חדשות והודעות

בינה מלאכותית בעיצוב ובמחשבים

 

שני כנסים בינלאומיים שעסקו במשמעויות השימוש בבינה מלאכותית (AI) בעיצוב ובמדעי המחשב התקיימו במכון.

 

 

לשימוש בפלטפורמה של בינה מלאכותית פוטנציאל עצום בתהליכי העיצוב, כך עולה מכנס בינ"ל שהתקיים בפקולטה לעיצוב.

 

הכנס DesAIgn, שהוקדש לעיסוק במשמעויות של שימוש בבינה מלאכותית בעיצוב, אורגן במשותף ע"י הפקולטה לעיצוב של HIT והפקולטה לעיצוב ע"ש סוטנר באוניברסיטת מערב בוהמיה שבצ'כיה והציגו בו דוברים מארה"ב, אוסטרליה, בריטניה, צרפת, הולנד, סרביה, יוון, פולין, צ'כיה וישראל.

הכנס נגע בסוגיות שונות הקשורות לחיבור בין עיצוב לבינה מלאכותית. החלק הראשון של הכנס הציע גישה ביקורתית לעיסוק בבינה מלאכותית בהקשר של עיצוב. בהרצאתו, פרופ' וולדן ג'ולר הציע גישה שונה, במקום התמקדות במשמעויות הנובעות מהשימושים באלגוריתמים כפי שנעשה על פי רוב בהתייחסויות לאינטליגנציה מלאכותית הוצעה להתייחס דווקא להיבטים החומריים והאנושיים הקשורים להפעלת מערכות AI בתהליכי העיצוב.

 

מהרצאות נוספות עלתה קריאה לבחינת המשמעויות האתיות של שימוש בלמידה עמוקה ומערכות נויירוניות. באלגוריתמים של בינה מלאכותית יתכנו הטיות שונות ולמעצבים חייבת להיות מודעות להטיות אלו ולאפשרויות השונות לפעולה בהקשר אליהם.

 

הרצאות מדיסציפלינות נוספות של העיצוב הדגימו את הפוטנציאל הקיים לפלטפורמות של AI להחלפת הגורם המעצב האנושי בתהליכי העיצוב במגוון פעולות. בהקשר זה נידונו בהרחבה גם היכולות של מערכות הבינה המלאכותית לייצר דימויים סינטטיים ועל משמעותם, אוטונומיות המכונה בהליך היצירה והמנגנונים הנותנים ליצירה משותפת של אדם מכונה משמעות חדשה. 

 

הכנס מטעם הפקולטה לעיצוב אורגן ע"י ד"ר יעל אילת ון אסן.

 

לצד המשבר הענק אשר יצרה מגפת הקורונה בתחום הבינה המלאכותית נוצרו הזדמנויות חדשות: הצרכים החדשים שיצרה המגפה גרמה לפיתוחים טכנולוגים חדשים בתחום, אימוץ והתאמת פתרונות טכנולוגים קיימים: כגון ניסיון בבניית יועצים רובוטים בשרות הרפואה"

 

זו הבשורה שעלתה מהכנס הבינלאומי הראשון לבינה מלאכותית בתעשיה ובאקדמיה AI2, אשר התקיים במחלקה למדעי המחשב בשיתוף עם חברת SwissCognitive משוויץ, והשתתפו בו 11 דוברים מ 6 מדינות.

 

בכנס ניתנו הרצאות מרתקות מחוקרים בעלי שם, ביניהם פרופ' שרית קראוס, אוניברסיטת בר אילן שדיברה על שיתוף פעולה בין בני אדם ורובוטים או סוכנים אוטומטים לצורך שיפור שביעות הרצון של האנשים.

 

ד"ר יניב אלטשולר מ MIT שדיבר על פיזיקה חברתית ובינה מלאכותית אוטומטית, דר' יוסי עדי מחטיבת המחקר של חברת פייסבוק שנתן הרצאה על גישה נטולת טקסט עבור מידול של שפה מדוברת. בנוסף ניתנו בכנס הרצאות על שילוב למידת מכונה ובינה מלאכותית במגוון רחב של תחומים, ביניהם: חקלאות, חינוך, שיפור ביצועים, מדפסות תלת ממדיות, הצפות ועוד.

 

הכנס אורגן על ידי המחלקה למדעי המחשב בפקולטה למדעים על ידי ד"ר יהונתן שלר, ד"ר מיכל גורדון וד"ר אילת בוטמן (ראש המחלקה).
 

 

פורסם: 31/05/2021