חדשות והודעות

שינויים, פרגמטיות וחיבורים בין האקדמיה והתעשייה

 

 

כנס "אקדמיה חברה ותעשייה" התקיים ב-HIT לכבוד פרופ' יפה זילברשץ יו"ר הות"ת לרגל סיום תפקידה.

 

בכנס נכחה הנהלת המכון, חברי סגל ואורחים רבים והוא עסק בעיקר באופיו המיוחד של העידן החדש בהשכלה הגבוהה וקשריו עם העולמות הטכנולוגיים והדיגיטליים.

 

 

פרופ' זילברשץ, אורחת הכבוד של הטקס, נשאה דברים ואמרה בין היתר כי שינויים, פרגמטיות וחיבורים הם הדברים שצריכים לאפיין את האקדמיה בעידן החדש, אולם יחד עם זאת חשוב להמשיך ולשמור על המסורת של המחקר הבסיסי. פרופ' זילברשץ שיבחה את הפעילות הנעשית בHIT- בנושא הנגשת ההשכלה הגבוהה בכלל ולבני העדה האתיופית בפרט.

 

עוד אמרה פרופ' זילברשץ כי הדיגיטציה מאפשרת לכולם לעשות הכול גם כשהם נמצאים בריחוק פיזי מהקמפוס ועל אף העובדה שהידע הבסיסי נמצא במחקר הבסיסי, מותר לו לשנות צורה. "הפיזיות משנה את המשמעות שלה" אמרה וכשאנו מדברים על ה"קמפוס החדש" אנו מדברים על כך בדיוק.

 

לדבריה המכללות צריכות להוביל חשיבה חדשה עבור האוכולוסיה שאינה מגיעה לאקדמיה והגיע הזמן שההשכלה הגבוהה תפסיק להיות עיוורת לגבי 51% שאינם נמצאים בה. "צריכים לחשוב על אנשים וצריכים להגיע לפריצת דרך שתאפשר זאת" סיכמה.

 

פרופ' זילברשץ מכהנת בתפקיד יו"ר הות"ת מזה 6 שנים ובתקופת כהונתה חוותה ההשכלה הגבוהה הישגים רבים לרבות גידול תקציבי של 2.5 מיליארד ש"ח בתקציבה. כמו כן בקדנציה שלה קודמו תחומים חיוניים מבחיה לאומית כגון חיזוק מסלול ההייטק וקידום נשים בהייטק, חיזוק הבינלאומיות, המחקר ותשתיות המחקר, פותח מודל הקמפוס החדש הכולל חינוך והכשרה ליזמות ולחדשנות והוקמו מרכזי יזמות וחדשנות בדגש על התנסויות מעשיות, למידה משלבת יזמות ורפורמה בלימודי האנגלית.

 

בין המברכים הרבים אשר נכחו בכנס היה מר פנחס (פיני) כהן, יו"ר חבר הנאמנים של HIT,אשר ציין כי שמו של הכנס משקף את חזון המכון אשר חרת על דגלו את השילוש של אקדמיה, חברה ותעשייה - אחד הנושאים שפרופ' זילברשץ קידמה במשך שנות כהונתה.

 

 

פרופ' אדוארד יעקובוב, נשיא המכון, ציין כי פרופ' זילברשץ הובילה מהפכה בהשכלה הגבוהה. וכי מערכת היחסים החמה בין המכון לות"ת מעודדת את המכון להמשיך ולהיות מוביל דרך בין השאר גם בהנגשת ההשכלה הגבוהה לבני העדה האתיופית וגם בעידוד הכנסת החדשנות והיזמות אל תוך מערכת הלימודים.

 

פרופ' אדיר פרידור, יו"ר הועד המנהל ציין כי תפקיד האקדמיה הוא להנחיל ידע ולחנך למחשבה, ודימה זואת להובלת בני ישראל לכיוון הארץ המובטחת. הוא הודה לפרופ' זילברשץ במילים חמות: "תודה שעזרת לנו להעלות את התלמידים לפסגת הר נבו".

 

בכנס הרצו שלושה נציגים של כל אחד מקודקודי המשולש אקדמיה, חברה ותעשייה.

 

את האקדמיה ייצג פרופ' יוסף בן עזרא, דקאן הפקולטה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה, שטען כי לאקדמיה תפקיד חשוב וקריטי בתקופה המאתגרת הנוכחית: היא המנוע לחדשנות שיכול לשמש כקטלזיטור לפיתוח. פרופ' בן עזרא קרא לשינוי החשיבה ולהשקעה ממשלתית לאומית נרחבת בתשתיות אשר יאפשרו לסטודנטים להכיר ולהתמזג עם התעשייה כבר בשלב הלימודים. פרופ' זילברשץ התחברה לדיעה הזו והוסיפה בעניין זה כי לדעתה התשתיות הלאומיות צריכות להיות בתוך המוסדות האקדמיים כך שיאפשרו לתעשיה ולמוסדות להשכלה גבוהה להיפגש ולנהל דיאלוג מקצועי ופורה.

 

 

חנה רדו, יזמית עסקית וחברתית, יו"ר ומייסדת עסקים חברתיים בעיקר בפריפריה ומקדמת נוכחות נשית שיוויונית בצמתי השפעה בארץ ובעולם, סיפרה על האתגרים הקיימים ביצירת מקורות פרנסה ובשיפור חיי הקהילה בפריפריה דרך מיזמי שרות ומיזמים חברתיים, וציינה כי שיתופי פעולה עם האקדמיה הם דבר מבורך בהקשר הזה".

 

מייקל אייזנברג, מייסד ושותף בקרן "אלף" אמר כי מהלך חדש הולך ותופס מקום בעולם ההיי טק ודוחק הצידה את נושא חוות הדעת של עמיתים. "אנו נמצאים בעידן של פריצות דרך מחשביות מרחיקות לכת וככל שהאקדמיה תשלב בין מחקר לבין ערכיות זה ייטיב עמה. אייזנברג ציין כי פרופ' זילברשץ היא דוגמה לשילוב הערך של המחקר, התעשייה והצעדת מדינת ישראל קדימה.

 

בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האוירית שיגר ברכה בראיון מוקלט מראש ואמר כי התעשייה האוירית הנה הלקוח של האקדמיה בהיבט של המהנדסים וכי הציפייה היא לקבל אנשים בעלי ידע וגם ערך מוסף בדמות חשיבה יצירתית "חייבים לקחת את המהנדס העתידי ולתת לו את הכלים לעשות את האינטגרציה בין האקדמיה והתעשייה. המהנדס החדש צריך לדעת לעשות הכל ובצורה רב תחומית. כבר היום חלק מדרישות המערכת הן רב תחומיות והמכון הטכנולוגי בהחלט הולך עם המגמה הזו.

 

לסיום האירוע התקיים פאנל מומחים בהנחיית ד"ר נאווה שקד, ראש בית הספר ללימודים רב תחומיים במכון. בנושא "האקדמיה כשגרירת החדשנות והיזמות". בהשתתפות פרופ' גילה קורץ, דקאנית הפקולטה לטכנולוגיות למידה, פרופ' אהוד מניפז, דקאן ביה"ס לתעשייה וניהול במכללת שנקר, ד"ר רפאל ברכאן סגן נשיא לחדשנות יזמות ובינלאומיות, מר צחי דינר ראש המחלקה לתקשורת חזותית,ד"ר חן פרימן מהפקולטה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה וביה"ס ללימדים רב תחומיים.

 

את הטקס הנחה מר מוטי משען, ראש מערך הנשיא ויועץ בכיר.

 

 

>
 
כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה כנס אקדמיה חברה תעשייה
<

 

 

פורסם: 01/09/2021