם של פרופ' אדוארד יעקובוב נשיא HIT, ופרופ' אדו פרלמן סיו"ר המועצה להשכלה גבוהה.


את הכנס מלווה תערוכת חוצות הכוללת מספר מתקנים, המוצבים ברחבי הקמפוס ומדגימים כמה מתגליותיו של ארכימדס תוך אפשרות להתנסות  של קהל המבקרים.  

 

מתקן נפח ומסה

בתמונה :מתקן נפח ומסה
צילום: יח"צ

 

פורסם: 08/11/2021